Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

herziening
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bozeroonie



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 17:29    Onderwerp: herziening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als verdachte, en na de veroordeling in eerste aanleg door de rechtbank, heb je een aantal mogelijkheden om je veroordeling aan te vechten. ( dit is niet alleen mogelijk voor de verdachte, maar ook voor het openbaar ministerie) Zo heb je na de zitting in eerste aanleg de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan bij het Gerechtshof en vervolgens beroep in cassatie in te stellen bij de Hoge Raad. Dit zijn de gewone rechtsmiddelen.
Nu hoor ik van een medestudent dat je, in ernstige gevallen, wanneer er geen mogelijkheden meer zijn om een gewoon rechtsmiddel aan te wenden en er is duidelijk sprake van rechterlijke dwaling, je als verdachte de mogelijkheid hebt om een herziening van de zaak aan te vragen.
Kan iemand mij vertellen hoe een dergelijke herzieningsprocedure eruit ziet, aan welke eisen deze moet voldoen en wie een eventuele herziening eigenlijk toe dan wel afwijst, wie daar dus over beslist?
Ik vind de zin “duidelijk sprake van een gerechtelijke dwaling” namelijk zo vreemd in de zin dat er al een hoger beroep en cassatie op de uitspraak in eerst aanleg heeft plaats gehad.
Wie bepaald dan wat een gerechtelijke dwaling is?
In ben ook benieuwd naar een voorbeeld zaak waarbij herziening aan de orde is geweest…
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je student bent: heb je al in de wet gekeken? (En je studieboek?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bozeroonie



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie!

Ik ben er zeker van dat ik het terug kan vinden in de wet of via google of via wat voor andere weg dan ook...
In dit geval gaat het er echter om dat ik via een forum informatie verzamel over een specifiek onderwerp.

vandaar de post..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer de puttense moordzaak eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is het onderwerp niet zo heel specifiek. Het wordt uitgebreid behandeld in de relevante studieboeken, en op een betere manier dan wij die materie hier kunnen presenteren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bozeroonie



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De relevantie zit hem niet in wat ik er over kan vinden via andere kanalen maar wat ik er "VIA DIT FORUM" over kan vinden..

De Puttense moordzaak....inderdaad!!
het paradepaardje van P. R. de V.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie schreef:
De relevantie zit hem niet in wat ik er over kan vinden via andere kanalen maar wat ik er "VIA DIT FORUM" over kan vinden..

Op dit forum zitten weinig mensen die zin hebben om op verzoek college te geven over basisstof die veel eenvoudiger gewoon kan worden opgezocht in de boeken die daarvoor bestaan.

Ga je morgen een draad openen met "leg mij verbintenissenrecht eens uit"?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het Openbaar Ministerie geeft op haar website informatie over de Commissie Evaluatie Afgesloten Strafzaken: http://www.om.nl/onderwerpen/commissie_evaluatie/?Zoe_Category=DssCat&Zoe_Selected_Category=008faq

De conclusies van deze commissie kunnen aanleiding zijn voor een herzieningsprocedure. Zie Corstens, Het Nederlands Strafprocesrecht voor meer informatie. De mogelijkheid van herziening in het civiele recht is per 1 januari 2002 afgeschaft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bozeroonie



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste bona fides,

Jammer dat je zo reageert...
je hoeft niet te reageren als je dat niet wilt (alhoewel ik begrijp dat je dat graag doet gezien je aantal posts..)

Daarnaast zou je kunnen proberen voor jezelf te spreken in plaats van de rest van de lezers van dit forum..
Als jij mijn vraag en de reden waarom ik deze stel niet relevant vind of geen zin hebt om er op te reageren, doe het dan niet..

Niet iedereen is al 30 jaar rechter bij de Hoge Raad..

fijne avond
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie schreef:
je hoeft niet te reageren als je dat niet wilt (alhoewel ik begrijp dat je dat graag doet gezien je aantal posts..)

Maar ik beantwoord juist je vraag, nl. dat je hier waarschijnlijk niemand zult treffen die voor jou persoonlijk een college strafrecht gaat uitschrijven, alleen omdat jij nota bene als student niet bereid bent een studieboek open te slaan.

Voor zover je werkelijk zo'n uiteenzetting hoopt te krijgen, heb je een verkeerd idee van waar webfora nuttig voor zijn. Zo, nu heb je toch wat geleerd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bozeroonie



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je je zo opstelt.

Voor het geval het je nog niet duidelijk was, doel van de studietaak die ik momenteel uitvoer is via dit forum informatie verzamelen mbt het onderwerp rechtsmiddelen..
De bedoeling is dus dat ik een forum leer gebruiken en met andere mensen in contact kom die mij iets over het onderwerp kunnen vertellen.

Ik vraag niet om een hele uiteenzetting en ik vraag er zeker niet om op deze, mijns inziens zeer onbeschofte manier, op mijn nummer gezet te worden door jou. Je insinueert namelijk dat ik te beroerd ben om een boek open te slaan terwijl dat nu juist niet de bedoeling is.

Fijn voor je dat je zelf ieder wetboek uit je hoofd kent en verder niks anders te doen hebt dan "lullige"reacties plaatsen.
Ik zou zeggen, bespaar jezelf de moeite en bedankt dat je me nu al de lol en het eventuele nut van het gebruik van een forum, ontnomen hebt..

very classy!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie schreef:
Voor het geval het je nog niet duidelijk was, doel van de studietaak die ik momenteel uitvoer is via dit forum informatie verzamelen mbt het onderwerp rechtsmiddelen..
De bedoeling is dus dat ik een forum leer gebruiken en met andere mensen in contact kom die mij iets over het onderwerp kunnen vertellen..

Nou, fora zijn dus niet bedoeld om experimenten op uit te voeren. Helemaal niet netjes als je dan niet vanaf het begin al open kaart speelt. Dat lijkt mij ingaan tegen ethische regels waar jouw docent psychologie zich ook aan moet houden, dus ik zou die meneer wel eens willen spreken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bozeroonie schreef:
De bedoeling is dus dat ik een forum leer gebruiken

Kijk, als je dat nu meteen vertelt, weet iedereen waar hij aan toe is. Je hebt immers eigenlijk een andere vraag dan de vraag die je in je OP stelt.

Les 2: als je een antwoord wilt, helpt het niet om boos of geïrriteerd over te komen.
Bozeroonie schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je je zo opstelt.
Wellicht wil Bona Fides dat best nog even toelichten, als je het hem vriendelijk vraagt Laughing
oh, hij was me al voor...
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bozeroonie schreef:
Voor het geval het je nog niet duidelijk was, doel van de studietaak die ik momenteel uitvoer is via dit forum informatie verzamelen mbt het onderwerp rechtsmiddelen..
De bedoeling is dus dat ik een forum leer gebruiken en met andere mensen in contact kom die mij iets over het onderwerp kunnen vertellen..

Nou, fora zijn dus niet bedoeld om experimenten op uit te voeren. Helemaal niet netjes als je dan niet vanaf het begin al open kaart speelt. Dat lijkt mij ingaan tegen ethische regels waar jouw docent psychologie zich ook aan moet houden, dus ik zou die meneer wel eens willen spreken.

Hmm, bij eerste lezing had ik de indruk dat het om een soort sociaal experiment ging, maar dat lees ik nu niet meer terug. Hoe dan ook, een vraag om een algemeen onderwerp even persoonlijk uitgelegd te krijgen is gewoon niet geschikt voor een webforum. Daarbij ook nog de indruk wekken dat je te lui bent om een boek open te slaan helpt ook niet.

En wat betreft wetboeken in je hoofd, als je werkelijk student bent mag ik hopen dat je die online wel weet te vinden. Moeten wij voor jou op zoek gaan naar het artikel? Dat is toch raar?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Elena1979



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 25 okt 2016 22:34    Onderwerp: Herziening strafzaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bozeroonie,

Het is al een aantal jaren geleden dat je deze post hebt geplaats, maar ik ben nu zelf bezig met exact dezelfde studietaak als waar jij toen mee bezig was, dus ik dacht ik geef je alsnog antwoord Smile

Ik zie aan de antwoorden dat Bonafides vier jaar geleden al net zo onbeschoft was als nu in zijn reacties. Ik heb namelijk gister ook hele onaardige reacties van hem gekregen op mijn vragen. Bonafides begrijpt helaas totaal niet dat onze studietaak inhield een antwoord op je vraag te krijgen door het gebruik van dit forum (EN DUS NIET JE STUDIEBOEKEN).

Ik wilde jou vier jaar na dato toch nog even laten ervaren hoe het voelt om gewoon een aardig en beschaafd antwoord te krijgen op je vraag Smile
Wie weet leert Bonafides hier zelfs nog iets van aangezien hij waarschijnlijk nog jaren lange onschuldige vraagstellers zal terroriseren op dit forum, omdat hij gezien zijn aantal posts niets anders te doen heeft.

Dus Bonafides hier heb je weer een bericht die je kunt beantwoorden Smile

Beschaafd en aardig antwoord speciaal voor Bozerooni:

Indien een veroordeelde meent dat in zijn of haar procedure fouten zijn gemaakt of verweren achterwege zijn gebleven die tot een ander oordeel had kunnen leiden waardoor hij of zij meent onterecht te zijn veroordeeld (bijvoorbeeld nieuw DNA materiaal, getuigen in hun strafzaak zijn nooit gehoord of getuigen willen terugkomen op hun afgelegde, en bij het bewijs gebruikte, verklaring), kan de veroordeelde mogelijk in aanmerking komen voor heropening van de reeds afgedane strafzaak.

Een verzoek tot herziening (ook wel revisie of heropening genoemd) kan pas worden ingediend op het moment dat aangetoond kan worden dat er onder andere sprake is van nieuwe feiten (nova) of een geslaagde klacht bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (artikel 6 EVRM).

Indien aan alle vereisten is voldaan, kan een herzieningsverzoek worden ingediend bij de Hoge Raad der Nederlanden. In het geval dat dit verzoek vervolgens door de Hoge Raad wordt gehonoreerd, zal de zaak heropend worden. De Hoge Raad zal de zaak in dat geval verwijzen naar een gerechtshof, waar de zaak opnieuw wordt beoordeeld. Die beoordeling zou kunnen leiden tot vrijspraak, maar ook tot instandlating van de eerdere veroordeling.

Met de meest vriendelijke groeten,

Elena


Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds