Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gehuwd en apart wonen, wat betekent dit fiscaal?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 8:23    Onderwerp: gehuwd en apart wonen, wat betekent dit fiscaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Halo allemaal,

Wij hebben een nogal ingewikkeld probeem. Wij wonen in Amsterdam en zijn gehuwd, 2 kinderen. Naast onze woning is een studio te koop gekomen, die wij graag zouden willen kopen. Dit is voor ons de mogelijkheid om onze kinderen een eigen slaapkamer te geven. Nu wil het dat de studio, vanwege zijn oppervlakte onder de WOZwaaarde van 245.000 zit. de waarde die bepaalt dat deze zgn woning aan de woningvooraad van de gemmente vervalt (OID). De vraagprijs voor 35m2 is 235.000. Het is dus zo dat wij kadastraal deze ruimte niet zonder meer bij ons huis kunnen trekken, daar krijgen we geen vergunning voor. Wij zoeken een manier om het wel te realiseren. Omzetten bedrijfsruimte (allebei eigen bedrijf) is ook onmogelijk door wetgeving. Praktisch gezien hoeven wij alleen een woningscheidende deur te verplaatsen nl de voordeur van onze deur verplaatsen naar het begin van de hal. Kadastrale samenvoeging hoeft voor ons niet (kost ook nog eens 6% van d WOZ).
FInanciering wordt gedaan vanuit een stamrechtbv en 90.000 hypotheek.
Na diverse opties met de gemeente doorgenomen te hebben, hebben we nog 2 opties open staan, die juridisch bekeken zouden moeten worden.

Optie 1: Ik schrijf mij op dit adres in. Hoofd hypotheekbetaler blijft met kinderen in grote woning ingeschreven ivm rente aftrek.

ik zou willen weten of je als gehuwden op 2 kadastraal aparte woningen ingeschreven kan staan en wat dat fiscaal dat inhoudt mbt IB, rente aftrek etc. We maken allebei geen aanspraak op een uitkering.

OPtie 2: We spilten een ruimte van de grote woning af en trekken dat kadastraal bij de kleine woning om zo de WOZ waarde op te krikken tot boven de kritieke grens van 245.000.Van deze optie willen we weten of dat juridisch en fiscaal steek houdt. Samenvoegen kunnen we eventueel op termijn dan doen, gemeente geeft daar wel vergunning voor af a raison van 6% (verhoogde) WOZ.

Ik ben beniewd of jullie hier iets van kunnen maken. We hebben haast met het uitzoeken, willen geen bod doen, voordat we weten of we er mogen/kunnen gaan wonen. Het maakt het niet makkelijk dat er meer kapers op de kust zijn.

met vriendelijke groet,
Marlein
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de inkomstenbelasting is kadastrale splitsing op zich niet doorslaggevend (maar kan wel invloed hebben op de uitkomst). Belangrijker is de vraag in welke mate er sprake is van zelfstandigheid. Bijvoorbeeld of ieder appartement over eigen voorzieningen als keuken, badkamer, etc. beschikt. Waarbij ik opmerk dat het hebben van twee badkamers steeds gebruikelijker wordt en dus steeds minder invloed zou moeten hebben op de vraag of er sprake is van één woning of niet.

Er is een zaak geweest bij rechtbank Haarlem: twee woningen naast elkaar, in de ene woonde het gezin, in de andere woonde oma boven en was beneden het kantoor van de onderneming. Dat werd (naar mijn mening vrij logisch) als 2 verschillende woningen gezien, zodat de woning met het kantoor en oma naar box 3 verhuisde. Bij feitelijk gebruik door 1 gezin zou de beslissing heel goed anders uit kunnen pakken. Dat het eenvoudig te realiseren is, betekent echter ook dat het eenvoudig te herstellen is. Dat is dan weer in je nadeel.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2010 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Voor de inkomstenbelasting is kadastrale splitsing op zich niet doorslaggevend (maar kan wel invloed hebben op de uitkomst). Belangrijker is de vraag in welke mate er sprake is van zelfstandigheid.

En daarvoor lijkt inschrijven op verschillende adressen mij juist onverstandig.

Sowieso kan inschrijven op verschillende adressen m.i. niet helpen, want fiscale partners kunnen bij mijn weten slechts voor één woning hypotheekrente aftrekken (even afgezien van tijdelijke situaties na een verhuizing e.d.).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het volgens jullie niet zo dat als je kan aantonen dat 2 kadastrale woningen feitelijk 1 woning zijn, dat dan de aftrek voor beide kadastrale units feitelijk voor 1 woning gedaan kunnen worden? Dus weliswaar aparte adressen en 2 badkamers en 2 toiletten, maar 1 keuken.

Wat zou het betekenen als mijn man en ik, nu een fiscale eenheid, dan niet ophetzelfde adres staan ingeschreven, maar toch in 1 woning wonen? ervanuitgaande dat ik 0,0 inkomen heb. Blijven wij een fiscale eenheid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marlein schreef:
Is het volgens jullie niet zo dat als je kan aantonen dat 2 kadastrale woningen feitelijk 1 woning zijn, dat dan de aftrek voor beide kadastrale units feitelijk voor 1 woning gedaan kunnen worden? Dus weliswaar aparte adressen en 2 badkamers en 2 toiletten, maar 1 keuken.

Als de belastingdienst (of de belastingrechter) accepteert dat het feitelijk om één woning gaat, dan geldt de aftrek voor het geheel.

Quote:
Wat zou het betekenen als mijn man en ik, nu een fiscale eenheid, dan niet ophetzelfde adres staan ingeschreven, maar toch in 1 woning wonen? ervanuitgaande dat ik 0,0 inkomen heb. Blijven wij een fiscale eenheid?

Ik zie het nut niet in van apart inschrijven. Apart inschrijven lijkt mij veel meer een aanwijzing dat jullie het zelf als twee gescheiden woningen zien. Dat is nou net de indruk die je niet wilt wekken.

Jullie zijn getrouwd, dus jullie vormen een fiscale eenheid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij mogen in Adam niet op 2 woningen ingeschreven staan. Dat is het probleem. De enige mogelijkheid is dat we ons apart inschrijven 1 persoon per woning. Van de gemeente mag dat. Het mag echter niet dat je een huis koopt en je daar niet inschrijft. Je kan niet op 2 adressen ingeschreven staan. Dus vandaar allebei ingeschrijven op ander adres, wat wel 1 huis is.

Hoe kan je de belastingdienst laten weten dat het feitelijk om 1 woning gaat? Als dat dus kadastraal niet vastgelegd kan worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog even ter toevoeging. Samenvoegen van woningen kost 6% van de WOZ waarde. Daar hebben we niet zo'n behoefte aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marlein schreef:
Wij mogen in Adam niet op 2 woningen ingeschreven staan.

Dat kan sowieso niet. Het lijkt me dat je gewoon allebei ingeschreven moet blijven staan op het adres waar je nu woont.

Quote:
Van de gemeente mag dat. Het mag echter niet dat je een huis koopt en je daar niet inschrijft.

Ik neem aan dat je niet dat huis mag kopen zonder er te wonen? Dan moet je dus aanvoeren dat je er wel woont omdat je het bij de huidige woning hebt getrokken.

Probleem is natuurlijk dat dat zonder vergunning ook niet mag: art. 30 lid 1 sub b Huisvestingswet. Merk op dat de Huisvestingswet het ook niet heeft over het samentrekken van percelen, maar over de feitelijke toestand.

Quote:
Hoe kan je de belastingdienst laten weten dat het feitelijk om 1 woning gaat? Als dat dus kadastraal niet vastgelegd kan worden?

Foto's opsturen, de inspecteur uitnodigen een kijkje te nemen, etc.

Maar je kunt m.i. niet tegenover de gemeente je op het standpunt stellen dat er sprake is en blijft van twee aparte woningen waarin jullie gescheiden leven, en tegenover de belastingdienst je op het standpunt stellen dat er sprake is van één woning.

Je moet zorgen dat je een vergunning krijgt. Daar is het vergunningstelsel voor, niet om te worden omzeild.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee das logisch, dat willen we ook. Vergunning voor samentrekken is uitgesloten. De studio mag niet bij onze woning getrokken worden, de WOZ waarde is daarvoor te laag. Wel vinden ze het goed als we de woning bewonen, maar dan allebei op 1 adres ingeschreven, want inderdaad aankopen en niet bewonen +leegstand in Amsterdam. Practisch is dat ook heel makkelijk, omdat we alleen maar 1 deur van het slot hoeven te doen om permanente doorgang te hebben.

wat bedoel je met
Merk op dat de Huisvestingswet het ook niet heeft over het samentrekken van percelen, maar over de feitelijke toestand.

huisvestingsVergunning krijgen we door 1 persoon in te schrijven. dat is het punt dus niet. Komt volgens de gemeente heel vaak voor. Vergunning om samen kadastraal samen te voegen krijgen we niet in de huidige situatie.
Wat misschien wel kan (kassa voor de gemeente) is een gedeelte van ons huis af te splitsen, dat gedeelte a 6% bij de studio doen tot boven WOZ van 245000 en dan a 6% weer samenvoegen. Dat zou ca 20.000 euro kosten. wegens onttrekking. Woningen van onder de 245000 mogen niet samengevoegd worden, woningen daarboven wel a 6%.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marlein schreef:
wat bedoel je met
Merk op dat de Huisvestingswet het ook niet heeft over het samentrekken van percelen, maar over de feitelijke toestand.

Art. 30 lid 1 sub b Huisvestingswet verbiedt het zonder vergunning samenvoegen van een woonruimte uit de woningvoorraad met een andere woning.

Het samenvoegen van woonruimtes staat in principe los van het samenvoegen van percelen. Het gaat natuurlijk om de feitelijke toestand: onttrek je die woning aan de woningvoorraad (door samen te voegen met jullie huidige woning), of blijft er een zelfstandige woning bestaan?

Volgens art. 31 Huisvestingswet:
Quote:
Een vergunning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, wordt verleend, tenzij het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad groter is dan het met het onttrekken aan de bestemming tot bewoning gediende belang en het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad niet door het stellen van voorwaarden en voorschriften voldoende kan worden gediend.

Kijk, als de gemeente bereid is om voor jullie situatie te zoeken naar een maas in de wet om jullie toch in staat te stellen te bereiken wat duidelijk onder de vergunningplicht valt, dan kan de gemeente net zo goed (of eigenlijk veel beter) die vergunning gewoon verlenen.

Als je op papier kunt krijgen dat de gemeente via allerlei (voor de gemeente financieel voordelige) omwegen wil meewerken aan omzeiling van de wet, lijkt het me stug dat de rechter je zo'n vergunning gaat weigeren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ingewikkeld. we ontrekken een woning uit de voorraad, maar er wordt in gewoond, nl door ons. noodgedwongen of misschien ook wel niet blijft er een zelfstandige woonruimte bestaan (zonder keuken).

Kortom We komen er zelf gewoon niet uit, wat de beste aanpak is.
Jammergenoeg zat de studio toen wij het huis kochten 15 jaar geleden wel aan ons huis getekend. Maar omdat we het toen niet konden betalen is er een apart appartement van gemaakt. Dat was voor splitsing in appartementsrechten. Kadastraal gezien waren we voor die tijd 1 eenheid, maar dat waren de overige 10000m2 ook.

Gemeente gaat natuurlijk niet zeggen je woont er al hier is de samenvoegingsvergunning. Zo werkt het gewoon niet. Hoewel amsterdam natuurlijk wel op zwart zaad zit. Vervelend is dat de gemeente zelf niet weet hoe het in elkaar zit. Ik ben al met 3 afdelingen bezig geweest. Een jurist van de gemeente heeft er al naar gekeken, die zegt dat het gewoon kan, maar haar argumentatie werd door afdeling vergunningenn van tafel geveegd. Suggestie van ander afdeling was, gewoon kopen en wachten tot de WOZ boven de grens is en dan samenvoegen.

Ik denk dat we maar gewoon kopen en dan zien wat er gebeurt. Dan procederen we maar, totdat onze jongste 18 is (oeps nog 9 jaar) en zetten dan de woning op haar naam.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp nu ook de makelaars term: pand is uitermate geschikt voor dubbele bewoning.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2010 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam
Quote:
Artikel 27 Werkingsgebied
(...)
3. Als woonruimte als bedoeld in artikel 30 van de wet, wordt in de gemeente Amsterdam aangewezen alle woonruimte ongeacht huur- of koopprijs.
(...)

Artikel 35 Criteria voor vergunningverlening
1. Indien burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat het belang dat met de onttrekking, samenvoeging of omzetting is gediend even groot is als of groter is dan het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad, wordt de vergunning verleend.
2. Indien burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad groter is dan het met de onttrekking, samenvoeging of omzetting gediende belang wordt de vergunning verleend onder het stellen van voorwaarden en voorschriften behoudens het bepaalde in het derde lid.
3. Indien burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad groter is dan het met de onttrekking, samenvoeging of omzetting gediende belang en dit belang niet door het stellen van voorwaarden en voorschriften voldoende kan worden gediend, wordt de vergunning geweigerd.
4. Het behoud of de samenstelling van de woningvoorraad omvat ook de
leefbaarheid.

Artikel 36 Voorwaarden en voorschriften
1. Burgemeester en wethouders kunnen aan de vergunning de volgende voorwaarden en voorschriften verbinden:
a. het toevoegen van een of meer naar het oordeel van burgemeester en wethouders gelijkwaardige woonruimte aan de woonruimtevoorraad (reële compensatie);
b. het betalen van een financiële compensatie bij onttrekking van ten hoogste 12% van de WOZ-waarde van de woonruimte waarvoor de onttrekkingsvergunning is aangevraagd;
c. de samenvoeging levert een woonruimte op met een huur- of koopprijs beneden de huur- of koopprijsgrens of
d. een te krap wonend huishouden woont na de samenvoeging van woonruimte overeenkomstig artikel 10 passend.
2. Indien burgemeester en wethouders de voorwaarde genoemd in het eerste lid onder b aan een vergunning willen verbinden, stellen zij de hoogte van de financiële compensatie vast.
3. Burgemeester en wethouders kunnen beslissen tot:
a. geheel of gedeeltelijke vrijstelling van compensatie zoals bedoeld in het eerste lid onder b;
b. het verlenen van een vrijstelling bij samenvoeging indien door de eigenaarbewoner een investering is gedaan ten behoeve van noodzakelijk bouwkundige herstel.
4. Indien op grond van het derde lid onder b vrijstelling wordt verleend hangt de vrijstelling af van de hoogte van de investering in relatie tot de economische waarde van de kleinste woning.
5. De te ontvangen compensatie als bedoeld in eerste lid onder b, wordt gestort in het lokale volkshuisvestingsfonds, dat wordt gebruikt voor het realiseren van nieuwe woonruimte.

Het is duidelijk dat jullie belang hebben bij samenvoeging. Art. 35 van de verordening laat het vervolgens weinig fraai aan de willekeur van het college van B&W over om te bepalen hoe dit belang zich verhoudt ten opzichte van het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad.

Gelet op het feit dat de gemeente (of in ieder geval enkele ambtenaren) jullie blijkbaar helpen met zoeken naar ingewikkelde omzeilingsconstructies, lijkt het mij dat er eigenlijk niets in de weg staat om via art. 35 lid 1 gewoon een vergunning te verlenen.

Als de gemeente moeilijker wil doen, kan zij via art. 35 lid 2 een vergunning verlenen en daarbij voorwaarden en voorschriften als genoemd in art. 36 lid 1 opleggen. Voorwaarde a lijkt me niet realistisch. Voorwaarde b geldt voor onttrekken, en dat lijkt me iets anders dan samenvoegen. Voorwaarde c zou onoverkomelijk zijn: de koopprijsgrens is € 167.300. Voorwaarde d lijkt helaas ook een probleem, want bij een woonoppervlak vanaf 80m2 moet volgens bijlage 3 van de verordening het huishouden uit minimaal 5 personen bestaan.

Ik zie nergens de volgens jou kritieke grens van € 245.000 terug. Art. 27 lid 3 stelt geen grens voor Amsterdam. (Voor bijv. Amstelveen geldt de kooprijsgrens, maar die bedraagt € 167.300.) Optie 2 lijkt me om die reden al niet mogelijk.

Als de gemeente een vergunning weigert of een vergunning verleend met voorwaarden waar je toch niet aan kunt voldoen, kun je natuurlijk altijd daartegen in bezwaar en vervolgens in beroep bij de rechter gaan. Helaas zal een rechter niet snel oordelen dat B&W niet had mogen oordelen dat het belang van de instandhouding van de woonruimtevoorraad groter is dan jullie belang bij samenvoeging.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marlein



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 30 okt 2010 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor deze link. 3 mensen van de gemeente hebben mij niet kunen zeggen waar ik de verordening kon vinden.
Hier zal ik me weer eens over gaan buigen de komende dagen.

De kritieke grens van 245.000 is de grens die de gemeente zegt te hanteren voor woningen die volgens de gemeente behoren tot de woningvoorraad. Dit zijn woningen die volgens het huursysteem ik geloof niet meer dan 112 punten hebben. Indien woning verhuurt wordt, moet deze woning aan iemand verhuurt worden die voldoet aan de criteria van de gemeente Amsterdam (economisch gebonden, min 18 jr en nl nat, dan wel werk vergunning). Als eigenaar mag je wel zonder voorwaarden daar wonen. Samenvoegen van een dergelijke woning met WOZ waarde onder de 245.000 mag alleen indien de samen te voegen woning geen groter opppervlak dan 60 m2 heeft. Dat is dus een optie die niet mogelijk is, aangezien onze woning groter is. ontheffing op grond van bouwkundig herstel is ook niet aan de orde. Bij WOZ waarde boven de 245.000 mag samenvoegen altijd (tegen 6% WOZ kosten).
Deze regels zijn mondeling door diverse afdelingen tegen mij gezegd. In de regelgeving kan ik de bedragen echter ook niet vinden.

Dat de gemeente "meewerkt met het aandragen van ideeen, wil niet zeggen dat ze ook goedkeuren de woning formeel samen te voegen.

Nu zie ik opeens een andere optie. Wat vind je hiervan?

We kopen het appartement en schrijven ons met het hele gezin in deze woning in. Op grond van artikel 26 lid d vragen we dan vergunning samenvoeging? Onze grote woning hoeft niet iemand ingeschreven te staan, want dat is geen woning die bij de woningvoorraad woont.

De vraag is natuurlijk of de gemeente de nieuw gevormde woning passend vindt qua ruimte (Artikel 10). Man en ik hebben ook allebei eigen bedrijf aan huis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
B.J.Lok



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 2:14    Onderwerp: mogelijke oplossing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Marlein,

In de huisvestingswet, noch de huisvestingsverordening van de gemeente Amsterdam is het begrip 'samenvoegen' duidelijk gedefinieerd. Een aanknopingspunt kun je vinden in de omschrijving van een zelfstandige woonruimte: "Zelfstandige woonruimte: woonruimte die een eigen toegang heeft en welke door een huishouden kan worden bewoond zonder dat dit huishouden daarbij afhankelijk is van wezenlijke voorzieningen buiten de woonruimte." Die wezenlijke voorzieningen zijn een wc en een keuken. Gek genoeg vormt een badkamer geen wezenlijke voorziening.
Kortom, zolang jij zorgt dat beide woningen een keuken en een wc hebben en een eigen opgang, onttrek je geen woning aan het bestand. Bij een keuken hoef je echt niet te denken aan een hoogglanskeuken met een zespitter: een klein aanrecht met een gas- of elektraansluiting is al genoeg. Maak er een washok van, zolang je er in principe kan koken. Het plaatsen van een extra deur doet niets af aan de eigen opgang, zolang de directe toegangsdeuren naar de twee appartementen afsluitbaar zijn. Het mag dus niet zo zijn dat je de studio alleen via de woonkamer van de grotere woning kan bereiken. Schrijf je gezin in op de kleinste woning, zodat die niet kan worden opgeëist door de dienst wonen. Let er wel op dat je grotere woning ook echt boven de puntengrens uitkomt en in de vrije sector valt. Het gaat de gemeente dan niets aan of jij die woning zelf als pied-a-terre bewoont, je oma uit Schinkel, of dat echtpaar uit Groningen die een woninkje in de hoofdstad aanhoudt om ieder weekend het Concertgebouworkest te kunnen beluisteren.
De belastingdienst heeft niets te maken met huisvestingsverordeningen. Als jij twee naast elkaar gelegen woningen als 1 bewoont, beschouwt de (rijks)dienst dat als 1 object. Je kan voor extra zekerheid 1 gezamenlijke hypotheek afsluiten voor beide woningen. De banken doen (in principe)niet moeilijk over de financiering van twee kadastrale objecten, ook niet als het gaat om twee appartementsrechten. Wel word je door de gemeentebelastingen en waterschap etc. aangeslagen voor twee woningen (wooneenheden). Die moet je dan ook gewoon betalen.
.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds