Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 13:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

dossier gesloten?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sterretjeys



Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 21:06    Onderwerp: dossier gesloten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

In een dispuut over alimentatie (verhoging per sept 2013) wordt na lange correspondentie met ex en advocaat in mei 2014 aangegeven dat men stopt en dan verklaart dat "het dossier wordt gesloten" en niet verder gaat met procedures.
Dit wordt dan ook schriftelijk en per mail bevestigd, ook door advocaat.

Na een tweetal maanden (juli 2014) start ex opnieuw, waarbij het probleem wederom wordt aangekaart met een nieuwe advocaat (terugwerkende kracht sept 2013).
Men negeert het feit dat beide partijen uitgesproken hebben dat het dossier gesloten is. Wederpartij start gewoon weer opnieuw. Kan dit zomaar?
Wat zijn de ervaring met uitspraken ook van advocaten (wederpartij) dat een dossier gesloten wordt/is en daarna gewoon weer geopend wordt?

groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 16:24    Onderwerp: Re: dossier gesloten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sterretjeys schreef:
Hallo,

In een dispuut over alimentatie (verhoging per sept 2013) wordt na lange correspondentie met ex en advocaat in mei 2014 aangegeven dat men stopt en dan verklaart dat "het dossier wordt gesloten" en niet verder gaat met procedures.
Dit wordt dan ook schriftelijk en per mail bevestigd, ook door advocaat.

Na een tweetal maanden (juli 2014) start ex opnieuw, waarbij het probleem wederom wordt aangekaart met een nieuwe advocaat (terugwerkende kracht sept 2013).
Men negeert het feit dat beide partijen uitgesproken hebben dat het dossier gesloten is. Wederpartij start gewoon weer opnieuw. Kan dit zomaar?
Wat zijn de ervaring met uitspraken ook van advocaten (wederpartij) dat een dossier gesloten wordt/is en daarna gewoon weer geopend wordt?

groet


De mededeling dat het dossier wordt gesloten is naar mijn inschatting geen rechtens afdwingbare toezegging dat iemand afziet van een recht alimentatie (of waar het dan ook om gaat). Daarnaast houdt het stoppen van een proces ook niet in dat men afziet van het voeren van toekomstige processen.

De context kan dit heel misschien anders maken maar dat lijkt mij sterk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 9:33    Onderwerp: Re: dossier gesloten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
sterretjeys schreef:

In een dispuut over alimentatie (verhoging per sept 2013) wordt na lange correspondentie met ex en advocaat in mei 2014 aangegeven dat men stopt en dan verklaart dat "het dossier wordt gesloten" en niet verder gaat met procedures.
Dit wordt dan ook schriftelijk en per mail bevestigd, ook door advocaat.


De mededeling dat het dossier wordt gesloten is naar mijn inschatting geen rechtens afdwingbare toezegging dat iemand afziet van een recht alimentatie (of waar het dan ook om gaat). Daarnaast houdt het stoppen van een proces ook niet in dat men afziet van het voeren van toekomstige processen.

De context kan dit heel misschien anders maken maar dat lijkt mij sterk.


Ik zie dit toch iets genuanceerder! Uiteraard is de exacte formulering en de context van de bewuste e-mail(s) van doorslaggevend belang.

Echter stel dat die e-mails het slotstuk vormen van een discussie over de alimentatie, welke discussie in principe door een rechter beslecht zou moeten worden, dan lijkt het mij dat de mededeling dat het dossier gesloten is en dat er geen (nieuwe) procedures gaan volgen, voldoende argumenten om rechtsverwerking aan te nemen.

Een beroep op rechtsverwerking is niet heel eenvoudig om succesvol te doen bij een rechter, maar zoals de TS het stelt, zou ik zeker kansen zien!
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. is dit niet voldoende voor rechtsverwerking. Bovendien kan sprake zijn van nieuwe feiten en omstandigheden. En men mag wisselen van advocaat, waarbij het dan logisch is dat de eerste advocaat aangeeft het dossier te sluiten.
Dit blijft overigens allemaal giswerk zolang de vraagsteller niet meer informatie geeft hierover en de letterlijke teksten verschaft.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 11:27    Onderwerp: Re: dossier gesloten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
BartL schreef:
sterretjeys schreef:

In een dispuut over alimentatie (verhoging per sept 2013) wordt na lange correspondentie met ex en advocaat in mei 2014 aangegeven dat men stopt en dan verklaart dat "het dossier wordt gesloten" en niet verder gaat met procedures.
Dit wordt dan ook schriftelijk en per mail bevestigd, ook door advocaat.


De mededeling dat het dossier wordt gesloten is naar mijn inschatting geen rechtens afdwingbare toezegging dat iemand afziet van een recht alimentatie (of waar het dan ook om gaat). Daarnaast houdt het stoppen van een proces ook niet in dat men afziet van het voeren van toekomstige processen.

De context kan dit heel misschien anders maken maar dat lijkt mij sterk.


Ik zie dit toch iets genuanceerder! Uiteraard is de exacte formulering en de context van de bewuste e-mail(s) van doorslaggevend belang.

Echter stel dat die e-mails het slotstuk vormen van een discussie over de alimentatie, welke discussie in principe door een rechter beslecht zou moeten worden, dan lijkt het mij dat de mededeling dat het dossier gesloten is en dat er geen (nieuwe) procedures gaan volgen, voldoende argumenten om rechtsverwerking aan te nemen.

Een beroep op rechtsverwerking is niet heel eenvoudig om succesvol te doen bij een rechter, maar zoals de TS het stelt, zou ik zeker kansen zien!


Ik houd bewust de mogelijkheid open dat het in dit specifieke geval wel kan maar blijf van mening dat de kans erg klein is. Juist bij alimentatiezaken is het vrij eenvoudig om een beroep te doen op gewijzigde (financiële) omstandigheden om een bestaande afspraak open te breken. Zelfs een in een vaststellingovereenkomst opgenomen verklaring dat wordt afgezien van alimentatie is voor de rechter niet heilig. Ik acht daarom de kans dat deze mededeling tot rechtsverwerking leidt niet kansrijk. Niet kansloos maar niet groot.

Maar goed, ervan uitgaande dat er toch een procedure en daarmee een inhoudelijke beoordeling van de rechter op deze vraag gaat komen, zou je wel gek zijn om het niet als verweer in te brengen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sterretjeys



Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval gaat het om een situatie dat er lang een discussie is gevoerd over een verhoging van kinderalimentatie en waar de wederpartij besluit te stoppen.

Ik was op dat moment verwikkeld in een briefwisseling met de advocaat wederpartij. Dus mijn eerste reactie was dat ik niets geloofde van stopzetting. Ik heb een bevestiging aan ex en advocaat gevraagd.
De advocaat antwoordde mij niet meer omdat het dossier gesloten was. Ex bevestigt dit met een bericht met een bijgesloten bericht van ex aan advocaat dat geen vervolg aan de kwestie wordt gegeven en discussie als gesloten kan worden beschouwd. Ook schrijft de advocaat in dat bericht dat deze er vanuit gaat dat ex mij zal informeren.

Er zijn geen nieuwe financiële feiten bij beide partijen. Wel had ik een financieel buffertje gemaakt dat ik nu besteed heb.
Maw men kan toch niet met terugwerkende kracht dingen opnieuw ter discussie stellen. En in het voor mij meest negatieve scenario kan je m.i. alleen de discussie opnieuw voeren vanaf het nieuwe moment van aankaarten problematiek (ingangsdatum).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds