Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 22:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

afwijken zonder beperkingssystematiek
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mevrouwtje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoihoi, het valt idd niet mee he, dat essay!
Ben gelukkig al een heel eind gekomen, alleen dat voorbeeld wat eerder genoemd werd, ABRvS 28 augustus 1995, AB 1996, 204 (Drugspand Venlo) wilde ik er graag even bij halen, maar kan dit arrest nergens vinden. kan iemand mij een link of iets dergelijks geven, waar je dit kan vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisderuiter



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mevrouwtje schreef:
Hoihoi, het valt idd niet mee he, dat essay!
Ben gelukkig al een heel eind gekomen, alleen dat voorbeeld wat eerder genoemd werd, ABRvS 28 augustus 1995, AB 1996, 204 (Drugspand Venlo) wilde ik er graag even bij halen, maar kan dit arrest nergens vinden. kan iemand mij een link of iets dergelijks geven, waar je dit kan vinden?


Ik denk dat je dat toch wel zelf lukt, beetje google, beetje zelf zoeken. Anders kan k je net zo goed mn eigen essay doormailen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mevrouwtje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

chrisderuiter schreef:

Ik denk dat je dat toch wel zelf lukt, beetje google, beetje zelf zoeken. Anders kan k je net zo goed mn eigen essay doormailen..


Nee dus, anders zou ik het hier niet vragen. Het lijkt me logisch dat ik al bij google heb gezocht, en daar heb ik overigens vanalles kunnen vinden maar geen arrest.
Ik vraag ook niet om jou essay want zoals ik net al zei ben ik al een heel eind gekomen, oftewel bijna klaar, alleen het voorbeeld ontbreekt nog.

Bovendien vraag ik toch niet om informatie, zoals vele anderen hier wel doen, maar slechts om een link. Als dat al teveel moeite is!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisderuiter



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mevrouwtje schreef:
chrisderuiter schreef:

Ik denk dat je dat toch wel zelf lukt, beetje google, beetje zelf zoeken. Anders kan k je net zo goed mn eigen essay doormailen..


Nee dus, anders zou ik het hier niet vragen. Het lijkt me logisch dat ik al bij google heb gezocht, en daar heb ik overigens vanalles kunnen vinden maar geen arrest.
Ik vraag ook niet om jou essay want zoals ik net al zei ben ik al een heel eind gekomen, oftewel bijna klaar, alleen het voorbeeld ontbreekt nog.

Bovendien vraag ik toch niet om informatie, zoals vele anderen hier wel doen, maar slechts om een link. Als dat al teveel moeite is!


nounou relaxed, tis nog vroeg. Hier kijk eens wat ik vind. 3e hit bij google na intype drugspand venlo..:

http://rechten.eldoc.ub.rug.nl/FILES/departments/COO/Annobiabj3/sluitingwaarschuwingvoorzienbaarheid.pdf

heb je daar wat aan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sannehit



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afluisteren ondermijnt Grondwet
[b]Rechter tikt Bush op de vingers, 'taps' mogen alleen met dagvaarding[/b]

Stiekem afluisteren is cruciaal in de strijd tegen terreur, betoogt de Amerikaanse regering. De rechter denkt daar geheel anders over: het afluisteren moet stoppen.

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten
NEW YORK

Rechter Anna Diggs Taylor vreest voor de privacy van journalisten en gewone burgers, wier internationale telefoongesprekken kunnen worden afgeluisterd. Ze vindt bovendien dat hun vrijheid van meningsuiting, vastgelegd in het eerste amendement op de Grondwet, in gevaar is.
Door zonder dagvaarding mee te luisteren - met gesprekken die kunnen leiden tot aanslagen, zegt

de regering - schendt de overheid de Foreign Intelligence Surveillan¬ce Act (FISA). Die wet werd in 1978 aangenomen na dat andere afluisterschandaal, Watergate, en verbiedt wat de NSA nu doet. Een vooraf verkregen dagvaarding van een rechter is noodzakelijk.
Met haar uitspraak van donderdag heeft de federale rechter in De-troit de balans in de scheiding der machten enigszins hersteld door de uitvoerende macht in Washington op de vingers te tikken. Ze werpt zich op als hoeder van het 'openbaar belang'. In het krachtig verwoorde arrest is de conclusie van deze progressieve, nog door president Carter benoemde rechter dat de regering-Bush de grondwet ondermijnt.
Daarmee is het juridische gevecht verre van beëindigd. Al sinds de schimmige, praktijken van de NSA rond de jaarwisseling werden onthuld, biedt de regering een felle, geïnspireerde verdediging.

Donderdagmiddag werd direct een hoger beroep aangekondigd. Het NSA-prograrnma - dat doorloopt zolang de zaak in beroep wordt behandeld - is 'een essentieel middel voor de inlichtingengemeenschap in de oorlog tegen terreur', aldus minister van Justitie Alberto Gonzales. De argumentatie is in essentie even simpel als de oplossing van de rechter: in een tijd van oorlog mag de president middelen zoals het 'Programma voor de surveillance van terroristen' inzetten.
Onzin, vindt burgerrechtenbeweging ACLU, die de rechtszaak aanspande. 'De bescherming van Amerika vereist niet dat Amerikaanse waarden met voeten worden getreden en dat de Grondwet wordt geschonden', zegt Caroline Fredrickson van de ACLU.
Onder de oppervlakte speelt zich nog een ander dispuut af: over de macht van de president. George Bush tracht die sinds eind 2001

stukje bij beetje uit de breiden. Zijn adviseurs voeren als argument aan dat het land terroristen alleen te slim af kan zijn met een sterke, re¬latief ongebonden president.
Maar veel Congresleden, inclusief Republikeinen, krijgen genoeg van het gevoel dat ze worden gepasseerd. Ze zijn bereid om de president in grote lijnen te volgen, maar niet om hem blanco cheques uit te schrijven.
Rechter Taylor stipt dit aan door het primaat van de Grondwet uit 1789 te plaatsen in een historische context. Amerika werd onafhankelijk in reactie op de onderdrukking door de Britse monarch. 'Er zijn geen koningen met erfopvolging in Amerika, en er is geen macht die niet is gecreëerd door de Grondwet', schrijft Taylor. En in reactie op Bush' redenering dat hij brede, 'inherente' rechten heeft, buiten het Congres en de rechtbanken om: 'Alle "inherente macht" moet worden ontleend aan die Grondwet.'



Bron: De Volkskrant, 19 augustus 2006.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Elize



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand een tip voor een goede vraagstelling voor in de inleiding van mijn essay? Waarop ik dan in mijn conclusie antwoord geef. Ik weet nie zo goed hoe ik de 3 deelvragen in 1 hoofdvraag moet voegen.
Dankje, Liefs Elize
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe heb je dan gegoogled? Want als ik drugspand venlo II intyp, krijg ik precies 1 hit met de PDF van de uitspraak. En iemand anders had hier al de vindplaats in de juridische databanken genoemd.

Verder kan ik iedereen die bezig is met het legaliteitsbeginsel, grondrechten en wetgeving over terrorisme het rapport Rechtsbescherming op de helling van het Humanistisch Overleg Mensenrechten aanbevelen.

Ik moet zelf deze nog lezen maar gezien 't feit dat ze vaak geciteerd worden, zijn ze denk ik wel nuttig:
Lawson & Verhey, ‘Kroniek van de Grondrechten’, NJB 2003, pp. 524-533
G.J.M. Corstens, ‘Dijkdoorbraken in de strafrechtpleging’, NJB 2005, p. 289.
J.W. Fokkens, 'Strafrecht en terrorisme', rede NJV, NJB 2004, p. 1347-1351

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
chrisderuiter



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ooh sorry, mijn fout. Ik had dat gepost, maar kwam er iets later achter dat daarna de Hoge Raad toch tegen de gemeente had gezegd dat hun APV in strijd was met de Gw! Ik ga nu zelf ook op zoek naar het echte arrest..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisderuiter



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wacht, nou snap ik het. Het arrest van 1995 heeft een aanpassing ondergaan, de Wet Victoria. Vervolgens is er nog iets gebeurd in Venlo. De burgermeester heeft opnieuw getracht een woning te sluiten vanwege het overlast vd drugs, en dat is WEL geaccepteerd. Die uitspraak had ik gevonden, net als Arnoud. Die uitspraak is gedaan 10 juli 2002!

Kan iemand mij vertellen wat ik hier nu zeg, of dat klopt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie de uitspraak zoals gepubliceerd op de site van de RUG. In de noot (pagina 3 van de PDF) staat de hele juridische geschiedenis.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sannehit



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf het hele internet afgegoogled naar het arrest Sluiting Drugspand, maar dit is echt nergens te vinden. Wel wordt het arrest door sommige sites genoemd en heel kort omschreven.

De basis van het arrest is dat de gemeente onbevoegd was een APV inzake sluiting van drugspanden te verordenen. Dit komt omdat de beperkingsbevoegdheid gebaseerd moet zijn op een wet in formele zin, wat een APV niet is.

Op basis van deze uitspraak is art. 174a Gemeentewet opgenomen, die de
burgemeester de bevoegdheid geeft om drugspanden te sluiten.

Aan de hand van dit voorbeeld kan dus worden gesteld dat de rol van het legaliteitsbeginsel betekent dat er een wettelijke grondslag moet zijn voor het beperken van rechten. Voor grondrechten is dit een grondslag in de Grondwet”.


Je zal het voorbeeld verder moeten uitwerken...

En dan stel ik nogmaals de vraag of iemand mij een tip kan geven over de het verband tussen Weber en Bush...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mevrouwtje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

chrisderuiter schreef:
Wacht, nou snap ik het. Het arrest van 1995 heeft een aanpassing ondergaan, de Wet Victoria. Vervolgens is er nog iets gebeurd in Venlo. De burgermeester heeft opnieuw getracht een woning te sluiten vanwege het overlast vd drugs, en dat is WEL geaccepteerd. Die uitspraak had ik gevonden, net als Arnoud. Die uitspraak is gedaan 10 juli 2002!

Kan iemand mij vertellen wat ik hier nu zeg, of dat klopt?


Volgens mij wel. Heb dat door Arnoud genoemde stuk gelezen en daarin wordt gezegt dat in eerste instantie een formeel wettelijke grondslag ontbrak maar daarna de Wet Victoria kwam en dat de woning toen wel gesloten kon worden..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
esther lems



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 14:53    Onderwerp: schmitt/weber Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij vertellen waarom Schmitt bij de geïnspireerde verdediging hoort en Weber bij de inherente bevoegdheden? Ik kom er niet uit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tim87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een behoorlijk probleem nu. Ik heb namelijk niet de nieuwste boeken, maar alleen de boeken van vorig jaar.
Ik kom er nu dan dus ook totaal niet uit..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chrisderuiter



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mevrouwtje schreef:
chrisderuiter schreef:
Wacht, nou snap ik het. Het arrest van 1995 heeft een aanpassing ondergaan, de Wet Victoria. Vervolgens is er nog iets gebeurd in Venlo. De burgermeester heeft opnieuw getracht een woning te sluiten vanwege het overlast vd drugs, en dat is WEL geaccepteerd. Die uitspraak had ik gevonden, net als Arnoud. Die uitspraak is gedaan 10 juli 2002!

Kan iemand mij vertellen wat ik hier nu zeg, of dat klopt?


Volgens mij wel. Heb dat door Arnoud genoemde stuk gelezen en daarin wordt gezegt dat in eerste instantie een formeel wettelijke grondslag ontbrak maar daarna de Wet Victoria kwam en dat de woning toen wel gesloten kon worden..

OK! Very Happy Jeuj, ben klaarr....!!! Cool Heel erg bedankt iedereen en ik blijf op dit forum posten, zo leer ik veel!

Chris
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds