Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aansprakelijkheid vervoer
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dannykok88



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:31    Onderwerp: aansprakelijkheid vervoer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben student aan de HRO opleiding logistiek en economie, daarbij hebben we last van het vak vervoersrecht waarbij we voor de volgende casus een pleidooi moeten houden, ik vind t hierbij lastig om te bepalen en te beargumenteren wie en waarom er aansprakelijk is kan iemand mij daarbij helpen?

De case:
Op 20 mei 2003 heeft Nedlloyd een verzegelde 20-voet vriescontainer nummer TRIU610535-2 in ontvangst genomen ten vervoer van Wanganui (Nieuw Zeeland), naar Arhus (Denemarken). Voor het vervoer van de container (en nog een andere container) is op die datum een schoon cognossement afgegeven (cognossementformulier van Nedlloyd, shipper Sanford limmited, consignee or order: Klausen omschrijving van de goederen 2026 x 10 kg Frozen Hoki Roe C grade (viskuit).

De container is eerst vervoerd van Wanganui naar Napier (nieuw Zeeland) vervolgens met het ms Nedlloyd van Napier naar Hamburg en na overlading naar Arhus. Vandaar is de container verder vervoerd naar Kerteminde (DK) waar deze werd geopend. Bij onderzoek werd vastgesteld dat de daarin vervoerde zending viskuit schade had opgelopen door te hoge temperaturen. Met name de dozen die zich bij de containerdeuren bevonden hadden een inhoud die zich in een bedorven toestand bevond. De schade is $13,921,07 (waarde van de goederen) plus 15% imaginaire winst. Wettelijke rente is verschuldigd met ingang van 15 juli 2003. De CIF waarde van de goederen bedraagt $12.933,86.

Tijdens de pre-trip inspectie zijn er geen bijzondere gebreken vastgesteld, noch aan de lading noch aan de container. De container is ter beschikking gesteld door Nedlloyd en gestuwd door de afzender. Bij de lossing waren de door de expert gemeten temperaturen van de lading te hoog. Er zijn ook toen geen gebreken vastgesteld aan de container. De thermostaat was ingesteld op -20°C. Ingevolge de vervoersinstructies diende de temperatuur tijdens het transport tussen de -19°C en de -21°C. Het wegvervoer van Hamburg naar Arhus is uitbesteed aan Loma, een wegvervoerder die is ingeschakeld door Nedlloyd.

Partijen zijn het er niet over eens of de lading wel goed is gestuwd in de container. Niet duidelijk is bijvoorbeeld of de luchtcirculatieopeningen afgedekt waren. Wel bekend zijn de volgende feiten:
- De dozen waren in blok gestuwd
- Er was voldoende (5 centimeter) ruimte voor luchtcirculatie tussen de lading en de containerwand

Uit de "vessel monitoring reports" blijken geen bijzonderheden.

Sanford Limited start een procedure tegen Nedlloyd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanford Limited start een procedure tegen Nedlloyd...

Welke belangen dient u (of uw groep) te behartigen?
Very Happy Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dannykok88



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik behartig de belangen van Nedlloyd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chronologisch overzichtje:

a) 20 mei 2003: Nedlloyd neemt in Wanganui de verzegelde container in ontvangst.

b) Container wordt van Wanganui vervoerd naar Napier.

c) Container wordt met ms Nedlloyd van Napier naar Hamburg vervoerd.

d) Container wordt overgeladen en vervoerd naar Arhus.

e) Container wordt van Arhus vervoerd naar Kerteminde.

f) Container wordt in Kerteminde geopend en hoge temperaturen / bedorvenheid wordt geconstateerd.

Relevante feiten:

1. Tijdens een inspectie, die plaatsvond vóór de trip van Napier naar Hamburg, worden geen gebreken vastgesteld. Ergo: de container(temperatuur) is dan nog in orde.

2. De afzender stuwt zelf de container in Napier (waarna deze aan boord gaat?).

3. Bij het lossen in Hamburg worden er:
GEEN gebreken aan de container geconstateerd
WEL te hoge temperaturen geconstateerd door een expert

Denk dus dat de afzender zelf verantwoordelijk is voor het verloren gaan van de goederen, immers pas nadat hij zelf de container heeft gestuwd worden (in Hamburg) te hoge temperaturen geconstateerd…
Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sybrensmit97



Leeftijd: 26
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2017 10:30    Onderwerp: zelfde casus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
laat bericht,
maar ik heb dezelfde casus alleen vanaf de kant van SanfordLlimitted. het zou erg helpen als dezelfde casus word beantwoord maar vanaf Sanford Limited.

bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds