Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zwangerschap en dreigend ontslag
Moderators: Michčle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 21 dec 2013 17:08    Onderwerp: Zwangerschap en dreigend ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me (helaas, moet ik zeggen) aangemeld op dit forum, vanwege een arbeidsconflict dat momenteel loopt tussen mijn vrouw en haar werkgever.

Mijn vrouw werkt al 15 jaar voor haar huidige werkgever (detailhandel) en is verkoopmedewerker. Ze heeft een contract voor onbepaalde tijd voor een 38-urige werkweek. Echter in de praktijk werkt ze minimaal 42 uur per week en moet ze verplicht de koopzondagen ook werken, waardoor het iedere maand 1 week 47 uur wordt. Zo nu en dan moet ze dan ook op een maandag werken om voor een ander in te vallen. Dit houdt in dat ze soms 12 dagen aan een stuk door moet werken. Dit is een afspraak die de werkgever met mijn vrouw ooit mondeling is aangegaan. Wel krijgt ze hiervoor een vergoeding.

Nu is het zo dat mijn vrouw 14 weken zwanger is en dit bij ca 13 weken heeft medegedeeld aan haar werkgever incl. de nodige verklaringen. In een 2e gesprek die ca een week later volgde gebeurde het volgende:

De werkgever steekt niet onder stoelen of banken dat hij er absoluut niet blij mee is. Daarnaast geeft de werkgever duidelijk aan de regels omtrent het zwangerschapsverlof niet te willen accepteren en eist hij ondanks de wettelijke bepalingen alsnog dat mijn vrouw in de laatste maand van haar zwangerschapsverlof op zaterdagen komt werken. Als extra drukmiddel geeft hij aan de maandelijkse vergoeding voor de extra uren, die mijn vrouw normaliter krijgt voor extra uren werk naast de 38 contract-uren en die normaliter ook tijdens ziekte en vakantie worden doorbetaald, op te schorten tijdens het gehele zwangerschapsverlof als ze hier geen gehoor aan geeft. Tevens geeft de werkgever duidelijk aan dat evt. verlenging van het zwangerschapsverlof bij latere bevalling niet geaccepteerd wordt. Over de vakantie-dagen waar ze normaliter rond de periode van de uitgerekende bevallingsdatum recht op heeft, is nog niet eens gesproken, maar u kunt zich voorstellen dat dat net zo min een groot probleem zou worden.

Mijn vrouw levert al 15 jaar lang 110% werk, ondanks dat de werkdruk erg hoog is. Pauzes e.d. vallen dikwijls compleet in het niet, ongeacht of het gaat om korte pauzes of avondeten, en arbo-technisch schieten de voorzieningen die de werkgever de werknemers biedt behoorlijk te kort. Een dag verlof opvragen voor bijv. een verjaardag van ons kind is zo goed als onmogelijk en al helemaal als het op een zaterdag is. Wel is haar ziekteverzuim vorig jaar vrij hoog. Maar gezien de werkdruk, ben ik van mening dat het wel meevalt. Ziekteverzuimen worden nooit ergens gemeld en onderling met het personeel geregeld. Functioneringsgesprekken bestaan net zo min. Kortom: de werkgever is meer dan tevreden over mijn vrouw.

Nadat mijn vrouw door de werkgever dus het eea is medegedeeld in het 2e gesprek, raakte ze in een diep dal. In plaats van begrip en medeleven, voelde ze zich dus behoorlijk in de steek gelaten. Kwaadheid en verdriet. De volgende dag heeft mijn vrouw zich ziek gemeld, maar wel aangegeven dat ze met de werkgever om de tafel wilde zitten. Tijdens dit gesprek liepen de gemoederen hoog op. Mijn vrouw heeft toen duidelijk aangegeven niet in te gaan op het "voorstel" van de werkgever en dat ze nu aan zichzelf denkt en aan de baby. De werkgever accepteerde dit antwoord niet met als klap op de vuurpijl de mededeling dat mijn vrouw dan maar ontslagen moest worden. Mijn vrouw hoefde niet meer komen.

Na dit gesprek heeft mijn vrouw contact gezocht met de huisarts voor advies. Nu zit ze dus al enkele dagen thuis. Inmiddels heeft de werkgever de Arbodienst ingelicht en een Ziektewet uitkering aangevraagd bij het UWV. Dat is vreemd, want mijn vrouw is nu niet ziek vanwege haar zwangerschap zich, maar als gevolg van de situatie op het werk.

Mijn vraag is dus, wat is de volgende stap die mijn vrouw het beste kan ondernemen? Alle adviezen zijn welkom. Dank u.


Laatst aangepast door koelkast op ma 23 dec 2013 20:18, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 21 dec 2013 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze handelwijze van de werkgever is niet geoorloofd. U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekeraar of het Juridisch Loket. Daarnaast is het verstandig als uw vrouw een aangetekende brief stuurt aan haar werkgever waarin zij zich beschikbaar verklaart voor haar werkzaamheden. Ten slotte is het handig als uw vrouw alle informatie over haar betrekking verzamelt, in ieder geval haar contract en loonstroken. Dan kan de rechtshulpverlener meteen aan de slag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 21 dec 2013 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vrouw wil telefonisch contact opnemen en aangeven dat ze bereid is om het werk weer op te pakken en te kijken wat nu verder de te nemen stappen zijn en of er een oplossing is voor de situatie. Ze is immers de deur gewezen, al dan niet in een vlaag van woede door de werkgever.

Nu kan dit leiden tot een vreemde situatie, waarin de werkgever wellicht voet bij stuk houdt en weigert dat mijn vrouw terugkomt. Het klinkt niet logisch, maar dit is te verwachten bij deze werkgever die behoorlijk koppig kan zijn en geen berouw kent. Als dit leidt tot niets, rest enkel nog een aangetekende brief waarin ze haar bereidheid tot het oppakken van haar werk duidelijk maakt.

Even een andere vraag: is het verstandig om telefoongesprekken op te nemen, aangezien er mogelijk uitspraken worden gedaan die later van belang kunnen zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2013 1:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het is verstandig om telefoongesprekken op te nemen. Om discussie over de rechtsgeldigheid van de opname te voorkomen, is het beter om aan het begin van het gesprek de opname aan te kondigen.

De aangetekende brief is wat mij betreft niet iets voor een later stadium. De werkgever heeft het ontslag aangezegd en het is belangrijk dat uw vrouw kan aantonen dat ze dat ontslag niet heeft geaccepteerd. Een aangetekende brief waarin zij zich beschikbaar houdt voor haar werkzaamheden is daarvoor de aangewezen weg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2013 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helder.

Wat betreft de ziekmelding bij het UWV, is dat iets waar we wat aan kunnen doen? Klaarblijkelijk probeert de werkgever de kosten terug te dringen door de ziekmelding te laten lijken alsof het voortvloeit uit de zwangerschap, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Mijn vrouw is nu niet ziek thuis vanwege de zwangerschap. Dat betekent dus dat de werkgever gewoon het loon 100% moet doorbetalen. Ik weet overigens niet of dit allemaal per saldo een nadelig gevolg voor mijn vrouw kan hebben...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2013 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De juridische definitie van 'ziek' is 'niet in staat de bedongen arbeid uit te voeren', ofwel arbeidsongeschiktheid. Je kunt dus ook 'ziek' thuis zitten vanwege een arbeidsconflict.

In het algemeen geldt inderdaad dat als de reden van de arbeidsongeschiktheid aan de werkgever te wijten is, de werkgever het volledige loon moet doorbetalen. In veel cao's is echter al opgenomen dat ook bij 'gewone' ziekte de werkgever de eerste periode 100% van het loon moet doorbetalen. Een rechtshulpverlener met toegang tot alle relevante documenten kan u meer vertellen over de precieze loondoorbetalingsverplichting van de werkgever van uw vrouw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2013 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na juridisch advies hebben we besloten dat de beste weg om te bewandelen het betermelden voor werk is. Dit hebben we gedaan via e-mail, maar ook per brief en per aangetekende brief.

Kort samengevat staat er in het e-mailbericht/brief dat mijn vrouw zich beter meldt en weer beschikbaar is voor werk, ondanks dat de werkgever haar de deur had gewezen en had gedreigd met ontslag, dat het haar betreurt dat het gelopen is zoals het is gelopen, maar dat ze nog steeds vertrouwt op een goede oplossing. Wel heeft ze duidelijk aangegeven dat ze wel eerst rond de tafel wil om duidelijke afspraken te maken en dat ze verwacht dat de werkgever haar rechten als zwangere werkneemster respecteert net als dat zij de rechten van de werkgever respecteert. Verder heeft ze duidelijk aangegeven dat haar ziekmelding te maken heeft met het arbeidsconflict en niet met haar zwangerschap.

In feite legt mijn vrouw dus nu de bal bij de werkgever.

Overigens zijn de Arbodienst en het UWV ingelicht over de oorzaak van de ziekmelding, dat dit niets te maken heeft met de zwangerschap maar met het conflict. Het UWV gaf aan om de aanvraag, gedaan door de werkgever, voor Ziektewetuitkering direct af te wijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou, net als in het geval-Mo amsterdam, 'onverwijld' ander werk gaan zoeken; waarbij 'onverwijld' voor verschillende gevallen natuurlijk niet precies hetzelfde hoeft in te houden en

het bovengenoemde topic inzien, waarin o.m. een verwijzing naar wettelijke bepalingen van goed werkgever- čn die van goed werknemerschap.

Tenminste voor het geval er een gesprek komt, is het ook hier misschien handig meteen te gaan rondkijken naar de vertrouweling, die van wanten weet.
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2014 11:24    Onderwerp: Vervolg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na lange tijd een update:

Inmiddels zijn we de ouders van een gezonde dochter. Mijn vrouw heeft op dit moment nog zwangerschapsverlof, maar moet binnenkort weer aan de slag. Nu is het zo dat mijn vrouw redelijk vroeg in de zwangerschap zich al telefonisch heeft ziek gemeld ivm zwangerschapsklachten. Dit werd niet in dank afgenomen door de werkgever. Hierna is er tussendoor vanuit mijn vrouw telefonisch contact geweest over loonbetaling, maar ook dit was een verre van prettig gesprek.

Vanuit de werkgever is er verder tijdens de hele zwangerschap geen enkel initiatief tot contact met mijn vrouw geweest. Mijn vrouw heeft na de bevalling de werkgever op de hoogte gesteld via een e-mailbericht.

Enfin, inmiddels zijn we maanden verder en mijn vrouw zit nu met het volgende: ze heeft geen enkele behoefte meer om voor deze werkgever te gaan werken, gezien hetgeen dat tot nu toe is voorgevallen. Dat is voor haar een stressvolle ervaring, dit in combinatie met de baby. Daarnaast heeft ze momenteel wel lichamelijke klachten die belemmerend zijn voor haar werk (bekken-klachten). Wat is nu wijsheid? Mijn vrouw is voornemens zich ziek te melden, echter kan ze dit het beste doen op basis van een arbeidsconflict? Is haar zaak sterk genoeg hiervoor, of gaat ze hiermee wellicht haar eigen ruiten ingooien? Belangrijk hierbij is dat ze haar werkgever al 15 jaar kent en als deze de zinnen heeft gezet op iets, dan zal het gebeuren ook. M.a.w. mijn vrouw is er 100% zeker van dat als de werkgever de kans had om haar te ontslaan, dat liever gisteren dan vandaag was gebeurd.

Ik begrijp dat niet alles wat ik schrijf zozeer van juridisch belang is, maar des te meer van belang om de situatie te schetsen.

Edit: is het misschien verstandig om meteen koppen met spijkers te slaan en de werkgever te vragen een voorstel tot beeindiging van de arbeidsovereenkomst te doen?


Laatst aangepast door koelkast op ma 18 aug 2014 13:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2014 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het advies van de huisarts? Kan ze werken onder deze omstandigheden?
Zoja, ga werken en in de tussentijd solliciteren bij andere werkgevers.
Zonee, meld u ziek en stuur een huisartsverklaring toe
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heeft mijn vrouw zich ziek gemeld. Niet op basis van het arbeidsconflict, maar puur op basis van medische klachten (bekken-/rugpijn, inmiddels op aanraden van huisarts onder behandeling bij manueel fysiotherapeut). Werken is niet mogelijk. Inmiddels is er reeds contact geweest met de Arbodienst, en is behalve de medische klachten ook ter sprake gekomen de verstoorde arbeidsrelatie. We wachten nu af op een afspraak met de Arbo-arts.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch heb ik nog een vraag aangaande het arbeidsconflict op zich. Mijn vrouw heeft, sinds de ellende bij de werkgever voor haar begon, de hele voortgang tot en met heden opgeschreven. Dit omvat bijv. uitspraken die de werkgever heeft gedaan tijdens contact met mijn vrouw in face to face gesprekken, telefonische gesprekken, etc.

Mijn vrouw heeft al gemerkt bij de telefonische ziekmelding, dat de werkgever doet alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Het arbeidsconflict omvat, behalve mondelinge gesprekken, ook communicatie per e-mail, waar mijn vrouw de werkgever min of meer beschuldigd van uitspraken die ze heeft gedaan in eerdere mondelinge gesprekken en die in een e-mailreactie van de werkgever al dan niet worden betwist door de werkgever.

Heeft hetgeen mijn vrouw allemaal schriftelijk heeft bijgehouden nog enige nut voor het tot een oplossing komen van het arbeidsconflict, als de werkgever doet alsof er niets aan de hand is en beschuldigingen van de hand wijst? Er zijn namelijk verder geen getuigen bij de genoemde mondelinge gesprekken geweest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is: wat wil jij (of je vrouw) bereiken?

Het conflict weer laten oplaaien lijkt me niet de meest geschikte optie.

Als de werkgever doet alsof er nooit iets is voorgevallen en zich verder normaal gedraagt, dan kun je ervoor kiezen om ook het verleden achter je te laten.

Als het een onverdraaglijk idee is om nog langer voor deze werkgever te werken, dan ligt het in de rede om een nieuwe baan te zoeken.

Ben je van mening dat de arbeidsrelatie door toedoen van de werkgever zodanig verstoord is dat van de werknemer niet kan worden verwacht dat zij deze voortzet, dan kan zij de rechter verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden (art. 7:685 BW) en haar een vergoeding toe te kennen. Ze moet haar beweringen dan wel kunnen staven met bewijs. Daarbij kan het aangelegde dossier van pas komen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bewijslast vind ik zorgelijk. De uitlatingen die de werkgever had gedaan, zijn puur mondeling. Wel heeft mijn vrouw alles vanaf het begin opgeschreven in een schrift. Tevens is er in gesprekken met huisarts, bedrijfsarts en het UWV, maar ook in schriftelijke communicatie naar de werkgever toe, kenbaar gemaakt dat er sprake is van een arbeidsconflict. Dat na de eerste aanvaring met mijn vrouw de werkgever de slotcilinders van het pand had vervangen en mijn vrouw de sleutels in moest leveren, kan wellicht bevestigd worden door collega's. Ook kunnen collega's bevestigen dat de werkgever afspraken met personeel maakt die volgens de CAO simeplweg niet kunnen. Echter bestaat het vermoeden dat de collega's instructies opgelegd hebben gekregen van de werkgever. Dus betrouwbaar is het niet.

Maar ook het feit dat de werkgever tijdens de zwangerschap geen enkele rekening met mijn vrouw heeft gehouden als het gaat om extra rustpauzes, overwerk en in het weekend werken en het gebrek aan voorzieningen, hoe bewijs je dat?

Mijn vrouw wil graag ontbinding, maar met behoud van recht op WW en ontslagvergoeding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens heb ik inmiddels gelezen dat het niet zozeer om bewijslast gaat maar dat het concreet aannemelijk kunnen maken voldoende is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds