Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zoekmachines en treffers bij handelsnaam van concurrent
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maatmetaal Rotterdam BV



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 16:56    Onderwerp: Zoekmachines en treffers bij handelsnaam van concurrent Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben een tijd lang een geregistreerde handelsnaam van onze concurrent als zoeknaam in onze site gehad. Wanneer deze naam in zoekmachines werd ingevoerd, kwam een link naar onze site als treffer in beeld.
Onze concurrent heeft ons hierop aangesproken. Wij hebben vervolgens de zoekterm uit onze site verwijderd en maken dus geen gebruik meer van zijn handelsnaam. Echter de zoekmachines tonen nog steeds onze site als treffer.
Onze concurrent sommeert ons nog steeds ervoor te zorgen dat wij niet meer als treffer in beeld komen. Bij diverse zoekmachines hebben wij onze site opnieuw aangemeld en gevraagd onze site opnieuw te indexeren op de huidige zoekwoorden.
In hoeverre zijn wij aansprakelijk voor de foutieve indexering bij een zoekmachine.

Graag verneem ik reacties op deze vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Echter de zoekmachines tonen nog steeds onze site als treffer.


En daar is niets mis mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is het enige berichtje wat ik via google zo snel kan vinden wat enige analogie heeft:

Het komt van de site van advocatenkantoor www.solv.nl
Quote:

11 augustus 2004
Duitse rechter verbiedt zoekmachine spam

Door Christiaan Alberdingk Thijm

Het "spammen" van zoekmachines is een vorm van ongeoorloofde mededinging. Dat heeft de rechtbank te Essen bepaald in een uitspraak van 24 mei 2004, die recentelijk is gepubliceerd. De gedaagde had zoveel metatags aan de bron van de site toegevoegd dat zoekmachines daardoor om de tuin werden geleid. Het gevolg was dat de website hoger in de rangorde van de zoekmachines kwam.

Lees hier het bericht. Lees hier meer over zoekmachine spam.

bron:http://www.advocatie.nl/solvlog.dws?m=8&y=2004




Ik heb een vermoeden dat ook in nederland het vervalsen van een zoekmachine ongeoorloofde mededinging oplevert, of in ieder geval een of andere vorm van onrechtmatige daad tov. de concurrent die daardoor gedupeerd wordt.
Het zal dus bij de bepaling van de schade in principe voor de rekening van jullie komen dat die links niet direct verwijderd kunnen worden, hoewel er bij de hoogte van de schadevergoeding wel rekening mee gehouden zal worden dat er geprobeerd is de links te verwijderen.

Overigens duurt het toch een maand of wat voordat al die bots van de zoekmachines alle pagina's opnieuw zijn langsgeweest dus na verloop van tijd zal het wel goed komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu ik je bericht nog een keer lees vraag ik me af of jouw bedrijf alleen in beeld komt als treffer of dat je ook heel duidelijk hoger op de ranking van de zoekmachine staat dan de betreffende concurrent. In het eerste geval is er eigenlijk niks aan het handje, als je philips intypt zul je ongetwijfeld ook resultaten krijgen met sony erin.....dat is normaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 0:37    Onderwerp: Re: Zoekmachines en treffers bij handelsnaam van concurrent Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maatmetaal Rotterdam BV schreef:
Wij hebben een tijd lang een geregistreerde handelsnaam van onze concurrent als zoeknaam in onze site gehad. Wanneer deze naam in zoekmachines werd ingevoerd, kwam een link naar onze site als treffer in beeld.
Onze concurrent heeft ons hierop aangesproken. Wij hebben vervolgens de zoekterm uit onze site verwijderd en maken dus geen gebruik meer van zijn handelsnaam. Echter de zoekmachines tonen nog steeds onze site als treffer.
Onze concurrent sommeert ons nog steeds ervoor te zorgen dat wij niet meer als treffer in beeld komen. Bij diverse zoekmachines hebben wij onze site opnieuw aangemeld en gevraagd onze site opnieuw te indexeren op de huidige zoekwoorden.
In hoeverre zijn wij aansprakelijk voor de foutieve indexering bij een zoekmachine.

Graag verneem ik reacties op deze vraag.

Logischerwijs kan niemand jou aansprakelijk stellen voor het gedrag van een zoekmachine. Behalve dat het niet netjes is om de naam van een concurrent in de metatags op te nemen, is er weinig mis mee. Vergelijk het met zoeken in de Gouden Gids, papieren editie Laughing , als men daar jou concurrent zoekt, komt men ongetwijfeld ook jouw bedrijf tegen.
Er is echter nog iets aan de hand. Als ik een stuk op internet publiceer over de sector waar jouw bedrijf werkzaam is, en ik daar een aantal bedrijven noem, waaronder de jouwe en die van de concurrent, dan vindt je gegarandeerd het ene bedrijf, als je het andere zoekt. Dat heeft niets met fout of goed indexeren te maken. Dat heet associatief indexeren
Jouw conccurent kan je verzoeken om enige verwijzig naar hem van jouw site te verwijderen, maar hij kan jou niet aansprakelijk stellen voor het gedrag van een zoekmachine. Lijkt mij wel aardig als proefproces overigens. Moet je eerst een onrechtmatige daad aantonen, wordt m.i. al lastig maar niet onmogelijk, en dan moet je nog aannemelijk maken dat de indexering een direct gevolg is van de onrechtmatige daad. Dat lijkt mij onmogelijk. Goede technische getuigen deskundigen kunnen dat zo omver gooien. Ik zou er geen slaap over verliezen.
Grappig is natuurlijk dat las de concurent naar de rechter stapt, er ongetwijfeld over geschreven gaat worden, ook op internet. Dat leidt er dan weer toe dat de twee namen weer op een pagina staan, en dat leidt er dan weer toe dat je bij het zoeken naar de een, de ander vindt. In het kader van de eis van de concurent lijkt dat contra productief.

Overigens maken de grote zoekmachines, juist vanwege dit 'spookvinden' steeds minder gebruik van de meta tags.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hierbij nog een link naar een artikel (uit 1999) over dit onderwerp:
Conclusie van het artikel:

-Gebruik van de merknaam in de metatags is onrechtmatig.
-Andere 'creatieve' manipulatie is niet direct onrechtmatig.

dit is het artikel

Voor de schade die voortkomt uit de onrechtmatige daad ben je dan in beginsel dus aansprakelijk. Hoe groot die schade is is in dit geval nogal moeilijk vast te stellen dus deze zal denk ik niet worden toegekend. Een vonnis van de rechter bij een eventuele zaak zal zich dan voornamelijk richten op het verder stoppen van de inbreuk op de merknaam (dus een gebod de naam uit de metatags verwijderen). Als de concurrent vervolgens zelf verzuimt zijn merknaam goed in zijn eigen metatags te zetten is het zijn eigen schuld als hij niet hoger in de zoekresultaten eindigt .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds