Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziektekostendeclaraties
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schildpad



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2015 1:04    Onderwerp: Ziektekostendeclaraties Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorig jaar heb ik een implantaat laten zetten in het ziekenhuis. Dit is een verrichting die niet onder de basisverzekering valt. Wel is er dekking mogelijk vanuit mijn tandartsverzekering.

Mijn eerste afspraak met de kaakchirurg was een afspraak waarbij een kostenbegroting voor de behandeling zou worden opgesteld. Bij deze afspraak (en vermoedelijk ook al eerder telefonisch) heb ik aangegeven dat financiële overwegingen (voorwaarden tandartsverzekering) de reden waren om voor dit ziekenhuis te kiezen, aangezien bij hun nog behandeling in 2014 mogelijk was.

Bij de eerste afspraak kreeg ik een globale offerte mee, zeg maar een niet-klantspecifiek blaadje waarop een paar bedragen waren omcirkeld en mij werd verteld dat ik binnen enkele dagen een echte offerte thuisgestuurd zou krijgen. De globale offerte meldt expliciet dat de behandeling niet onder de basisverzekering valt. Ook meldt het stuk dat de kosten van de kroon niet in de offerte zijn begrepen. Dat laatste is die dag ook mondeling gezegd. Genoemde teksten staan niet op de gedetailleerde offerte, die ik kort erna per post ontving. Die offerte meldde twee sessies, het plaatsen van het implantaat en het vrij leggen van het implantaat.

Na ontvangst van de offerte (ruim € 900) heb ik die betaald (moest vooraf) en is het implantaat geplaatst. Men zei dat ik twee weken later terug moest komen voor controle, hetgeen ik heb gedaan. Vervolgens werd het implantaat weer zes weken later vrij gelegd.

Tot mijn verbazing kreeg ik van mijn zorgverzekeraar een nota voor het eigen risico: het ziekenhuis heeft ruim € 160 gedeclareerd voor de eerste afspraak waarbij de offerte werd opgesteld. Ik heb bovendien begrepen dat ik nog eens twee nota's van ruim € 90 per stuk tegemoet kan zien voor het eigen risico voor de controle-afspraak en voor bepaalde werkzaamheden die zijn verricht tijdens de afspraak voor het vrij leggen van het implantaat, die dan blijkbaar weer niet onder de tandartsverzekering vallen. Ik heb mijn zorgverzekeraar gezegd dat ze geen declaraties van het ziekenhuis meer moeten betalen, maar ze zeggen dat gewoon te gaan doen.

Ik ben hier uiteraard not amused over en zou graag weten wat mijn juridische positie is. Graag hoop ik dat iemand me over de volgende punten kan zeggen wat mijn rechtspositie is.

1. Over de € 160 van de eerste afspraak ben ik van mening dat het in het maatschappelijk verkeer niet gebruikelijk is om voor het uitbrengen van offertes kosten in rekening te brengen en dat men me vooraf had moeten waarschuwen dat zo'n afspraak kosten met zich mee zou brengen, ook gezien de hoogte van het bedrag t.o.v. de offerte zelf.

2. Over de € 90 voor de controle-afspraak ben ik van mening dat duidelijker gecommuniceerd had moeten worden dat dit niet bij de prijs was inbegrepen. De afspraak staat niet in de offerte, maar ik was er van uitgegaan dat het een all-inprijs was. Gezien de informatie die ik had ontvangen (de behandeling valt niet onder de basisverzekering, ik moest vooruit betalen, de expliciete vermelding dat de kroon niet onder de offerte viel) lijkt me dat ook niet onlogisch.

3. Over de € 90 voor de afspraak voor het vrij leggen hetzelfde als bij het vorige punt, met dien verstande dat voor de afspraak van het vrij leggen wel een bedrag in de offerte was begrepen. (Dat ik dus ook betaald had.)

Tot slot nog enkele andere vragen, het moeilijke is dat er hier een driehoeksverhouding ziekenhuis-zorgverzekeraar-mijzelf is.

5a. Moet ik de zorgverzekeraar gewoon het eigen risico betalen en dan verder gaan met de discussie met het ziekenhuis, of moet ik ze dit onderling laten uitvechten?
b. En is hier nog een onderscheid relevant tussen de bedragen die mijn zorgverzekeraar betaalt voor en na het moment dat ik zei dat ze niets meer aan het ziekenhuis moeten betalen?

6. Mag ik aannemen dat een ziekenhuis zich niet redelijkerwijs kan beroepen op een standpunt als wij dachten dat de kosten die onder de basisverzekering vallen niet relevant waren, omdat iedereen toch verzekerd is. Dat hierdoor eigen risico moet worden betaald konden wij niet weten.

Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties!!

Overigens beperk ik me in dit bericht tot argumenten die ik juridisch wil laten toetsen, ik heb er nog wel meer. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2015 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zijn algemeenheid is het natuurlijk merkwaardig dat een behandeling onder het eigen risico van de basisverzekering zou vallen, als laatstgenoemde hiertoe helemaal geen dekking verleent. Wellicht heeft men zich vergist, of heeft de aanvullende verzekering ook een eigen risico. Wat ook kan is dat men een andere DBC-code heeft gehangen aan de eerste handelingen dan gedekt worden door de aanvullende verzekering en juist door de basisverzekering worden gedekt.

Ik zou om opheldering vragen van zowel de zorgverlener als de verzekeraar, in de context van bovenstaande.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds