Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 23:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zelf dagvaarding opstellen: grondslag & andere perikelen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 10:24    Onderwerp: Zelf dagvaarding opstellen: grondslag & andere perikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ha beste allemaal,

Thans probeer ik iemand de dagvaarden, echter de om mij heen zittende gerechtsdeurwaarders piepen dat het kraakt en willen zelf voor (veel) geld de procedure en invordering doen. Het gaat om ontbinding koopovereenkomst consumentenrecht en terugvorderen aankoopbedrag van eenmanszaak.

Ik heb een modeldagvaarding van wetrecht gepakt en die op inhoud ingevuld wat volgens de door mij gecontacteerde gerechtsdeurwaarder van geen kant klopt en nietig verklaard zal worden als ik niet de hele zaak aan hem geef en bladibla.

Even puntsgewijs naar dat model:

- ik heb de feiten wel correct ingevuld, incluis producties.
- Ik heb bij toepasselijk recht niets ingevuld. Nederlands recht, spreekt dat niet voorzich?
- bevoegde rechter, kantonrechter, in de plaats waar dat bedrijf is gevestigd?

maar dan:
- grondslag. Wat is de grondslag van zon vordering? artikel 6:271 BW?
- weerlegging verweer. Ik heb ingevuld: gedaagde heeft geen verweer gevoerd. Niets meer van zich laten horen.
Schade: is dat het aankoopbedrag + proces- & incassokosten?
- bewijsmiddelen: de producties en aanbod eiser eea mondeling toe te lichten
- mitsdien: die vind ik moeilijk. Wat moet ik daar schrijven?

Alle hulp/adviezen zijn welkom en bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder mitsdien schrijf je op wat je eist.
- aankoopsom
- wettelijke rente
- proceskosten

Gronden
Art. 6:271 gaat over ontbinding zo uit mijn hoofd. Kijk ook bij BW7 en dan met name art. 7:17, 7:18, 7:21 en 7:22 BW.

Voor art. 6:271 BW zie ook art. 6:74, 6:82 en 6:83 BW.

Bevoegde rechter
Als de vordering zich leent voor de kantonrechter dan kun je de zaak zelf voeren en dat inderdaad de rechter. De rechter in de plaats van de gedagvaarde is standaard. Maar als je consument bent dan is vaak de kantonrechter in jouw plaats bevoegd. Dit staat precies opgeschreven in het Wetboek van Rechtsvordering (Rv). Zie de twee titel, afdelingen twee en drie. Ik zou afdelingen een en vier ook even doornemen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/2016-07-01#BoekEerste_TiteldeelTweede
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Onder mitsdien schrijf je op wat je eist.
- aankoopsom
- wettelijke rente
- proceskosten

Gronden
Art. 6:271 gaat over ontbinding zo uit mijn hoofd. Kijk ook bij BW7 en dan met name art. 7:17, 7:18, 7:21 en 7:22 BW.

Voor art. 6:271 BW zie ook art. 6:74, 6:82 en 6:83 BW.

Bevoegde rechter
Als de vordering zich leent voor de kantonrechter dan kun je de zaak zelf voeren en dat inderdaad de rechter. De rechter in de plaats van de gedagvaarde is standaard. Maar als je consument bent dan is vaak de kantonrechter in jouw plaats bevoegd. Dit staat precies opgeschreven in het Wetboek van Rechtsvordering (Rv). Zie de twee titel, afdelingen twee en drie. Ik zou afdelingen een en vier ook even doornemen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/2016-07-01#BoekEerste_TiteldeelTweede


Dank! Moet er bij mitsdien ook staan invorderingskosten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je die gemaakt heb en vergoed wil hebben wel. Maar dit is vreemd. Je schrijft dat Nederlands recht van toepassing is.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Als je die gemaakt heb en vergoed wil hebben wel. Maar dit is vreemd. Je schrijft dat Nederlands recht van toepassing is.


Ik heb nog niks gemaakt, maar na vonnis wil ik wel een deurwaarder beslag laten leggen etc. Hoe krijg ik die kosten meegenomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 28 okt 2016 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar kan ik je niet mee helpen. Misschien dat een ander lid dat hier weet. Anders loopt er op het radar forum een deurwaarder rond.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016 13:01    Onderwerp: Re: Zelf dagvaarding opstellen: grondslag & andere perikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rene242 schreef:
Ik heb een modeldagvaarding van wetrecht gepakt en die op inhoud ingevuld wat volgens de door mij gecontacteerde gerechtsdeurwaarder van geen kant klopt en nietig verklaard zal worden als ik niet de hele zaak aan hem geef en bladibla.


In principe kun je als jurist zelf prima een dagvaarding in elkaar zetten. Of het model dat u gebruikt heeft nog een actueel en goed model is, kan ik echter niet beoordelen.

Hier op het forum heb ik ook wel eens een soort model dagvaarding geplaatst, maar dat zou ook wel eens een verouderd exemplaar kunnen zijn.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2016 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rene242,

Het leeuwendeel van de deurwaarders is vrij behulpzaam bij het beantwoorden van veel van dit soort vragen.

Zoek overigens op 'nakosten' m.b.t. je laatste vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2016 9:26    Onderwerp: Re: Zelf dagvaarding opstellen: grondslag & andere perikelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Rene242 schreef:
Ik heb een modeldagvaarding van wetrecht gepakt en die op inhoud ingevuld wat volgens de door mij gecontacteerde gerechtsdeurwaarder van geen kant klopt en nietig verklaard zal worden als ik niet de hele zaak aan hem geef en bladibla.


In principe kun je als jurist zelf prima een dagvaarding in elkaar zetten. Of het model dat u gebruikt heeft nog een actueel en goed model is, kan ik echter niet beoordelen.

Hier op het forum heb ik ook wel eens een soort model dagvaarding geplaatst, maar dat zou ook wel eens een verouderd exemplaar kunnen zijn.

Zoals vraagsteller zijn zin formuleert (ingevuld wat) is deurwaarder het (ook) niet eens met wat vraagsteller heeft ingevuld.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds