Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zeer dubieuze servicekosten: what to do?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dostojevsk1



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015 22:36    Onderwerp: Zeer dubieuze servicekosten: what to do? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarde juristen,

Casus: ik ben student rechten en huurder van een zelfstandige woonruimte. Naast 450 euro kale huur betaal ik maandelijks 75 euro aan vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten (servicekosten). In mijn huurcontract zijn als leveringen en diensten (servicekosten) aangemerkt: nieuw laminaat en gordijnen, schilderwerk, en onderhoud en afschrijving van oven, vaatwasser, gaskooktoestel en afzuigkap.
Op basis van het Beleidsboek Servicekosten van de Huurcommissie weet ik dat alleen kosten in rekening gebracht mogen worden voor het laminaat en de gordijnen. Schilderwerk valt onder kosten tot het verhuurbaar maken van de woning, en daarmee kale huur. De kosten voor de keukenapparatuur mogen niet in rekening gebracht worden daar deze als onroerende voorzieningen worden aangemerkt.

Probleem: Sinds 1 juli 2014 toetst de huurcommissie enkel nog na een jaar de daadwerkelijke gemaakte servicekosten. Het duurzaam verlagen van servicekosten is sinds vorig jaar uit het takenpakket van de Huurcommissie verdwenen. Ik kom geen jurisprudentie van kantonrechters tegen voor problemen zoals de mijne. Boek 7 titel 4 van het BW lijkt mij geen handvaten te bieden.
Mijn verhuurder beroept zich op het standpunt: 'we zijn deze prijs overeengekomen, dus ik pas deze niet aan'. Dit zoals in art. 7:259 lid 1. Maar lid 1 slot: bij gebreke van overeenstemming beloopt de betalingsverplichting met betrekking tot servicekosten het bedrag dat bij ministeriële regeling is vastgesteld.

Dilemma: ik wil mijn huurbaas dagvaarden en de kantonrechter mijn servicekosten laten verlagen per ingangsdatum contract. Ik ben van mening dat ik in strijd met de wet te veel betaal, inmiddels een, ik ben student, zeer substantieel bedrag. Ik mis echter de juridische onderbouwing om de dagvaarding op te stellen.

Vraag: welke kundige huurrecht jurist kan mij van een advies voorzien?

Bij voorbaat ontzettend veel dank! Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit niet helemaal in het huurrecht, maar waarom beschouw je het keukenapparaat als onroerend? Ik neem aan dat elk normaal huishoudelijk apparaat relatief makkelijk en zonder schade te verwijderen is, ook al is deze ingebouwd. Afschrijvingskosten voor dit soort apparatuur is niet ongebruikelijk in de servicekostenberekening en gewoon toegestaan.

De kosten voor het schilderwerk kunnen alleen betrekking hebben op het binnenschilderwerk (van de woonruimte) waarvoor de huurder op grond van artikel 7:240 BW jo. Besluit kleine herstellingen verantwoordelijk is. In de huurovereenkomst kan namelijk worden overeengekomen dat de verhuurder het schilderwerk voor zijn rekening neemt, welke kosten dan worden omgeslagen in de servicekosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om verwarring te voorkomen kun je het beter hebben over het voorschot op de servicekosten dat je iedere maand moet betalen.

Het huurcontract bevat blijkbaar een duidelijke specificatie van wat onder de servicekosten valt. Wat micver schrijft klopt volgens mij wel.

Over wat precies onroerend en roerend is kun je hele proefschriften schrijven. De Huurcommissie volgt volgens mij niet de laatste stand van de rechtspraak. Je kunt je ook afvragen of de criteria van art. 3:3 en 3:4 BW zoals uitgelegd in de op dit punt niet altijd even heldere en consistente rechtspraak wel de doorslag moet geven. Als het huurcontract duidelijk maakt dat de vaatwasser geen onderdeel uitmaakt van het verhuurde maar los daarvan ter beschikking wordt gesteld, dan weten de partijen toch wel genoeg. Het beleidsboek moet je volgens mij niet al te letterlijk nemen wanneer je goed op de hoogte bent van de jurisprudentie over art. 3:3 en 3:4 BW.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
covertglorious



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 07 nov 2023 6:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de huurovereenkomst wordt gedetailleerd vastgelegd wat er onder de kosten van de dienst valt. Ik ben het eens met wat Micver heeft geschreven.
mario games
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds