Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 09 jun 2024 1:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie controleert de Deken?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Parcifal



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012 10:31    Onderwerp: Wie controleert de Deken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Symptoom bestrijding Amsterdamse Deken?
 
Lak aan regels is het argument van de Amsterdamse deken en wordt in de zaak Moskowicz wel heel erg selectief toegepast. Naar de aanval van de Amsterdamse Deken op Bram Moskowicz kan een heel stuk genuanceerd naar gekeken worden. Niet dat Moskowicz mogelijk al dan niet iets te verwijten zou zijn maar de manier waarop de Deken daarmee omgaat kan uitgelegd worden als symptoom bestrijding en wendt de aandacht af van het probleem waarmee het advocatentuchtrecht in de voorfase bij de deken mee kampen. Volksvertegenwoordiging: laat u breder informeren over het functioneren van de voorfase van het Advocatentuchtrecht?
 
Het komt de Orde nu blijkbaar goed uit, met de plannen van Teeven, om de samenleving te laten zien dat de Orde zijn bekendste strafpleiter van het land, de glamouradvocaat, de flamboyante spreker durft aan te pakken. Moskowicz wordt al dan terecht als smeermiddel gebruikt om de politiek en de samenleving goed te stemmen. Hierbij spreek ik de hoop uit dat onze volksvertegenwoordigers niet het zand in de ogen laten strooien en doorpakken met de wetsvoorstellen van Teeven en oog hebben dat dekens zelf aantoonbaar lak hebben aan regels en het debat over de wetsvoorstellen van Teeven in een veel breder perspectief zien en de ervaringen van burgers met lokale en algemeen dekens hierin zorgvuldig betrekken. De vragen in de casus Moskowicz die daarbij opkomen is waarom heeft de Amsterdamse Deken dit zo lang laten slepen en is het zo dat alleen het verwijt: ‘lak aan de regels’ hebben alleen Moskowicz treft?
 
De ervaring van burgers die te maken krijgen met de voorfase van het advocatentuchtrecht bij lokale dekens tonen aan dat dekens structureel lak hebben aan wettelijke en eigen regels. Het is aantoonbaar dat de wijze waarop dekens de Advocatenwet de Gedragsregels uitleggen strijdig zijn met wat de wetgever heeft beoogd. Burgers behoren daarmee de tuchtrechtspraak aan hun kant te hebben, de wetsgeschiedenis is daar duidelijk in. Zie: ‘Memorie van Antwoord’ nr. 6 (16094), pagina 1. Ook hebben wetsgeleerde van statuur destijds een aantal uitspraken gedaan over: ‘Het proces in het advocatentuchtrecht’ die in het belang van burgers kunnen worden uitgelegd, zie: verslag van het Symposium, Utrecht, 11 oktober 2007. Probeer deze argumenten bij de lokale dekens maar eens behandeld te krijgen, een schier onmogelijke opgave. Ook hier hebben lokale dekens lak aan de regels. Voorheen was dit verslag van het Symposium ter inzage op de website van de Orde, maar is niet meer beschikbaar zodra een burger daar een beroep op heeft gedaan. Daarmee heeft de Orde alle schijn tegen niet transparant te zijn. Gebrek aan transparantie sluit aan op wat Docters van Leeuwen en mr. Hoekstra ook signaleerde in hun onderzoeken.
 
De handelswijze van (lokale) dekens zijn oncontroleerbaar en geven aanleiding met burgers tot slepende discussies in sommige gevallen meer dan zes jaar. Dekens maken misbruik omdat de Advocatenwet nog lang niet is uitgekristalliseerd en noopt tot aanpassingen zoals Teeven nu heeft neergelegd bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Kort to-the-point: WIE CONTROLEERT DE DEKEN?
 
Dekens leggen de voor hun geldende wettelijke regels, zoals die zijn af te leiden uit de wetsgeschiedenis, anders uit dan de wetgever heeft beoogd, en die regels gelden nog steeds. Van een Deken mag worden verwacht dat hij deze wettelijke regels zorgvuldig naleeft, maar ook dat handelt als een zorgvuldig advocaat zoals een deken betaamt. Burgers maar ook Docters van Leeuwen hebben meerdere knelpunten gesignaleerd in de voorfase van het advocatentuchtrecht die zowel van stelselmatig, cyclische als van structurele aard zijn. Probeer deze knelpunten bij de lokale dekens maar behandeld te krijgen, dit is een schier onmogelijke opgave.
 
De Orde wekt in de casus Moskovisch op een misplaatse wijze te hoge verwachtingen naar de samenleving en politiek dat alleen Moskowicz vermeend lak aan regels heeft. Dekens hebben zelf structureel lak aan regels als burgers zich melden bij de lokale deken met klachten over hun advocaat. Zelden worden burgers met het vereiste begrip tegemoet getreden. De wijze waarop dekens de burger tegemoet dient te treden valt ook af te leiden uit de wetsgeschiedenis, zie MvA nr. 6 (16094) pagina 20-21. Dekens dienen op verzoek van de burger hun klachten feitelijk en juridisch adequaat te herformuleren, ook dat is een onmogelijke opgave om dekens hiertoe te bewegen.
 
Bezwaren tegen de klachtomschrijving zijn kort to-the-point dat het klachtenonderzoek van dekens in veel gevallen aantoonbaar alle schijn tegen zich hebben dat de aanbiedingsbrieven aan de Raad van Discipline zodanig worden opgesteld dat het handelen of van de beklaagde advocaten een voor hun zo gunstig mogelijk beeld laat zien zgn. Window dressing.
 
Voor de bevindingen van de dekens ontbreekt in veel gevallen elk feitelijk bewijs en ontbeert het aan motivatie. Dekens geven een totaal verkeerd beeld van de feiten en omstandigheden zoals burgers bij de dekens hebben overlegd. Vervolgens gaan de raden en Hof van Discipline bijna altijd discussieloos uit van de klachtomschrijving van de Deken. Uit de jurisprudentie van de raden en Hof van Discipline blijkt dat het terugverwijzen van de klachten naar de Deken voor nader onderzoek of debat slechts sporadisch voorkomt. Het advocatentuchtrecht is onderhevig aan een grondige revisie en zou feitelijk volledig uit de directe influence van de Deken weggehaald moeten worden, het zelfreinigende systeem werkt aantoonbaar niet.
 
De werkingssfeer van het recht van burgers is gericht op de bescherming van wettelijke gewaarborgde en erkende rechten en beginselen. Dekens doen voorkomen dat het (te) gesloten tuchtrechtsysteem daarop een uitzondering is door ondermeer een ongemotiveerd beroep te doen op hun beleidsvrijheid. Dekens eigen daarmee ten onrechte zelf het recht toe dat zij zelf de keuze maken welke overlegde feiten van de burger zij willen voorleggen aan de tuchtrechter. Indien er een discussie ontstaat over de klachtomschrijving van de Deken, wordt gedreigd het dossier te sluiten of zonder toestemming van de burger het ter discussie gestelde klachtomschrijving door te sturen naar de Raad van Discipline. En zo behoort dat niet te werken in een rechtstaat. Zie de opmerking van Docters van leeuwen in zijn advies: ‘Het bestaande is geen alternatief’ (pagina 60). Ook voor deze argumenten hebben dekens lak aan de regels en wat onder andere Docters van Leeuwen en de bevindingen va mr. Hoekstra in zijn onderzoek: ‘Tussenrapportage bevindingen interim rapporteur toezicht advocatuur’ van 12 juni 2012.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Parcifal schreef:
dat dekens zelf aantoonbaar lak hebben aan regels (...) Het is aantoonbaar dat de wijze waarop dekens de Advocatenwet de Gedragsregels uitleggen strijdig zijn [sic] met wat de wetgever heeft beoogd. (...) dat het klachtenonderzoek van dekens in veel gevallen aantoonbaar alle schijn tegen zich hebben [sic] (...) het zelfreinigende systeem werkt aantoonbaar niet.

Kunt u de waarheid van deze beweringen alstublieft aantonen?

U verwijst een paar keer naar het advies van mr. Docters van Leeuwen. In de conclusie (p. 36) van dat advies staat dat extern toezicht geen aanbeveling verdient. Het voorstel van Teeven wil nu juist wél extern toezicht op de advocatuur instellen. De deken(s) wordt onder toezicht geplaatst van een college van niet-advocaten. Ik denk dat ik de bezwaren tegen dergelijk extern toezicht niet beter kan verwoorden dan Docters van Leeuwen zelf:

Quote:
De laatste 15 jaar zien we bij alle geprivilegieerde beroepen (zoals notarissen, artsen en accountants zie hoofdstuk 3) de opkomst van een sterke toezichthouder van staatswege en een vermindering van de zelfregulering. Toch adviseer ik niet tot de inrichting van het toezicht zoals dat bij andere geprivilegieerde professies is ontwikkeld, en wel om drie redenen:

I. De eerste reden is van constitutionele aard. Als wij ernst maken met de onafhankelijkheid van de advocaat, die zich teneinde zijn cliënt goed bij te staan op furieuze wijze tegen een orgaan van de Staat moet kunnen keren, dan hoort daar geen toezicht bij dat uitgaat van diezelfde Staat.
Hierin onderscheidt de advocaat zich van alle andere geprivilegieerde beroepen.

II. In de tweede plaats heb ik onvoldoende urgentie aangetroffen om tot vergelijkbaar extern toezicht te komen. In de bezoeken en gevoerde gesprekken met onder meer Raden van Toezicht, de tuchtrechters, maar ook verzekeraars, de Raad voor de Rechtsbijstand en de Consumentenbond, zijn wel problemen gesignaleerd, maar geen misstanden. De gesignaleerde problemen zijn reden genoeg om het toezicht op de advocatuur te verstevigen, maar niet om zwaar staatstoezicht te introduceren.

III. De derde reden om niet te kiezen voor een vorm van extern toezicht zoals bij andere professionals is de functie van de lokale deken en met name zijn bemiddelende rol. De bemiddelende rol van de deken werkt veel beter en disciplinerender dan ik had verwacht. Op die bemiddelende rol moeten we zuinig zijn.

De eerste reden vind ik het meest overtuigend. Advocaten procederen met enige regelmaat tegen de overheid. De onafhankelijkheid van de beroepsgroep komt in gevaar als de verantwoordelijkheid voor het toezicht op advocaten ligt bij een orgaan van diezelfde overheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Parcifal



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Parcifal schreef:
dat dekens zelf aantoonbaar lak hebben aan regels (...) Het is aantoonbaar dat de wijze waarop dekens de Advocatenwet de Gedragsregels uitleggen strijdig zijn [sic] met wat de wetgever heeft beoogd. (...) dat het klachtenonderzoek van dekens in veel gevallen aantoonbaar alle schijn tegen zich hebben [sic] (...) het zelfreinigende systeem werkt aantoonbaar niet.

Kunt u de waarheid van deze beweringen alstublieft aantonen?

U verwijst een paar keer naar het advies van mr. Docters van Leeuwen. In de conclusie (p. 36) van dat advies staat dat extern toezicht geen aanbeveling verdient. Het voorstel van Teeven wil nu juist wél extern toezicht op de advocatuur instellen. De deken(s) wordt onder toezicht geplaatst van een college van niet-advocaten. Ik denk dat ik de bezwaren tegen dergelijk extern toezicht niet beter kan verwoorden dan Docters van Leeuwen zelf:

Quote:
De laatste 15 jaar zien we bij alle geprivilegieerde beroepen (zoals notarissen, artsen en accountants zie hoofdstuk 3) de opkomst van een sterke toezichthouder van staatswege en een vermindering van de zelfregulering. Toch adviseer ik niet tot de inrichting van het toezicht zoals dat bij andere geprivilegieerde professies is ontwikkeld, en wel om drie redenen:

I. De eerste reden is van constitutionele aard. Als wij ernst maken met de onafhankelijkheid van de advocaat, die zich teneinde zijn cliënt goed bij te staan op furieuze wijze tegen een orgaan van de Staat moet kunnen keren, dan hoort daar geen toezicht bij dat uitgaat van diezelfde Staat.
Hierin onderscheidt de advocaat zich van alle andere geprivilegieerde beroepen.

II. In de tweede plaats heb ik onvoldoende urgentie aangetroffen om tot vergelijkbaar extern toezicht te komen. In de bezoeken en gevoerde gesprekken met onder meer Raden van Toezicht, de tuchtrechters, maar ook verzekeraars, de Raad voor de Rechtsbijstand en de Consumentenbond, zijn wel problemen gesignaleerd, maar geen misstanden. De gesignaleerde problemen zijn reden genoeg om het toezicht op de advocatuur te verstevigen, maar niet om zwaar staatstoezicht te introduceren.

III. De derde reden om niet te kiezen voor een vorm van extern toezicht zoals bij andere professionals is de functie van de lokale deken en met name zijn bemiddelende rol. De bemiddelende rol van de deken werkt veel beter en disciplinerender dan ik had verwacht. Op die bemiddelende rol moeten we zuinig zijn.

De eerste reden vind ik het meest overtuigend. Advocaten procederen met enige regelmaat tegen de overheid. De onafhankelijkheid van de beroepsgroep komt in gevaar als de verantwoordelijkheid voor het toezicht op advocaten ligt bij een orgaan van diezelfde overheid.


De waarheid van mijn beweringen zijn eigen ervaringen. Maar komt ook de onafhankelijkheid van het tuchtrecht niet in gevaar als dekens gekozen worden door vakbroeders uit hetzelfde arronissement. Die ook nogeens klachten moeten onderzoeken tegen vakbroeders die zij ook regelmatig in andere zaken tegen kunnen komen. Zijn de argumenten voor onafhankelijkheid bij een herzien toezicht anders dan binnen het advocatentuchtrecht? Dat zijn argumenten die meten met maten toch?


Laatst aangepast door Parcifal op ma 22 apr 2013 8:01, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Parcifal



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Parcifal schreef:
dat dekens zelf aantoonbaar lak hebben aan regels (...) Het is aantoonbaar dat de wijze waarop dekens de Advocatenwet de Gedragsregels uitleggen strijdig zijn [sic] met wat de wetgever heeft beoogd. (...) dat het klachtenonderzoek van dekens in veel gevallen aantoonbaar alle schijn tegen zich hebben [sic] (...) het zelfreinigende systeem werkt aantoonbaar niet.

Kunt u de waarheid van deze beweringen alstublieft aantonen?

U verwijst een paar keer naar het advies van mr. Docters van Leeuwen. In de conclusie (p. 36) van dat advies staat dat extern toezicht geen aanbeveling verdient. Het voorstel van Teeven wil nu juist wél extern toezicht op de advocatuur instellen. De deken(s) wordt onder toezicht geplaatst van een college van niet-advocaten. Ik denk dat ik de bezwaren tegen dergelijk extern toezicht niet beter kan verwoorden dan Docters van Leeuwen zelf:

Quote:
De laatste 15 jaar zien we bij alle geprivilegieerde beroepen (zoals notarissen, artsen en accountants zie hoofdstuk 3) de opkomst van een sterke toezichthouder van staatswege en een vermindering van de zelfregulering. Toch adviseer ik niet tot de inrichting van het toezicht zoals dat bij andere geprivilegieerde professies is ontwikkeld, en wel om drie redenen:

I. De eerste reden is van constitutionele aard. Als wij ernst maken met de onafhankelijkheid van de advocaat, die zich teneinde zijn cliënt goed bij te staan op furieuze wijze tegen een orgaan van de Staat moet kunnen keren, dan hoort daar geen toezicht bij dat uitgaat van diezelfde Staat.
Hierin onderscheidt de advocaat zich van alle andere geprivilegieerde beroepen.

II. In de tweede plaats heb ik onvoldoende urgentie aangetroffen om tot vergelijkbaar extern toezicht te komen. In de bezoeken en gevoerde gesprekken met onder meer Raden van Toezicht, de tuchtrechters, maar ook verzekeraars, de Raad voor de Rechtsbijstand en de Consumentenbond, zijn wel problemen gesignaleerd, maar geen misstanden. De gesignaleerde problemen zijn reden genoeg om het toezicht op de advocatuur te verstevigen, maar niet om zwaar staatstoezicht te introduceren.

III. De derde reden om niet te kiezen voor een vorm van extern toezicht zoals bij andere professionals is de functie van de lokale deken en met name zijn bemiddelende rol. De bemiddelende rol van de deken werkt veel beter en disciplinerender dan ik had verwacht. Op die bemiddelende rol moeten we zuinig zijn.

De eerste reden vind ik het meest overtuigend. Advocaten procederen met enige regelmaat tegen de overheid. De onafhankelijkheid van de beroepsgroep komt in gevaar als de verantwoordelijkheid voor het toezicht op advocaten ligt bij een orgaan van diezelfde overheid.


De waarheid van mijn beweringen komen voort uit eigen ervaringen. Maar komt ook de onafhankelijkheid van het tuchtrecht niet in gevaar als dekens gekozen worden door vakbroeders uit hetzelfde arronissement. Die ook nogeens klachten moeten onderzoeken tegen vakbroeders die zij ook regelmatig in andere zaken tegen kunnen komen. Zijn de argumenten voor onafhankelijkheid bij een herzien toezicht anders dan binnen het advocatentuchtrecht? Dat zijn argumenten die meten met twee maten toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Parcifal



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Parcifal schreef:
dat dekens zelf aantoonbaar lak hebben aan regels (...) Het is aantoonbaar dat de wijze waarop dekens de Advocatenwet de Gedragsregels uitleggen strijdig zijn [sic] met wat de wetgever heeft beoogd. (...) dat het klachtenonderzoek van dekens in veel gevallen aantoonbaar alle schijn tegen zich hebben [sic] (...) het zelfreinigende systeem werkt aantoonbaar niet.

Kunt u de waarheid van deze beweringen alstublieft aantonen?

U verwijst een paar keer naar het advies van mr. Docters van Leeuwen. In de conclusie (p. 36) van dat advies staat dat extern toezicht geen aanbeveling verdient. Het voorstel van Teeven wil nu juist wél extern toezicht op de advocatuur instellen. De deken(s) wordt onder toezicht geplaatst van een college van niet-advocaten. Ik denk dat ik de bezwaren tegen dergelijk extern toezicht niet beter kan verwoorden dan Docters van Leeuwen zelf:

Quote:
De laatste 15 jaar zien we bij alle geprivilegieerde beroepen (zoals notarissen, artsen en accountants zie hoofdstuk 3) de opkomst van een sterke toezichthouder van staatswege en een vermindering van de zelfregulering. Toch adviseer ik niet tot de inrichting van het toezicht zoals dat bij andere geprivilegieerde professies is ontwikkeld, en wel om drie redenen:

I. De eerste reden is van constitutionele aard. Als wij ernst maken met de onafhankelijkheid van de advocaat, die zich teneinde zijn cliënt goed bij te staan op furieuze wijze tegen een orgaan van de Staat moet kunnen keren, dan hoort daar geen toezicht bij dat uitgaat van diezelfde Staat.
Hierin onderscheidt de advocaat zich van alle andere geprivilegieerde beroepen.

II. In de tweede plaats heb ik onvoldoende urgentie aangetroffen om tot vergelijkbaar extern toezicht te komen. In de bezoeken en gevoerde gesprekken met onder meer Raden van Toezicht, de tuchtrechters, maar ook verzekeraars, de Raad voor de Rechtsbijstand en de Consumentenbond, zijn wel problemen gesignaleerd, maar geen misstanden. De gesignaleerde problemen zijn reden genoeg om het toezicht op de advocatuur te verstevigen, maar niet om zwaar staatstoezicht te introduceren.

III. De derde reden om niet te kiezen voor een vorm van extern toezicht zoals bij andere professionals is de functie van de lokale deken en met name zijn bemiddelende rol. De bemiddelende rol van de deken werkt veel beter en disciplinerender dan ik had verwacht. Op die bemiddelende rol moeten we zuinig zijn.

De eerste reden vind ik het meest overtuigend. Advocaten procederen met enige regelmaat tegen de overheid. De onafhankelijkheid van de beroepsgroep komt in gevaar als de verantwoordelijkheid voor het toezicht op advocaten ligt bij een orgaan van diezelfde overheid.


De waarheid van mijn beweringen komen voort uit eigen ervaringen. Maar komt ook de onafhankelijkheid van het tuchtrecht niet in gevaar als dekens gekozen worden door vakbroeders uit hetzelfde arronissement. Die ook nogeens klachten moeten onderzoeken tegen vakbroeders die zij ook regelmatig in andere zaken tegen kunnen komen. Zijn de argumenten voor onafhankelijkheid bij een herzien toezicht anders dan binnen het advocatentuchtrecht? Dat zijn argumenten die meten met twee maten toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mhemminga



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn net gestart met de procedure met de deken...dit i.v.m een klacht tegen een advocaat. Het is voor ons helemaal nieuw en we verbazen ons enorm! Er heeft een bemiddelingsgesprek plaats gevonden en we zijn niet tot concrete oplossingen gekomen. Wel moesten wij ons afvragen wat het voor een advocaat betekend dat er een klacht ingediend werd tegen haar???
Ook werd er steeds geprobeerd de klacht te negeren en ons op een dwaalspoor te zetten omdat er meerder klachten van onze kant zijn...ze nemen maar een klacht in behandeling?
Wij zijn door de nalatigheid van de advocaat €150.00 verloren en hebben dus een enorme schade....maar zegt de deken; jullie hebben gelukkig elkaar nog!
Al met al een bijzonder gesprek en weten we nog niet veel meer....
de advocaat gaat een gesprek regelen met de klachtenfunctionaris van het kantoor. Dit wordt een herhaling van zetten want daar zijn we al geweest...de aansprakelijkheidsverzekering wil niet uitkeren en daar moeten we ons bij neerleggen.
Wel lastig want het gaat hier niet om een pakje suiker.
Wie heeft ervaring en kan ons helpen toch door deze muur heen te komen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mhemminga schreef:
Wij zijn net gestart met de procedure met de deken...dit i.v.m een klacht tegen een advocaat. Het is voor ons helemaal nieuw en we verbazen ons enorm! Er heeft een bemiddelingsgesprek plaats gevonden en we zijn niet tot concrete oplossingen gekomen. Wel moesten wij ons afvragen wat het voor een advocaat betekend dat er een klacht ingediend werd tegen haar???
Ook werd er steeds geprobeerd de klacht te negeren en ons op een dwaalspoor te zetten omdat er meerder klachten van onze kant zijn...ze nemen maar een klacht in behandeling?
Wij zijn door de nalatigheid van de advocaat €150.00 verloren en hebben dus een enorme schade....maar zegt de deken; jullie hebben gelukkig elkaar nog!
Al met al een bijzonder gesprek en weten we nog niet veel meer....
de advocaat gaat een gesprek regelen met de klachtenfunctionaris van het kantoor. Dit wordt een herhaling van zetten want daar zijn we al geweest...de aansprakelijkheidsverzekering wil niet uitkeren en daar moeten we ons bij neerleggen.
Wel lastig want het gaat hier niet om een pakje suiker.
Wie heeft ervaring en kan ons helpen toch door deze muur heen te komen?


Raar, ik heb in twee arrondissementen toch een heel andere ervaring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mhemminga schreef:
Wij zijn net gestart met de procedure met de deken...dit i.v.m een klacht tegen een advocaat. Het is voor ons helemaal nieuw en we verbazen ons enorm! Er heeft een bemiddelingsgesprek plaats gevonden en we zijn niet tot concrete oplossingen gekomen. Wel moesten wij ons afvragen wat het voor een advocaat betekend dat er een klacht ingediend werd tegen haar???
Ook werd er steeds geprobeerd de klacht te negeren en ons op een dwaalspoor te zetten omdat er meerder klachten van onze kant zijn...ze nemen maar een klacht in behandeling?

Maar vindt de Deken de klacht gegrond? Klagen is één, gelijk hebben is nog wat anders.

Quote:
Wij zijn door de nalatigheid van de advocaat €150.00 verloren en hebben dus een enorme schade....

Via een klacht krijg je dat geld niet terug. Daarvoor zul je een civiele zaak tegen de advocaat of zijn kantoor moeten beginnen. (Natuurlijk kan een gegrond bevonden klacht wel helpen, en wie weet kun je tot een schikking komen.)

Quote:
Dit wordt een herhaling van zetten want daar zijn we al geweest...de aansprakelijkheidsverzekering wil niet uitkeren en daar moeten we ons bij neerleggen.

De verzekering van het kantoor? Die vindt blijkbaar dat er geen sprake is van nalatigheid, althans dat eventuele nalatigheid geen schadepost heeft opgeleverd van € 150.000. Misschien had je bijv. toch al een hopeloze zaak. Wil je dit aanvechten, dan zul je naar de civiele rechter moeten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mhemminga



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw reactie. Het kantoor heeft wel aangegeven dat er niet netjes gewerkt en geeft ook aan dat er niets in het dossier te vinden is. Hiermee bedoel ik een aantekening dat ik gewezen ben op de risico's van een hoger beroep. Het kantoor geeft toe dat ik voorlichting had moeten krijgen.

De verzekering heeft de stelling dat iedereen vanzelfsprekend op de hoogte kan zijn van een hoger beroep en dat het daarmee afgewezen is om tot vergoeding te komen.

Een volgende klacht is dat de advocaat de uitspraak niet kritisch heeft nagerekend toen er een hele afwijkende uitspraak kwam. We hadden ons er maar bij neer te leggen en konden er niets meer aan veranderen. De enige mogelijkheid was er geweest als wij veranderingen in privé omstandigheden hadden die aanleiding waren voor herziening....op dat moment was er niets veranderd in onze situatie en zijn wij niet overgegaan tot het vragen van een herziening....

pas na 14 maanden werd gezien dat er een rekenfout in de uitspraak was gemaakt. Maar in die tussenliggende tijd ben ik extra veel gaan werken, dubbele banen enz enz...waardoor mijn inkomen is gestegen en er nu niet meer aantoonbaar is dat ik het niet kan betalen....
Dit extra werken kost me wel mijn hele sociale leven en alle reserves dit er zijn....

Maar waar het mij omgaat is dat de advocaat direct had moeten zien dat er iets niet klopt. De advocaat zegt de uitspraak wel tekstueel gelezen te hebben maar niet nagerekend! ze vinden dit geen fout?

Allemaal erg lastig omdat het een opeenstapeling is geworden.

Iedereen maakt fouten en we willen ook echt niet iemand beschuldigen, het zou wel heel prettig zijn om deze misser te herkennen zodat we samen krachtig naar de verzekering kunnen stappen en de schade te beperken. Wat is er nou fijner om tot een oplossing te komen en een ander hiermee te helpen.

Weet u ook of het daadwerkelijk aan de verzekering is om te beslissen of er wel of geen fouten zijn gemaakt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mhemminga schreef:
Weet u ook of het daadwerkelijk aan de verzekering is om te beslissen of er wel of geen fouten zijn gemaakt?

Nee, dat is aan de rechter. Maar zolang die geen uitspraak heeft gedaan, staat het de verzekering natuurlijk vrij om zich op het standpunt te stellen dat het advocatenkantoor niet aansprakelijk is voor enige schade.

Als het duidelijk is dat het advocatenkantoor aansprakelijk is, zal de verzekering dat normaal gesproken wel erkennen. In deze zaak is dat echter lang niet duidelijk. Dat een hoger beroep risico's inhoudt zou m.i. inderdaad ook zonder specifieke voorlichting duidelijk moeten zijn geweest. En dat de fout in de berekening niet is opgevallen, tja, daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Niet netjes, maar of het echt verwijtbaar is... het Hof heeft iets over het hoofd gezien, en de advocaat heeft dat weer niet gezien. De advocaat is niet onzorgvuldiger geweest dan het Hof, zeg maar.

Los van die onzorgvuldigheid: het is mij niet helemaal duidelijk of hier wat aan had kunnen worden gedaan. Het verzoek om herstel behoorde inderdaad te worden afgewezen. Zou het eerder zijn ingediend, dan had het ook moeten worden afgewezen (en m.i. zou het beter zijn geweest als het Hof daarover geen twijfel had gezaaid). De vraag is dus of (tijdig) instellen van cassatie hier zou hebben geholpen. Dat zal hier denk ik afhangen van de vraag of het Hof zijn motiveringsplicht heeft geschonden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds