Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 23:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkstuk Staatsrechtelijke vernieuwing.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:05    Onderwerp: Werkstuk Staatsrechtelijke vernieuwing. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarde forumleden,

Ik moet een werkstuk schrijven met het thema staatsrechtelijke vernieuwingen en specifiek het afschaffen van de ministeriele verantwoordelijkheid t.a.v. het staatshoofd. Ik wil hiermee bereiken dat beatrix vaker zelf verantwoordelijk moet worden gesteld voor eventuele uitspraken die zij kan doen, en dat niet de minister zou moeten aftreden daarvoor.

Misschien kan ik iets over de hofman affaire vertellen?

Ik heb echter totaal geen inspiratie.

Heeft iemand tips in welke richting ik ze kan zoeken?


Bedankt.
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of recentelijker over de kwestie met Margarita of de andere perikelen die er zijn geweest rond het Koninklijk Huis?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou me eerst concentreren op enige historische en hedendaagse aspecten. Daarnaast zou ik informatie omtrent staatsrechtelijke vernieuwing verwerven evenals informatie over de staatsinrichting van andere landen. Het vervolg moge duidelijk zijn. Zie bijvoorbeeld:

Het Koninklijk Huis en zijn leden en de ministeriële verantwoordelijkheid / Raalte, E. van (Ernst) 1892-1975) 1966

Omvang en werking van de ministeriële verantwoordelijkheid in aangelegenheden betreffende het Koninklijk Huis Scholten, Lubbertus Willem Gerrit. [ca. 1965]

Praeadviezen over de verhouding van koning en ministers naar Nederlandsch staatsrecht / Kamphuisen, P.W. (Pieter Wilhelmus) 1938

Koning en minister : Kamphuisen, P.W. (Pieter Wilhelmus) 1935
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een en ander nader bekeken denk ik dat je, wil je een gedegen werkstuk schrijven, wel flink moet investeren. Zulke serieuze kwesties lenen zich niet voor snel gekrabbel zonder afdoende fundament. Reken maar op minstens 200 uur aan onderzoek. Gelukkig is het al snel kerst(vakantie).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 0:06    Onderwerp: Re: Werkstuk Staatsrechtelijke vernieuwing. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pax et iustitia schreef:
Ik wil hiermee bereiken dat beatrix vaker zelf verantwoordelijk moet worden gesteld voor eventuele uitspraken die zij kan doen, en dat niet de minister zou moeten aftreden daarvoor.

Hoe kun je de Koning verantwoordelijk stellen wanneer hij een beetje dom is geweest? Dwingen af te treden of daarmee dreigen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 1:39    Onderwerp: Re: Werkstuk Staatsrechtelijke vernieuwing. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Pax et iustitia schreef:
Ik wil hiermee bereiken dat beatrix vaker zelf verantwoordelijk moet worden gesteld voor eventuele uitspraken die zij kan doen, en dat niet de minister zou moeten aftreden daarvoor.

Hoe kun je de Koning verantwoordelijk stellen wanneer hij een beetje dom is geweest? Dwingen af te treden of daarmee dreigen?


Buiten staat zetten>?
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kiest een controversiële invalshoek. Dat op zich is natuurlijk altijd prima. Very Happy Maar voor de zekerheid even het volgende: Besef je je dat een ingreep in het Nederlandse stelsel vergaande gevolgen heeft? De Koning meer zelf aansprakelijk maken geeft hem juist meer macht, en dit zou het stelsel behoorlijk kunnen veranderen.

Als je hier meer over wilt weten lijkt het me nuttig om de grondwetswijziging van 1840 (toen strafrechtelijke min. verantw. werd ingevoerd) en vooral ook die van 1848 (toen politieke min. verantw. werd ingevoerd) eens te bestuderen. De grondwet 1848 heeft namelijk voor het grootste deel een eind gemaakt aan de macht van de Koning door politieke ministeriële verantwoordelijkheid in te voeren.

Ik zou zeggen: Concentreer je hier even op, en kijk dan verder. Een boek om mee te beginnen is "Land van kleine gebaren." Ik heb hier even de auteur etc niet liggen, maar dat moet je zo ook wel kunnen vinden. Dit boek is erg leesbaar en zeer interessant. In Groningen wordt het gebruikt voor het vak parlementaire geschiedenis/politiek staatsrecht.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was ook van plan thorbecke zijn veranderingen te gebruiken. Ook besef ik dat ik het me weer moeilijk heb gemaakt zo een onderwerp te kiezen. Ik had ook voor de gekozen burgermeester kunnen kiezen Crying or Very sad .

Impliceert die eigen verantwoordelijkheid eigenlijk dat het een afschaffing van de monarchie zou betekenen? Omdat de koning meer macht krijgt en dit niet wenselijk is?
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nier perse. Maar als je de Koning geen macht wil geven, is het niet verstandig om de ministers niet verantwoordelijk te laten zijn. Juist de pol. min. verantwoordelijkheid beknot de macht van de Koning.

Lees even het stukje uit "land van kleine gebaren" en ook trouwens "Staatkundige vormgeving in Nederland sinds 1840" (deel 1) van Oud. Het hoeft niet eens zo vreselijk ingewikkeld te zijn. Afhankelijk van het niveau dat je moet halen en de kennis die van je veronderstelt wordt, kan je je afvragen hoe het Nederlandse stelsel herzien moe worden als je wilt wat je hebt voorgesteld of kun je (simpeler) de relatie uitzoeken tussen de macht van de Koning en het bestaan van politieke ministeriële verantwoordelijkheid.

De gekozen burgemeester is ook niet zo vreselijk eenvoudig. Invoering ervan noopt m.i. namelijk ook te grote stelselwijzigingen, wil men een logisch systeem hebben.

Maargoed, dat veronderstelt weer dat men een logisch systeem wil hebben, en dat kan je je in Nederland afvragen... Rolling Eyes
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hoeft niet van hoog niveau te zijn, het is het eerste academische werkstuk wat ik moet maken. Ik had gehoord dat ze meer op de vorm letten dan de inhoud, dus ik denk dat ik maar eenns flink ga filosoferen in mijn werkstuk.
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Ik zou zeggen: Concentreer je hier even op, en kijk dan verder. Een boek om mee te beginnen is "Land van kleine gebaren." Ik heb hier even de auteur etc niet liggen, maar dat moet je zo ook wel kunnen vinden. Dit boek is erg leesbaar en zeer interessant. In Groningen wordt het gebruikt voor het vak parlementaire geschiedenis/politiek staatsrecht.


R. Aerts, H. de Liagre Böhl, P. de Rooy en H. te Velde, Land van Kleine gebaren. Een politieke geschiedenis van Nederland 1780-1990, Nijmegen/Amsterdam: Sun, 1999.

Een geschikt boek is verder ook:
J. Bosmans, Oud. Staatkundige vormgeving in Nederland I. 1840-1940, Assen: Van Gorcum, 1997.

Maar algemene handboeken als Van der Pot-Donner kun je natuurlijk ook relevante informatie uit halen.

Staatkundige vernieuwing is zéker een heel interessant thema om iets over te schrijven. Belangrijk is echter wel om ook te onderzoeken hoe de huidige situatie is ontstaan, voordat je iets gaat zeggen over hoe het volgens jou wel beter zou kunnen. Bovenstaande boeken zijn dus goed voor een oriëntatie op je onderwerp.

Als dit pas je eerste academische werkstuk is, zou ik niet direct al te uitvoerig willen zijn om ook nog de situatie in andere te landen te behandelen (dat is leuk voor een scriptie ofzo).
Analyseer de totstandkoming van de huidige regeling eens goed en probeer vervolgens een uitéén te zetten waarom het volgens jou anders zou moeten en hoe dan. Ik denk dat je dan al een heel leuk verhaal hebt...

Heel veel succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorderingen:

Als eerst ben ik ervan uitgegaan dat ik art.42 lid 2 Gw. Zou schrappen. Dit met alle door mij geziene gevolgen. Meer macht voor Koning, eventuele absolute monarchie, machtsmisbruik. Aangehaald dat dit niet snel gaat gebeuren aangezien er een soort van taboe rust op het veranderen van de monarchie ( Stukje van Thom de Graaf aangehaald waarop hij felle kritiek kreeg ). Hierna ben ik ervan uitgegaan dat er geen art. 42 lid 2 word geschrapt, maar dat die een beperking krijgt. Uitlatingen van de koning in privé-persoon vallen dan niet onder de ministeriele verantwoordelijkheid.

Voor degene die geinteresseerd zijn, ik kan jullie mijn klad wel sturen.

Eventuele tips, op of aanmerkingen, zijn welkom..

Oow btw, zinnen overnemen onder vermelding van bron is toch niet plagiaat?
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pax et iustitia schreef:
Oow btw, zinnen overnemen onder vermelding van bron is toch niet plagiaat?

Met bronvermelding is dat inderdaad geen probleem. Volgens mij bestaan de meeste leerboeken voor de helft uit zinnen die letterlijk uit een arrest of een artikel zijn overgenomen. Bij plagiaat probeer je te doen voorkomen dat het om oorspronkelijk werk gaat. In het algemeen is plagiaat overigens niet onrechtmatig (in je studie kan het je wel je diploma kosten). Schending van het auteursrecht is wel onrechtmatig. Zolang je alleen arresten of hele oude (dode!) schrijvers citeert of binnen de grenzen van art 15a Auteurswet blijft (lid 1 onder 4: waar mogelijk bronvermelding) zit je goed.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pax et iustitia schreef:
Oow btw, zinnen overnemen onder vermelding van bron is toch niet plagiaat?

Dat hangt er vanaf hoe veel je overneemt. Je mag op grond van het citaatrecht niet meer overnemen dan je strikt nodig hebt om de strekking van de bron te laten zien.

De gids over plagiaat bij de UvA zegt "Wees zuinig met het gebruik van citaten. Slechts wanneer door een citaat iets aan de tekst wordt toegevoegd dat onontbeerlijk is, heeft een citaat echt een functie"

Het belangrijkste is dat je er voor zorgt dat je citaat niet in de plaats komt van je eigen betoog. Citaten ondersteunen wat jij zegt ("Pietje vindt ook dat..." of juist "Weliswaar zegt Pietje wat anders, maar dat is onjuist, want..."). Stel dat je alle citaten weglaat, blijft er dan nog een samenhangend verhaal over?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij ookalweer uitleggen waarom de koning machtiger wordt als art. 42 lid 2 wordt geschrapt? Omdat dit niet in het checks and balances system kan? Ik ben even de draad kwijt en kan het niet meer helder voor de geest halen.
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds