Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wel of niet mee in reorganisatie?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018 21:48    Onderwerp: Wel of niet mee in reorganisatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Vorig jaar tekende ik een jaarcontract bij mijn huidige werkgever. Standaard is dat je eerst een jaar proefplaatsing krijgt, en daarna vaste aanstelling.

Thans is er echter een reorganisatie bezig, waar in het plan van aanpak staat dat alleen mensen met een vaste aanstelling of een proefaanstelling meegenomen worden in reorganisatie. Externen, gedetacheerden en stagiaires worden niet meegenomen. Mijn huidige functie komt te vervallen.

Gisteren had ik een gesprek met mijn leidinggevende, zij gaf de melding dat ik niet meegenomen zou worden in de reorganisatie wat betreft plaatsingskandidaat voor selectie nieuwe functies. Vandaag las ik dat plan van aanpak met die opmerking van proefplaats contracten. Volgens mijn collega's ga ik niet meegenomen worden omdat alle contracten die voor 31-12 aflopen, niet worden meegenomen.

Wat is het nou? Mag ik buiten reorganisatie gehouden worden omdat mijn contract dit jaar afloopt, of moet ik per dat plan van aanpak gewoon meegenomen worden in selectieprocedure omdat ik een proefplaatsingsconract met mijn werkgever heb?

Dank voor alle reacties.


Laatst aangepast door Rene242 op za 24 feb 2018 0:56, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand die wordt "meegenomen" mag blijven? Wat een vervelend taalgebruik hanteert jouw werkgever.

Met "proefaanstelling" wordt blijkbaar een jaarcontract bedoeld.

Bij een tijdelijk contract bestaat er geen recht op verlenging. Het bestaan van een "plan van aanpak" waarin lijkt te worden aangegeven dat werknemers met een jaarcontract wel mogen blijven verandert dat niet. Pas als je contract daadwerkelijk verlengd wordt heb je zekerheid.

Als je echt denkt dat het de bedoeling is van het hogere management dat je juist wél mag blijven kun je natuurlijk je leidinggevende vragen nog eens goed na te vragen wat, gelet op dat plan van aanpak, nou precies de bedoeling is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rene242



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018 0:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Iemand die wordt "meegenomen" mag blijven? Wat een vervelend taalgebruik hanteert jouw werkgever.

Met "proefaanstelling" wordt blijkbaar een jaarcontract bedoeld.

Bij een tijdelijk contract bestaat er geen recht op verlenging. Het bestaan van een "plan van aanpak" waarin lijkt te worden aangegeven dat werknemers met een jaarcontract wel mogen blijven verandert dat niet. Pas als je contract daadwerkelijk verlengd wordt heb je zekerheid.

Als je echt denkt dat het de bedoeling is van het hogere management dat je juist wél mag blijven kun je natuurlijk je leidinggevende vragen nog eens goed na te vragen wat, gelet op dat plan van aanpak, nou precies de bedoeling is.


Mijn excuses, ik had niet alle info getiept. Mijn pols zit in het gips, vandaar.

Mijn functie komt te vervallen. Daarvoor komen nieuwe functies. Voor die nieuwe functies worden mensen in de reorganisatie eerst benaderd. Mochten er plaatsen over blijven mogen dan pas de externen en gedetacheerden reageren. Mijn leidinggevende zei dat ik niet in de reorganisatie wordt meegenomen omdat mijn contract dit jaar eindigt. Per plan van aanpak klopt dat niet want daar staat dat ook mensen met tijdelijk contract mogen reageren. Dat ik geen garantie heb op nieuwe baan is ok, ik wil echter alleen kunnen reageren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rene242 schreef:
Mijn leidinggevende zei dat ik niet in de reorganisatie wordt meegenomen omdat mijn contract dit jaar eindigt. Per plan van aanpak klopt dat niet want daar staat dat ook mensen met tijdelijk contract mogen reageren. Dat ik geen garantie heb op nieuwe baan is ok, ik wil echter alleen kunnen reageren.


Aan de hand van het bovenstaande is het allerminst zeker dat je leidinggevende heeft bedoeld aan te geven dat je niet mag reageren. Hij heeft wellicht slechts bedoeld dat je niet automatisch wordt geplaatst. De term "menemen in de reorganisatie" is in dit verband onduidelijk. Ik zou dus vooral nog maar even navragen wat hij hiermee bedoelt en dan ook specifiek vragen wat je echt wilt weten, namelijk of je mag reageren op nieuwe functies op het moment zoals dat in het plan van aanpak staat. Het lijkt me overigens dat zo'n plan van aanpak voorgaat op wat een leidinggevende mondeling zegt. Het komt vaak genoeg voor dat een leidinggevende zelf de spelregels ook niet helemaal goed op het netvlies heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een reorganisatie gaande en je hebt een tijdelijke contract.

Ook als er geen reorganisatie plaatst zou vinden kun je na je jaarcontract per direct op straat staan, om redenen die je niet altijd krijgt te horen. Je weet nu van een reorganisatie, maar het kunnen ook fincanciële redenen zijn. Ook als je heel erg je best hebt gedaan en een aanwinst bent voor de organisatie.
Het aflopen van een (tijdelijk) contract betekend gewoon een goedkoop afscheid van de werkgever.

Er vervallen huidige functies die na de reorganisatie een andere naam of invulling krijgen (mogelijk fusies/splitsing van functies, wie zal het zeggen) en jou functie zal onder andere dus gaan vervallen.

Zoals 'bona fides' ook al aangeeft heb je geen recht op verlenging. Welke grondslag er ook aan je ontslag ligt, dit is de goedkoopste manier om van personeel af te komen.

Er kunnen tijdens de reorganisaties taken vallen op personeel die daar helemaal niet op zitten te wachten. Vast personeel kan zo dus uit eigen beweging ontslag nemen (of in goed overleg; vaststellingsovereenkomst) en daarmee kan het zijn dat er vacatures ontstaan. Als de vijver met vast personeel dan leeg is kun je verder gaan kijken.

Je geeft aan dat je wilt reageren (solliciteren) naar de nieuwe functies na de reorganisatie, maar niet of je dat ook daadwerkelijk gedaan hebt. Je leidinggevende lijkt alleen aan te geven dat jijzelf in ieder geval niet wordt meegenomen, al denk ik dat die reactie puur is gebaseerd op het verlopen van je contract.

Als je er niet meer werkt ben je ook geen optie op mee te nemen.

Ik raad dus aan te informeren naar die nieuwe functies en je daar ten aller tijde voor beschikbaar te stellen (mogelijk dat je dan in een 'pooltje' komt met recent/huidig personeel waar ze als eerste naar kijken als ze nog mensen nodig hebben t.z.t.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds