Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat betekend beëindigd? (Artikel 6:237 aanhef en onder i BW)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 24 jul 2014 19:50    Onderwerp: Wat betekend beëindigd? (Artikel 6:237 aanhef en onder i BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb voor mij gekregen een casus waarbij een consument een televisie heeft gekocht bij een winkel (offline). De verkoper heeft als voorwaarde op genomen dat de koop binnen een zekere termijn na levering voor een zeker percentage ontbonden kon worden. De koper heeft hierop een beroep gedaan nadat de televisie is geleverd.

De wet verbied het opnemen van onredelijk bezwarende voorwaarden. En stelt dat het verbinden van een betalingsverplichting van een geldsom aan het beëindiging van een overeenkomst in beginsel onredelijk bezwarend is. Ik vraag mij af hoe het begrip beëindigd moet worden uitgelegd. Betreft het hier enkel de handelingen ontbinden en annuleren? Of wordt een overeenkomst ook beëindigd door het leveren?

Ik denk zelf dat het eerste juist is. Mijn redenatie is dat uit de overeenkomst twee verbintenissen voortvloeien, waarvan de ene de levering is en de andere de betaling. Parten kunnen zich van de verbintenissen bevrijden door deze uit te voeren. Het bestaan van de wettelijke garantie is voor mij eveneens reden om van het eerste uit te gaan.

Een situatie waarbij het percentage een voor levering onredelijk bezwarend is en een dag na levering op eens niet onredelijk bezwarend acht ik onwenselijk.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill


Laatst aangepast door Alfatrion op vr 25 jul 2014 14:24, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: vr 25 jul 2014 8:44    Onderwerp: Re: Wat betekend beëindigd? (Artikel 6:237 aanhef en onder i BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tekst en Commentaar zegt dat onder beëindiging bijvoorbeeld moet worden verstaan: opzegging, ontbinding of het intreden van een ontbindende voorwaarde. Ontbinding kan ook nadat is geleverd.

Met betrekking tot de door jouw geschetste casus, het volgende. De TV is betaald en geleverd, en er is geen (andere) juridische grondslag om de overeenkomst te ontbinden dan de overeengekomen ontbindingsmogelijkheid tegen betaling van een geldsom.

Wil artikel 6:327 van toepassing zijn. dan moet er wel sprake zijn van een algemene voorwaarde o.g.v. 6:231 BW. Uit jouw verhaal kan ik dan niet meteen opmaken, en als er bijvoorbeeld over deze bepaling is onderhandeld tussen koper en verkoper, dan is 6:237 niet van toepassing.

Als het wel een algemene voorwaarde is, dan mag de verkoper nog steeds een geldbedrag vragen, namelijk een bedrag ter hoogte van zijn geleden verlies. Daarover is vrij veel jurisprudentie te vinden, waaruit blijkt dat de verkoper zijn verlies goed dient te onderbouwen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 25 jul 2014 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Dennis, daar kan ik wat mee.

Een onredelijk bezwarende algemene voorwaarde komt niet voor matiging in aanmerking. Dus zal er voor vergoeding van geleden verlies een andere rechtsgrond aan te dragen moeten zijn. Ik ben wel twee uitspraken tegengekomen waarin dit desondanks gebeurt.

Ik vraag me alleen af welke rechtsgrond je ziet voor de betaling van dergelijke kosten. Het onbevredigende daaraan is dat de ondernemer dergelijke bedingen straffeloos kan opnemen. Wanneer de klant betaald heeft hij een onredelijke vergoeding. En wanneer de klant in bezwaar gaat krijgt hij als nog een redelijke vergoeding.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014 9:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Een onredelijk bezwarende algemene voorwaarde komt niet voor matiging in aanmerking. Dus zal er voor vergoeding van geleden verlies een andere rechtsgrond aan te dragen moeten zijn. Ik ben wel twee uitspraken tegengekomen waarin dit desondanks gebeurt.


Ik begrijp je opmerking niet.

Artikel 6:237 sub i is als volgt:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...) dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

Artikel 6:237 gaat over de vermoedens van onredelijke bedingen, de zgn. grijze lijst. Aangezien het om een vermoeden gaat, bestaat er altijd de mogelijkheid voor de gebruiker om aan te tonen dat het in het bewuste geval NIET onredelijk is. Bij de bepaling onder i staat er bovendien expliciet gegeven wanneer een dergelijke algemene voorwaarde niet onredelijk bezwarend is.

Dus kan de gebruiker aantonen dat het bedrag gevraagd wordt vanwege geleden verlies, dan is het beding niet onredelijk bezwarend.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014 13:56    Onderwerp: Re: Wat betekend beëindigd? (Artikel 6:237 aanhef en onder i BW) Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Als het wel een algemene voorwaarde is, dan mag de verkoper nog steeds een geldbedrag vragen, namelijk een bedrag ter hoogte van zijn geleden verlies. Daarover is vrij veel jurisprudentie te vinden, waaruit blijkt dat de verkoper zijn verlies goed dient te onderbouwen.


Ik moet je niet goed hebben gegrepen. Ik dacht dat je met "nog steeds" bedoelde dat als de voorwaarde onredelijk bezwarend is, dat hij dan alsnog zijn werkelijke verlies in rekening zou kunnen brengen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds