Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 19:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarom leiden mijn sollicitatiebrieven tot afwijzing?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
carmelita



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 14:28    Onderwerp: Waarom leiden mijn sollicitatiebrieven tot afwijzing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

nevenactiviteiten, gemiddelde cijfers, een goede stage bij een advocatenkantoor... genoeg redenen lijkt mij om me minstens op gesprek te laten komen bij een advocatenkantoor. Inmiddels heb ik echter al drie afwijzingen mogen ontvangen als reactie op mijn sollicitatiebrieven.
De algemene sollicitatie-hulp-sites heb ik helemaal al doorgespit.
Wie heeft er specifieke sol.tips voor de advocatuur (kleine of middelgrote kantoren)? Moet je je scriptie noemen, ingaan op persoonlijke eigenschappen of meer op je nevenactiviteiten, moet je motiveren waarom je bij een klein, middelgroot of groot kantoor wil werken...etc.

Groetjes Carm
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vaal007



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou je als eerste het advies willen geven om niet te snel te wanhopen en gewoon brieven te blijven schrijven. Ik kreeg ook pas na een aardig aantal brieven mijn eerste uitnodiging voor een gesprek. Het is ook moeilijk om meteen een goede brief te schrijven.

Ik ben inmiddels een aantal uitgenodigd naar aanleiding van mijn brief en ik heb wel wat suggesties voor je. Ik bouw een brief meestal zo op:

- algemeen stukje dat ik geïnteresseerd ben in een bepaalde functie (de vacature);
- vervolgens vertel ik wat/waar ik gestudeerd heb;
- dan iets over het rechtsgebied dat mijn voorkeur heeft (en het waarom);
- vervolgens iets over waarom ik geïnteresseerd ben in het kantoor/bedrijf (bekijk de website van het kantoor/bedrijf goed, daar kun je meestal veel informatie voor je brief vandaan halen);
- als laatste iets over mijn eigenschappen/kwaliteiten en de reden dat ik een baan als advocaat/jurist/juridisch medewerker etc. ambieer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je moet vooral blijven volhouden met het schrijven van brieven, want het is moeilijk in te schatten wat een kantoor wil zien in een brief en wat de een een goede brief vindt kan de ander weer minder goed vinden. Ik krijg op ongeveer 1 op de 4 brieven een positieve reactie.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt geen justitiële documentatie?!

Misschien is het een idee het 'competentieprofiel advocatuur' te vinden op de site van de Orde er nog eens op na te slaan en hier het een en ander van te verwerken in je presentatie, zowel in je brief als tijdens het gesprek (want dat komt wel)!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

3 brieven is inderdaad nog niet erg veel...

Misschien kun je een van je brieven posten zodat we een idee kunnen krijgen of het al dan niet aan je brief ligt?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet in hoeverre het in dit wereldje "done" is om op te bellen en te vragen waarom je bent afgewezen en eventueel of ze nog tips hebben. In de bedrijfswereld is dat vaak geen probleem.

Ik ken ook de arbeidsmarkt niet goed, maar als die momenteel heel erg gunstig is aan hun kant, pikken ze de beste x eruit die ze verder uitnodigen. En dat zijn wellicht mensen die al meer ervaring hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Carmelita, er zijn gewoon heel veel sollicitanten voor de weinige vacatures, dus tja, het wordt erg lastig om daar tussen te komen. Deze week hoorde ik van iemand dat hij 180 sollicitatiebrieven had geschreven en toen pas een baan vond.

Mijn tip: zorg dat je een netwerk opbouwt. Volgens mij worden er in de regio's geregeld activiteiten georganiseerd. Neem daar aan deel, praat met mensen en wie weet kun je nog iets voor ze betekenen.

Je zou ook kunnen proberen om via een stageplek ergens binnen te rollen. Of tijdelijk als secretaresse op een kantoor gaan werken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat over een advocaten-stage gaat ? Ik ken mensen die bij het eerste kantoor waar ze kwamen welkom waren, ik ken er ook die *niks* konden vinden.

Ik ben zelf al een half jaar aan 't netwerken, om een plek te vinden als ik zometeen klaar ben, maar dat is dan ook mede omdat ik heel veel noten op mijn zang heb Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werd zo ziek van al de afwijzingen dat ik een eigen kantoor begonnen ben. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 28 nov 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. Green

Maar iemand die advocaat wil worden moet dan nog wel een buitenpatroon zien te vinden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 3:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Mr. Green

Maar iemand die advocaat wil worden moet dan nog wel een buitenpatroon zien te vinden.

Ook zonder advocaat te zijn kun je een leuke praktijk opbouwen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 4:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het een klein kantoor is, en er niet te veel mede-sollicitanten zijn, is het altijd een optie om te vragen waarom je afgewezen bent.
En bij een groot kantoor is dit meestal ook geen probleem aangezien deze een aparte HR afdeling hebben die dit soort zaken beoordeeld.
Alleen bij een middelgroot kantoor is het iets lastiger want hierbij zullen de advocaten zelf een oordeel geveld hebben op basis van je brief en is het lastiger te achterhalen wie, en op welke gronden, je afgewezen heeft.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
carmelita



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties...ik kan de afwijzingen nu iig een stuk beter relativeren. Ik ben van plan het kantoor van de laatste afwijzing te benaderen om te vragen wat de reden is. Gezien de bijkbaar grote omvang van het aantal sollicitanten is mijn tweede doel om mijn diepste creativiteit aan te boren om tot een brief te komen die er wat meer uitspringt. Een pakkende openingszin die iets zegt over mijn (juridische) karakter ofzo....

tja .... een baan komt blijkbaar niet zomaar uit de lucht vallen Wink

Ik hou het forum op de hoogte!

Groet Carm
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar je misschien meer op moet focussen is niet op jou, maar op het kantoor waar jij solliciteert. Wat kun je over ze vinden? Zijn ze bekend vanwege bepaalde zaken? Toont je brief dat jij bij DIT kantoor solliciteert, dat het niet een brief is die je naar alle kantoren zou kunnen sturen?

Het "what's in it for me", maar dan bezien vanuit de potentiële werkgever? Waarom is het zo fijn voor hem/haar om juist jou in dienst te nemen? Wat heb je voor specifieks te bieden? Hoe kun jij helpen hun werk makkelijker te maken, meer geld te verdienen of weet ik wat.

Meer "u" dan "ik", snap je?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat tiksimone al zegt: je moet inderdaad proberen te motiveren waarom juist JIJ bij DIT kantoor zo goed past. En ook waarom JIJ voor DIT kantoor kiest. Ze willen mensen die gemotiveerd bij hen aan de slag willen en niet zomaar bij het eerste het beste kantoortje.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen gewoon een standaard briefje hadden uitgetypt en dan alleen de naam nog met pen invulden. En zo'n super algemeen briefje. Daar trapt de gemiddelde werkgever dus gewoon niet in. Je moet proberen uit te stralen dat jij enthousiast bent hiervoor en dat juist jij zo goed bij dat kantoor past.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2006 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel dat wel moeilijk is als je gewoon als advocaat-stagair aan de slag wil, en het je eigenlijk niet zoveel uitmaakt waar, maar dat moet je dus *niet* overbrengen.. Dus vooral goed de info van het kantoor (website) doorspitten, als je op een concreet aspect van het kantoor in gaat in je brief dan toont dat aan dat je oprecht geinteresseerd bent in dat kantoor..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds