Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 13:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrij van recht en niet vrij van recht
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 19:43    Onderwerp: Vrij van recht en niet vrij van recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vrouw, ongehuwd en geen kinderen, komt te overlijden en heeft een testament. In dit testament benoemd zij een tiental erfgenamen, tezamen voor gelijke delen. Daarnaast zijn er in het testament 2 legaten gemaakt, vrij van rechten en kosten, aan 2 personen die tevens erfgenaam zijn. Hoe verloopt nu het successierecht? Immers, voor de berekening van de belasting die is verschuldigd over de legaten mag ik de vrijstelling gebruiken. Echter, dan kan ik hem niet nog een keer gebruiken voor de berekening van het successierecht over het erfdeel van diezelfde persoon.

Iemand een idee?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vrijstelling kan inderdaad maar één keer gebruikt worden. Je hebt ook een vrijstelling ten aanzien van hetgeen je uit een nalatenschap verkrijgt. Of dit als zijnde erfgenaam of als zijnde legataris is, is niet relevant.

Je kunt je overigens ook afvragen of het legaat volledig in stand blijft. Stel dat alle tien de erfgenamen de nalatenschap zuiver aanvaarden. Dan ontstaat er geen afscheiden vermogen (zoals bij de ben. aanvaarding het geval is) en krijgt de legataris voor één tiende deel van het legaat op zichzelf. Zou dit deel niet door middel van vermenging teniet gaan?

Voor het overige gooi je de beide verkrijgingen op één hoop, trek je de vrijstelling er vanaf en laat het tarief erop los. Dat er sprake is van vrij van rechten en kosten, is in deze alleen relevant dat de kosten voor rekening van de erfgenamen zijn (en dus voor 2/10 deel voor dezelfde personen als de legatarissen en voor 8/10de deel voor de overige erfgenamen).
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: di 13 apr 2010 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zou dit deel niet door middel van vermenging teniet gaan?
Denk van niet. Immers, het is nu alleen een legaat van geld en erfgenaamschap is meer dan dat.

Voor het overige is het wel relevant waar ik de vrijstelling gebruik. Gebruik ik die voor het legaat, dan wordt de (fiscale) verkrijging voor de legataris kleiner en wordt daarmee het vrij van recht gedeelte (wat ten laste van de erven komt) ook kleiner.
Gebruik ik de vrijstelling voor de erfstelling, dan is de fiscale verkrijging voor de legataris hoger en wordt daarmee het vrij van recht gedeelte (wat ten laste van de erven komt) ook groter.
Wie hoeveelste gedeelte betaalt van het vrij van recht is mijns inziens niet zo interessant. Waar het mij om gaat hoeveel vrij van recht we over praten.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
erik-m



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: za 22 mei 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeerde net een uitwerking in excel te plakken maar dat behoefde zoveel opmaak-correctie om het leesbaar te maken dat ik het maar niet heb gedaan.

Op internet zijn rekenprogramma's te vinden, maar ik heb er nog geen gevonden die in elke situatie het juiste antwoord geeft. Ik begrijp heel goed waarom jij twee legaten in je opgave hebt gezet. Wanneer die twee nog verschillend van grootte zouden zijn dan maakt dat de berekening meteen nog veel complexer. En als je als extra moeilijkheid voor een erfgenaam nog een vruchtgebruik met renteverplichting in zou stoppen, moet je echt een volwaardig programma hebben om de berekening te kunnen maken. In mijn onderstaande antwoord ga ik uit van gelijke legaten.

Ik neem aan dat de standaard VVR-berekening bekend is. Het venijn in je voorbeeld zit in het feit dat het erfdeel van diegene met het legaat VVR steeds kleiner wordt naar mate zijn secundaire verkrijging toeneemt. Daarnaast wordt zijn erdeel kleiner door het secundaire recht van de ander die een legaat krijgt. Er is dan tussen elke stap van de VVR-berekening een tussenstap nodig die er voor zorgt dat met inbegrip van de in de voorgaande stap berekende secundaire verkrijgingen een lager erfdeel wordt berekend. Als je die vermindering van het erfdeel meeneemt in de volgende stap van de VVR-berekening dan kom je er vanzelf. Als uitgangpunt neem je gewoon gewoon de breuk bij de erfstelling x (het saldo nalatenschap verminderd met de netto legaten). Als legaat neem je gewoon het netto legaat. Niet vergeten bij elke stap het verschuldigde recht om te slaan naar de verhouding (legaat + secundaire verkrijging) gedeeld door totale verkrijging. Hoe meer stappen je maakt, des te zuiverder wordt je berekening.

Als controle kun je na afloop de verhouding berekenen tussen (netto legaat + secundaire verkrijging) gedeeld door de totale verkrijging. Zet deze verhouding af tegen de vrijstelling en je hebt het gedeelte van de vrijstelling dat aan het legaat wordt toegekend. Bereken dan opnieuw het recht over enkel het legaat inclusief secundaire verkrijging, rekening houdend met de verminderde vrijstelling. Het alsdan berekende recht zal gelijk zijn aan aan de secundaire verkrijging.

Niet verbaasd zijn als je van de Belastingdienst een afwijkende berekening berekening te zien zou krijgen bij een aanslag. De door de Belastingdienst gehanteerde berekening is rekenkundig zeer grof. Er worden geen tussenstappen gemaakt en enkel na de laatste stap van de VVR-berekening wordt een omslag gemaakt.

Mocht je behoefte hebben aan een excel-sheet met daarop een voorbeeldberekening kan ik je die doen toekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds