Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 6:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vragen over aangifte IB 2010
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kijvekamp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 19:55    Onderwerp: Vragen over aangifte IB 2010 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een aantal vragen over de IB aangifte 2010.

Ik wil graag weten of bepaalde kosten in aanmerking komen voor aftrek van de IB.

- Reiskosten 14 km per dag enkele reis. Ik krijg een netto algemene vergoeding voor reiskosten, maar reis op eigen verzoek met openbaar vervoer. Heb geen OV verklaring, wel een OV Chipkaart. Kom ik in aanmerking voor aftrek OV reiskosten en zo ja moet ik de netto algemene reiskostenvergoeding van de werkgever aftrekken.

- Studiekosten voor opleiding tot Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder. Mijn werkgever schiet de kosten voor. Als ik tussentijds stop mijn dienstverband beeindig of de opleiding niet haal ben ik 100% van de kosten verschuldigd. Als het dienstverband op verzoek van de werkgever wordt beeindigd ben ik 50% van de kosten verschuldigd. Na afloop van de opleiding moet ik 5 jaar blijven om de betaalde kosten terug te betalen. Met ieder jaar dat ik blijf werken schrijf ik 20% van de kosten van de opleiding af. Kan ik gelet op de regeling met de werkgever een aftrek studiekosten opvoeren?

In sept 2005 t/m dec 2005 heb ik nimmer mijn vorige HBO rechten opleiding afgetrokken. Mag ik dit alsnog doen.

Ik verneem graag jullie mening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studiekosten huidige opleiding: heb jij kosten gemaakt of maakt je werkgever die?
Studiekosten HBO rechten: klik.
Reiskosten: klik.

Wat heb je zelf al gevonden? Naar mijn weten staat er namelijk ook veel in de toelichting van het aangifteprogramma.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U reist met het openbaar vervoer naar uw werk
Quote:
Reist u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. U kunt niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, dan moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.

Het vaste bedrag dat u jaarlijks mag aftrekken, vindt u in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.

Studiekosten heb je m.i. niet gemaakt, dus kun je ook niet aftrekken.

Kosten gemaakt in 2005 kun je niet aftrekken over 2010.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kijvekamp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Studiekosten huidige opleiding: heb jij kosten gemaakt of maakt je werkgever die?
Studiekosten HBO rechten: klik.
Reiskosten: klik.

Wat heb je zelf al gevonden? Naar mijn weten staat er namelijk ook veel in de toelichting van het aangifteprogramma.


Ik heb al in het aangifteprogramma gekeken. Ik ben eens eerder de boot in gegaan in 2006 met de studiekosten aftrek, kreeg een forse naheffing, vandaar dat ik het nu zeker wil weten.

In 2007, 2008 en 2009 heb ik ook studiekosten afgetrokken, maar dat heb ik conform de genoemde tabel gedaan.

De kosten maak ik indirect zelf. De werkgever schiet de kosten voor en verstrekt mij daarvoor in de plaats een renteloze lening, hierover is een studieovereenkomst gesloten met de werkgever. Zie het als een soort prestatiebeurs. Terugbetalen als je het niet haalt en kwijtschelding van de lening als je tenminste 5 jaar na het behalen van de opleiding blijft werken. Dat maakt het juist zo lastig voor de IB aangifte. Ik heb ook al contact met de Belastingtelefoon gehad maar die wisten van toeten noch blazen. Dus vandaar mijn vraag op dit forum.

Wat betreft de reiskosten heb ik ook gezien dat je een vast bedrag per jaar mag aftrekken. Je moet dan wel een OV-verklaring hebben of een werkgeversverklaring. Ik heb een OV-chipkaart die ik voor al mijn woon-werk verkeer gebruik in het OV. M.i. heb ik dus geen OV- of werkgeversverklaring meer nodig. Dan de aftrek van de kosten. De reiskostenvergoeding die ik krijg is algemeen en niet gericht op OV-vergoeding. Daar vind ik het aangifteprogramma onduidelijk over. Wanneer is reiskosten bestemd voor het OV, mijn werkgever wist het ook niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt een verklaring nodig waaruit blijkt dat jij wel degelijk met het openbaar vervoer naar je werk komt. De Belastingdienst kan je houden aan die verklaring. Je werkgever hoeft dus ook niet te controleren dat jij daadwerkelijk met het OV reist. Het is overigens aan jou om eventueel bewijs te kunnen leveren bij een controle dat je daadwerkelijk met het OV bent gereisd.

Over die renteloze lening; ik zie nog steeds, net als Bona Fides, de door jou te maken kosten niet en dus ook geen recht op aftrek. Daarbij zie jij het als een renteloze lening dan vraag ik me af welke kosten jij dan in aftrek wil brengen. Er is immers geen sprake van rente.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijvekamp schreef:
Wanneer is reiskosten bestemd voor het OV, mijn werkgever wist het ook niet.

Een reiskostenvergoeding is een reiskostenvergoeding voor het OV als je ook met het OV reist. Hier valt niets diepers achter te zoeken.

Als je een reiskostenvergoeding zou ontvangen voor reizen die je niet maakt, dan is dat geen vergoeding maar gewoon loon waar je belasting over moet betalen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijvekamp schreef:
Terugbetalen als je het niet haalt en kwijtschelding van de lening als je tenminste 5 jaar na het behalen van de opleiding blijft werken.


Nu maak je geen kosten, dus niets aftrekbaar.

Zodra je iets moet terugbetalen ligt het aan de vergoeding die je nu hebt gekregen:

Quote:
Bron: www.belastingbelangen.nl
De fiscale adviespraktijk heeft veel belangstelling voor kostenvergoedingen van de werkgever aan de werknemer. Nu zeker: de invoering van de werkkostenregeling per 1 januari 2011 brengt nieuwe spelregels voor kostenvergoedingen, voor vaste kostenvergoedingen en voor vergoedingen op declaratiebasis.

In BelastingBelangen is daar uitgebreid bij stilgestaan: zie ook BelastingBelangen april 2010: De werkkostenregeling, loon en loon in natura en BelastingBelangen oktober 2010: Werkkostenregeling en vaste kostenvergoedingen.

In deze special gaan we in op de omgekeerde situatie: de terugbetaling van kostenvergoedingen door de werknemer aan de werkgever. Wat zijn daarvan de fiscale gevolgen?

Zo’n terugbetaling van een kostenvergoeding is aan de orde als de kosten zich niet hebben voorgedaan. Of bij ontslag van de werknemer, als hij een eerder ontvangen vergoeding voor de kosten van een dure studie of
opleiding (gedeeltelijk) moet terugbetalen.

Terugbetaling; de fiscale gevolgen


De fiscale gevolgen van de terugbetaling van een kostenvergoeding worden bepaald door het oorspronkelijke karakter van de vergoeding.

Is de kostenvergoeding indertijd, bij de toekenning, bij de werknemer belast, dan vormt de terugbetaling voor hem negatief loon.
Is de vergoeding belastingvrij verstrekt, dan is de terugbetaling geen negatief loon.

De toelichting bij de invoeringswet van de Wet inkomstenbelasting 2001 is daar duidelijk is: "Indien een werknemer om welke reden dan ook een vrije vergoeding geheel of gedeeltelijk terugbetaalt, brengt het in de wet neergelegde systeem mee dat deze terugbetaling niet op enigerlei wijze in mindering op het loon kan komen. De fiscale behandeling van een dergelijke situatie is derhalve gelijk aan die van de situatie waarin de werkgever aanstonds geen of een gedeeltelijke vergoeding verstrekt."

Dit uitgangspunt blijft ook onder de werkkostenregeling onverkort van toepassing.

Als de werknemer een gericht vrijgestelde vergoeding terugbetaalt – zie voor de gerichte vrijstellingen BelastingBelangen oktober 2010: Werkkostenregeling en vaste kostenvergoedingen onder De vaste kostenvergoeding onder de werkkostenregeling – heeft dat geen gevolgen voor de loonheffing, niet voor de werknemer en niet voor de werkgever.

Is sprake van een terugbetaling van een (kosten-)vergoeding die de werkgever bij toekenning onder de vrije ruimte van 1,4% van de fiscale loonsom heeft gebracht, dan heeft de terugbetaling geen gevolgen voor de werknemer.
Wél voor de werkgever: als hij in dat jaar de vrije ruimte overschrijdt en over dat surplus de 80% eindheffing verschuldigd is, komt de terugbetaling in mindering op dat surplus. Daarbij is niet van belang of de terugbetaalde vergoeding bij toekenning ten laste van de vrije ruimte is gekomen, of dat de werkgever daarover eindheffing heeft betaald.

De nieuwe staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, vindt deze gunstige uitwerking “in overeenstemming met het kasstelsel en het
globale en vereenvoudigende karakter van de werkkostenregeling”.
Terugbetaling van studiekostenvergoedingen.

Het komt regelmatig voor dat een werknemer bij ontslag een vergoeding voor studiekosten moet terugbetalen aan zijn werkgever. Als die werknemer kort daarop – of aansluitend – een nieuwe baan
aanvaardt, wil de nieuwe werkgever de terug te betalen vergoeding nog wel eens voor zijn rekening nemen.

De volgende situaties zijn te onderscheiden:
1. De werknemer heeft op hem drukkende uitgaven voor een studie en krijgt géén vergoeding van zijn werkgever.
>>De werknemer heeft recht op aftrek van studiekosten in de inkomstenbelasting.

2. De werknemer doet uitgaven voor een studie en krijgt daarvoor een vergoeding van zijn werkgever.
>>De studiekostenvergoeding is onder de huidige wettelijke regeling (onder voorwaarden) een vrije vergoeding.
>>Onder de werkkostenregeling is sprake van een gerichte vrijstelling.
>>Door de vergoeding drukken de uitgaven niet meer op de werknemer, waardoor die kosten bij hem niet in aftrek komen voor de heffing van inkomstenbelasting.

3. De werknemer betaalt de studiekostenvergoeding terug aan zijn werkgever.De vergoeding was bij toekenning een onbelaste vergoeding of – onder de werkkostenregeling – een gerichte vrijstelling.
>>De werknemer betaalt een eerder onbelaste studiekostenvergoeding terug, zodat er voor hem geen sprake is van negatief loon. Ook voor de werkgever zijn er geen gevolgen voor de loonheffing.
>>De werknemer kan – op grond van een redelijke wetstoepassing – het terugbetaalde bedrag voor de heffing van inkomstenbelasting in aanmerking nemen als scholingsuitgaven, en wel in het jaar van terugbetaling.

4. De werknemer aanvaardt een nieuwe baan en zijn nieuwe werkgever kent hem een vergoeding toe, tot het bedrag dat de werknemer aan zijn oude werkgever moet terugbetalen. De nieuwe werkgever kent die vergoeding toe in het jaar waarin de werknemer de kostenvergoeding aan zijn oude werkgever terugbetaalt.
>>Door de terugbetaling van de studiekostenvergoeding aan de werkgever ontstaan voor de werknemer weer op hem drukkende scholingsuitgaven. Zijn nieuwe werkgever kan hiervoor een onbelaste studiekostenvergoeding geven. Het is dan een vrije vergoeding of, onder de werkkostenregeling, een gericht vrijgestelde vergoeding. Hierbij geldt als voorwaarde dat hij de vergoeding betaalt of onvoorwaardelijk toezegt in het kalenderjaar waarin de werknemer terugbetaalt aan zijn oude werkgever.
>>De vergoeding door de nieuwe werkgever heeft tot gevolg dat voor de werknemer geen sprake meer is van uitgaven voor een studie die op hem drukken. Hij kan die kosten dan ook niet in aftrek brengen op zijn inkomen voor de heffing van inkomstenbelasting.

5. De werknemer aanvaardt een nieuwe baan en zijn nieuwe werkgever kent hem een vergoeding toe, tot het bedrag dat de werknemer aan zijn oude werkgever moet terugbetalen. De nieuwe werkgever kent die vergoeding toe ná het jaar waarin de werknemer de kostenvergoeding aan zijn oude werkgever terugbetaalt.
>>Door de toekenning van de vergoeding na afloop van het jaar waarin de werknemer de vergoeding aan zijn oude werkgever terugbetaalt, is er geen sprake van een onbelaste studiekostenvergoeding.
>>Voor de werknemer leidt de terugbetaling aan zijn oude werkgever in het desbetreffende jaar tot aftrekbare scholingsuitgaven.
>>De vergoeding door de nieuwe werkgever in een later jaar staat niet tegenover in dat jaar op de werknemer drukkende scholingsuitgaven en daarom is de vergoeding belast. Onder de werkkostenregeling kan de (nieuwe)werkgever die vergoeding wel onder de vrije ruimte brengen. De werknemer kan die dan alsnog belastingvrij incasseren. Als de werkgever door de vergoeding van de studiekosten de vrije ruimte overschrijdt, is hij daarover 80% eindheffing verschuldigd.

6. De werknemer aanvaardt een nieuwe baan en zijn nieuwe werkgever betaalt de studiekostenvergoeding rechtstreeks terug aan de oude werkgever.
>>Deze uitwerking gaat volledig buiten de loonheffing om: er zijn geen gevolgen voor de werknemer en de werkgever(s).

Conclusie
De terugbetaling van een kostenvergoedingen door de werknemer aan zijn werkgever kan fiscaal volop vragen oproepen. Zeker als de werknemer door die terugbetaling weer recht krijgt op aftrek van die kosten in de inkomstenbelasting. De terugbetaling van een vergoeding voor studiekosten is daar een fraai voorbeeld van. De uitwerking daarvan in deze special illustreert dat er door de terugbetaling – opnieuw – een keuze ontstaat tussen een aftrek in de winstsfeer (bij de werkgever) of een aftrek in de inkomstenbelasting (bij de werknemer). Werkgever en werknemer kunnen samen nagaan welke van die twee opties fiscaal het voordeligste uitpakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kijvekamp



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een aanvulling:

- In 2010 heeft de IB groep thans DUO mij een direct opeisbare boete opgelegd van ruim € 1.500,00 aan terug te vorderen studiefinanciering wegens verdiensten boven de bijdrage vrij voet in 2007. Zijn deze kosten aftrekbaar. Ik kan niet meer in beroep tegen het besluit van de IB Groep. Ik wel een regeling getroffen over dit bedrag.

Kan ik hiervan nog iets aftrekken van de IB 2010?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me geen boete maar gewoon een terugvordering.

Over studiefinanciering betaal je geen inkomstenbelasting, dus terugvordering is per definitie niet aftrekbaar. Zou anders mooi zijn: ontvang netto te veel, betaal het bruto terug...

Als je geen recht op studiefinanciering had, kun je mogelijk wel de gemaakte studiekosten aftrekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds