Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over garantie.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
CreeperNL



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 11:06    Onderwerp: Vraag over garantie. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal.
Deze vraag is uiteraard, aan een ieder die mij hiermee op weg zou kunnen helpen. mijn dank is dan ook groot!

Het verhaal, waar het omgaat.
Ik kocht een TV op internet, via een groot online bedrijf.

deze bied, tal van tv's aan. en ook een groot assortiment aan merken.

ik kreeg mijn TV op 24 maart 2014 geleverd.
ik betaalde daarvoor een bedrag van ongeveer 410 euro uit mijn hoofd.
nu zat ik gister samen met mijn vrouw lekker voor de buis, en ineens ploep, weg was het beeld. mijn beeld slaat zwart uit.
ik hoor zo nu en dan wel geluid.
maar het beeld is zwart, en als ik op het knopje "Menu"druk zie ik heeeeel ver weg, in een verre donkere schaduw het menu.
maar daar kan je niks mee verder... aangezien je het "Net" niet kan zien.
echt net te donker. nu staat er dat ik 2 jaar garantie heb.
maar, nu is mijn vraag... op maandag 24 maart kreeg ik mijn tv binnen.. het is nu 27-04-2016. gister ging hij kapot, dat was dus 26-04-2016. is het nou echt zo dat mijn tv niet meer in de garantie valt? het is een bekend merk.
namelijk LG en het is een tv van 47 Inch.
( 119CM) het kan toch niet zo zijn dat een TV van LG van ovder 400 euro maar krap 2 jaar mee gaat? om maar een voorbeeld te geven...
mijn game muis van trust van 29,95 is al meer dan 4 jaar oud? kunnen we dan spreken van een niet degelijk product of? vis ik achter het net?

Uiteraard heb ik nog geen contact op kunnen nemen met de webwinkel.
Aangezien het koningsdag is.
Hopelijk weet iemand hier meer van. want ik blijf het maar apart vinden. het komt nu over bij alsof de tv gemaakt is echt puur voor max 2 jaar en een maandje ofzo.

Groetjes,
En wederom bedankt alvast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 13:11    Onderwerp: Re: Vraag over garantie. Reageer met quote Naar onder Naar boven

CreeperNL schreef:
kunnen we dan spreken van een niet degelijk product of? vis ik achter het net?

Hangt ervan af of het nu gaat om een gebrek van de TV dat al aanwezig was op het moment van levering. Probleem is dat jij zou moeten bewijzen dat dat het geval is.

Als TVs van dit type vaak snel kapot blijken te gaan, dan heb je een goed argument dat het ook in jouw geval om een ontwerp- of fabricagefout gaat.

Is zoiets niet bekend en heeft de TV het ruim 2 jaar lang uitgehouden, dan lijkt het eerder om een onderdeel te gaan dat het toevallig heeft begeven. Dat kan gebeuren en komt voor jouw rekening. Of er is iets met de TV gebeurd (glas water overheen bijv.) en dan komt reparatie uiteraard ook voor jouw rekening (garantie had dan in principe ook niet geholpen).

Maar het punt is dus vooral dat jij nu bewijs moet leveren. Dat valt niet mee.

En € 400,- voor een 47-inch TV is een natuurlijk een budgetprijs. Dat zoiets zonder reparatie niet 10 jaar meegaat kan geen verbazing wekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 15:23    Onderwerp: Re: Vraag over garantie. Reageer met quote Naar onder Naar boven

CreeperNL schreef:
mijn game muis van trust van 29,95 is al meer dan 4 jaar oud? kunnen we dan spreken van een niet degelijk product of? vis ik achter het net?

Die vraag kan pas beantwoord worden op het moment dat je weet wat er mis is en wat de mogelijke oorzaken daarvan zijn.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
CreeperNL



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 23:02    Onderwerp: Hallo Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beide bedankt, voor de antwoorden.
Echter, kan ik me hier niet helemaal in vinden. ikzelf, ben echt van mening dat er wel degelijk een verschil is tussen een garantie, en een levensduur. Los van het feit, dat ik nooit een TV zou kopen van ruim 500 euro, die een levensduur heeft van 2 jaar. lijkt me logisch, ook is dit toevallig vorig jaar onderzocht. toevallig bij het programma van de AvroTros oftewel KASSA. zei vertellen wel degelijk mijn vermoeden. mijn tv, zou na onderzoek van de waarde minimaal 5 jaar mee moeten gaan.

zie hier het artikel.
Wellicht handig, zeker voor mensen die in het zelfde schuitje zitten!
Aangezien ik meerdere artikelen lees over LG. zelfs TV's van ruim 1400 euro. ook na 2 jaar kapot!

LINK:
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/02-02-2015/levensduur-van-apparaten/

PS:
Dit kwam ik tegen op internet na flink wat doorzoeken.
Puur omdat het me niet lekker zat.
Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 2:14    Onderwerp: Re: Hallo Reageer met quote Naar onder Naar boven

CreeperNL schreef:
zou na onderzoek van de waarde minimaal 5 jaar mee moeten gaan.

En dat doet ie misschien ook wel, na reparatie.

Een fiets moet toch zeker wel 10 jaar meegaan, maar zal nu en dan een reparatie nodig hebben.

En soms heb je gewoon pech. Gaat iets zomaar kapot. Gemiddeld 5 jaar betekent voor de één 8 en voor de ander 2 jaar.

De gemiddelde "economische levensduur" is trouwens de duur waarbinnen reparatie nog economisch zinvol is: voor zover Marco Loos meent dat gedurende die periode reparatie gratis zou moeten zijn, heeft hij ongelijk. (Maar misschien is dit niet precies wat hij gezegd heeft.)
Wikipedia schreef:
Economische levensduur of economische gebruiksduur is, in bedrijfskundige zin, de maximale periode waarin een productiemiddel (bijvoorbeeld een machine) economisch verantwoord kan worden gebruikt.

Deze economische levensduur eindigt op het moment dat de kosten welke nodig zijn om het productiemiddel draaiend te houden de ingecalculeerde kosten overtreffen.

Het is verder tussen jou en de verkoper.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
mijn tv, zou na onderzoek van de waarde minimaal 5 jaar mee moeten gaan.



Quote:
ik betaalde daarvoor een bedrag van ongeveer 410 euro uit mijn hoofd.


Quote:
het is een bekend merk.
namelijk LG en het is een tv van 47 Inch.


Ik heb eens even gekeken wat een 47 inch tv zoal kost en met 410 euro zit je echt volledig onderaan de markt. Ergo je verwachtingen behoren dan ook precies daar te liggen. Dus ik weet niet welk onderzoek naar waarde je hebt bekeken en hoe je tot je conclusie bent gekomen. Waarde is niet enkel een bedrag, maar een bedrag in relatie tot iets. Voor een 20 inch tv is 400 euro veel en mag je wat meer verwachten, voor 47 inch zoals gezegd letterlijk de ondergrens en dus ook de maatstaf voor je verwachting.

Bekend merk is wel een bijzonder slecht argument. Acer is ook een bekend merk. Een jaar of 15 geleden echter was hun klantenservice ook erg bekend bij veel consumenten. Dat was niet omdat bekend merk synoniem is voor goede kwaliteit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016 21:30    Onderwerp: Re: Hallo Reageer met quote Naar onder Naar boven

CreeperNL schreef:
AvroTros oftewel KASSA.

Nope, RADAR.

CreeperNL schreef:
Echter, kan ik me hier niet helemaal in vinden. ikzelf, ben echt van mening dat er wel degelijk een verschil is tussen een garantie, en een levensduur. Los van het feit, dat ik nooit een TV zou kopen van ruim 500 euro, die een levensduur heeft van 2 jaar.

Televisies hebben een levensduur van een jaar of 10. Als de prijs veel lager is dan wat gebruikelijk is voor een soortgelijk product normaal is dan kan het zijn dat je minder mag verwachten. LG is een bekent merk en betrouwbaar. Maar je zit nog steeds met de bewijslast. Jij moet stellen (en bij betwisting bewijzen) dat je een non-conform hebt ontvangen. Levensduur is een uiting van kwaliteit. En je mag verwachten dat je dit product over de zelfde prestaties en kwaliteit als soortgelijke producten beschikt.

Wat is er kapot?
Waar kan dat allemaal door komen?
Welke kwaliteit mocht je verwachten van een topmerk voor een lage prijs?

Een voorbeeld: je hebt een televisie gekocht samen met een ophangbeugel. De eerste twee jaar zet je de televisie op zijn pootjes. Daarna hangt je de televisie op. En een half jaar later is deze defect. De televisie is doorgebrand. Dit komt doordat de beugel de ventilatiegaten van de televisie heeft bedekt. Daarmee is voldoende aannemelijk dat de televisie bij aflevering non-conform was.

bona fides schreef:
De gemiddelde "economische levensduur" is trouwens de duur waarbinnen reparatie nog economisch zinvol is.

Radar heeft het over economische levensduur, maar UNETO-VNI heeft het zelf over gebruiksduur. UNETO-VNI heeft voor deze term gekozen omdat deze lekker breed is. De gebruiksduur, zoals UNETO-VNI dat voor ogen heeft, "wordt bepaald door economisch-technische factoren (technische levensduur, gebruikskosten), functionele factoren (kwaliteit en functionaliteit van nieuwe producten) en emotionele factoren (vormgeving van nieuwe producten)."

https://www.uneto-vni.nl/stream/flyer-gebruiksduurverwachting

Volgens UNETO-VNI kun je de kosten die de consument zou moeten betalen berekenen met de volgende formule:
"Consumentenbijdrage in de reparatie/vervangingkosten (B) = Reparatie/vervangingkosten (R) x Huidige leeftijd (L) / Gemiddelde gebruiksduur (D), dus B= R x L / D.

https://www.uneto-vni.nl/consumenten/over-uneto-vni/garantie-en-kwaliteit/gebruiksduurverwachting-uneto-vni
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
edwinrecht



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 24 aug 2016 11:44    Onderwerp: Gebrek TV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een garantie beoogt meestal de rechten van consumenten te beperken. Vaak stelt een verkoper je hebt tot datum X garantie en daarna kunnen we je niet meer helpen.
Laat je als consument daarmee niet afschepen. Het product dient te voldoen aan de redelijk te stellen verwachtingen (artikel 7: 17 BW). Die verwachtingen kunnen bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het merk en de prijs en de normale levensduur van het soort product.

Groet, Edwin

<admin note>geen reclame</admin note>
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds