Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag inleiding personenrecht
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meroon



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 29 dec 2016 14:52    Onderwerp: Vraag inleiding personenrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik blij ben met een forum waar je vragen kan stellen en informatie kan delen over de rechtsgeleerdheid. Ik kom er pas net achter dat dit überhaupt bestaat. Nu ga ik jullie wel meteen lastigvallen met een vraag over het personenrecht. Als onderdeel van het vak Inleiding burgerlijk recht moet men namelijk ook de basis kennen van het personenrecht.

De laatste weken heb ik kennis gemaakt met de begrippen erkenning, gezag en de onderhoudsplicht (Art. 1:392 e.v.). Mijn vraag spitst zich toe op de volgende situatie: Bernadette en Carel zijn geregistreerde partners en wonen samen. Bernadette heeft een kind waarvan zij als enige het gezag over heeft. Carel is niet de biologische vader van het kind. De biologische vader woont om de hoek. Nu staat er in Art. 1:394 dat de verwekker van een kind dat alleen een moeder heeft, een onderhoudsplicht jegens het kind heeft. In de bovenstaande casus berust het gezag slechts bij de moeder en dus heeft de biologische vader een onderhoudsplicht.
Moet de biologische vader nog bijdragen indien Carel het kind heeft erkend? Of moet Carel dan ook het gezag hebben over het kind? Met andere woorden: Wanneer stopt de onderhoudsplicht van de biologische vader jegens zijn kind.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen


Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
r.meulendijk



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 24 jun 2017 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Meroon,

Je schrijft dat Carel - de niet-biologische vader - het kind heeft erkend. Dat maakt Carel, blijkens artikel 1:199, aanhef en onder c, BW, de (juridische) vader van het kind.

Artikel 1:392, eerste lid, aanhef en onder a, BW bepaalt dat tot het verstrekken van levensonderhoud op grond van bloed- en aanverwantschap zijn gehouden de ouders.

Carel is, zoals gezegd, de stiefouder (de geregistreerde partner van moeder die het kind heeft erkend) en dus is er sprake van een aanverwantschap tussen hem en het kind.
Tussen de biologische vader en het kind bestaat een bloedverwantschap.

De verplichting van een (in dit geval) geregistreerde partner tot het verstrekken van levensonderhoud prevaleert, zo blijkt uit artikel 1:392, derde lid, BW, boven de verplichting van iedere andere persoon (in dit geval de biologische vader).

Artikel 1:395 BW bepaalt vervolgens dat een stiefouder (Carel) alleen verplicht is om gedurende zijn geregistreerd partnerschap levensonderhoud te verstrekken aan de tot zijn gezin behorende minderjarige kinderen van zijn geregistreerde partner.

De biologische vader heeft in deze casus geen plicht (meer) tot bijdrage in het levensonderhoud. Hij had deze plicht conform artikel 1:394 BW, als zijnde de verwekker van het kind dat alleen een moeder had. Deze plicht is echter gestopt op het moment dat Carel het kind heeft erkend en daarmee (juridische) ouder van het kind werd.
Wat betreft Carel is het al dan niet hebben van gezag (artikel 1:245 e.v. BW) niet van belang voor de vraag met betrekking tot bijdrage in het levensonderhoud.

Groet,

Raymond Meulendijk
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds