Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verrast met hoge advocaatkosten. Wie verantwoordelijk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
charliefox



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 7:16    Onderwerp: Verrast met hoge advocaatkosten. Wie verantwoordelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Eerst uitleg over de eigenlijke kwestie:

Mijn bejaarde moeder, slecht ter been en slecht ziend, huurt sinds 2013 een appartement in een galerijflat. Om de kosten wat te drukken, maar vooral omdat ze dan enigszins geholpen kan worden, heeft ze vanaf het begin een vriendin in huis genomen (verder fictief genoemd, Fatima). Fatima huurt 2 van de 3 slaapkamers en betaalt elke maand €360,- huur via de bank. Er is geen schriftelijke huurovereenkomst, echter naar wat ik weet is een mondelinge overeenkomst ook geldig.

Na enige maanden begon de klad te raken in de vriendschap. Ze leven nu al enige maanden met ruzie in het kleine huis. Mijn moeder heeft zelfs onlangs aangifte gedaan bij de politie ivm lichte mishandeling (duw- en trekwerk). Fatima is soms zonder enige aankondiging, wekenlang in Marokko of in Parijs, waar ze respectievelijk een huis van haar ouders heeft en een huis met haar man en dochter. Verder heeft ze onlangs aangekondigd haar man en dochter soms in de kamers te willen laten wonen. Ik denk dat ze met heel andere bedoelingen bij mijn moeder is gaan inwonen en had er al vanaf het begin geen goed gevoel over.

De afgelopen weken heb ik gesprekken met Fatima gehad, aangeboden om te helpen met andere woonruimte enz. echter nog geen resultaat. Nu hebben we haar een aangetekende huuropzegging gedaan, met een wettelijke opzegtermijn van 3 maanden. Van wetswege zou ze dan binnen 6 weken moeten reageren of ze met de opzegging akkoord gaat.

Echter heeft zij een advocaat ingeschakeld van wie we een aangetekende brief hebben ontvangen. Daarin wordt gesteld dat de huuropzegging nietig is, o.a. omdat Fatima geen kamers zou huren, maar samen met mijn moeder een zelfstandige woonruimte. Wat mij betreft onzin, omdat het huurcontract op mijn moeder’s naam staat.

Nu de kernvraag van dit topic:

Het Juridisch Loket heeft ons ook een advocaat toegewezen. Vorige week heb ik een prettig telefoongesprek met haar gehad. Vervolgens heb ik wat stukken opgestuurd en zijn er nog 2 tot 3 mailtjes over en weer geweest. O.a. liet de advocate mij weten dat zij een aanvraag heeft gedaan voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De beslissing daarop duurt vaak een ruime maand (zeker nu met de feestdagen), maar omdat de kwestie urgent is, zou de advocate alvast beginnen met haar werkzaamheden.

Echter nu heb ik me van de week verdiept in gesubsidieerde rechtsbijstand op de site van de Raad voor Rechtsbijstand en werd mij direct duidelijk dat mijn moeder helemaal geen recht heeft op een toevoeging! Met haar standaard AOW + aanvullend pensioen van haar vroegere werkgever zit ze net over de grens. Het is mij dan ook onduidelijk waarom de advocate überhaupt zo’n aanvraag gedaan heeft. Net zo min waarom het Juridisch Loket in het registratiesysteem heeft staan dat mijn moeder er recht op zou hebben (laat de advocate mij weten).

Mijn ontdekking gemeld via mail aan de advocate en haar direct gezegd dat we dan wat voorzichtig moeten zijn met de werkzaamheden en de uren, want mijn moeder heeft daar geen geld voor. Dit ondanks dat ze “in theorie” geen toevoeging nodig zou hebben. Vorig jaar een dure verhuizing gehad (moest ze voor lenen) en ze heeft ook geen spaargeld.

Advocate liet mij in een reactie weten dat er momenteel 7 uren werk staan. Vind ik zelf al vrij veel voor een m.i. standaard huurzaak en we zijn naar mijn idee nog niet eens begonnen. Dat is volgens mij zo’n € 1400,- en dat kan mijn moeder gewoon niet betalen!

In het eerste telefoongesprek en ook later in de mails, heeft de advocate het totaal niet over geld gehad. Niets over uurtarief, niets over plan van aanpak, niets over de kans van slagen enz. Nieuw als ik ben met advocaten, rechtzaken e.d. heb ik dat zelf ook niet gedaan. Hoort een advocaat een client hierop niet te wijzen?

Nu zit mijn moeder (en inmiddels ik ook) naast het eigenlijke probleem (huurster) ook nog met een kwestie met de advocate (die ons in principe juist zou moeten helpen).

Maandag ga ik bellen met de advocate. Doorgaan kan sowieso al niet (ivm financien). Maar ook vind ik die 7 uren al vrij veel. Bovendien vind ik dat ik eerder door haar op de hoogte had moeten worden gebracht over de financiën.

Wat is uw mening hierover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aantal uren lijkt mij nogal fors. Maar u kunt de advocate vragen om een urenspecificatie. Misschien is er een reden voor, hoewel ik die niet kan bedenken. Een uurtarief had ook moeten worden afgesproken .

Uw moeder heeft overigens een groot probleem omdat de huurster huurbescherming heeft (alleen de eerste 9 maanden was dat niet het geval vanwege de hospitasituatie). Het gaat haar hoe dan ook veel geld kosten om de huurster er uit te krijgen, als dat al lukt. Er zijn echter ook huurrechtjuristen die voor een veel lager uurtarief werken dan de 200 euro die u aangeeft. Zie mijn prive bericht.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
charliefox



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2014 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uren bestaan volgens de advocaat momenteel uit:
Telefoneren (0,5u), stukken (3u), opzeggingsbrief (2u), email (1,5u).

De advocaat bel ik morgenmiddag en ga om zo'n specificatie vragen.

Ja, het probleem is mij inmiddels duidelijk, maar het is niet onoplosbaar. Huurders hebben inderdaad rechten, maar verhuurders ook. Zeker ihgv verhuren op hospitabasis, waarbij mensen op elkaars lip leven. Rechters hebben daar begrip voor. Bij het huren van een zelfstandige woonruimte schijnen verhuurders vaker het onderspit te delven. Dit in tegenstelling tot het huren van kamers, waarbij de huurders vaker een zaak verliezen.

Dit alles gelezen en gehoord (de bekende klok en klepel ...).

PB gelezen, hartelijk dank voor uw aanbod. Hoewel wat ver weg in het land, houden we het zeker in overweging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2014 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die tijdsbesteding lijkt mij niet te kloppen. 3 uur voor doorlezen stukken in een zaak als deze is bizar; de tijd voor de opzegbrief is ook fors. En waarom er 1,5 uur gemaild is, is me ook niet duidelijk. Deze opsomming is ook absoluut geen specificatie. Die is veel gedetailleerder (althans hoort dat te zijn).
En als ervaren huurrechtjurist heb ik niet aangegeven dat het niet oplosbaar is, maar wel dat het veel geld gaat kosten (aan procedure en/of verhuiskostenvergoeding. Uw moeder kan daarop besparen door een jurist in te schakelen die verstand van zaken heeft en daarom sneller werkt. Dat gekoppeld aan een lager uurtarief waarbij per minuut wordt gerekend i.p.v. per 6 of 8 of 10 minuten (met afronding naar boven ...) levert een flink verschil op in de nota.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds