Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 4:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichte registratie gekregen fietsen?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oasis



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 13:52    Onderwerp: Verplichte registratie gekregen fietsen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben low-budget fietsenmaker/ZZP-er en mijn voornaamste bezigheid is fietsreparatie (dus niet verkoop van nieuwe of gebruikte fietsen). De afgelopen 3 jaar heb ik een handvol tweedehandsfietsen verkocht. Wel heb ik veel oude fiets(-wrakken) staan die ik gebruik voor 2e hands onderdelen. Nu wil de politie mij verplichten elke fiets of wrak dat er staat te registreren op Stopheling.nl, inclusief gegevens van de persoon waar ik de fiets van heb gekocht. Het probleem is dat ik die fietsen niet heb gekocht: de meesten zijn achtergelaten door particulieren die hun fiets weg wilde gooien of zijn afkomstig van het oud ijzer van een aangrenzende tweedehandswinkel. Ik heb dus geen enkel persoonsgegeven. De politie wil toch dat ik elke fiets registreer of die anders ´maar weg moet gooien´. Nu is het toepassen van gebruikte onderdelen een wezenlijk onderdeel van mijn zakelijke filosofie en voel ik me danig geknot door deze maatregel. De fietsen zijn voorzover controleerbaar (framenummers zijn soms weggeroest door ouderdom..) absoluut niet gestolen. Enkele van de fietsen zijn afkomstig van in het verleden (langer dan 2,5 jaar geleden) aangeschafte partijtjes fietsen.

Kan ik verplicht worden al deze fietsen in het opkopersregister te registreren? Er wordt al gedreigd met 380 euro boete per onregelmatigheid. Ik voel me volledig in het nauw gedreven en ben zeer erkentelijk voor tips!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iemand u het verplicht is het niet de politie, maar de wetgever.
Als er gedreigd wordt met boetes, dan zal die verplichting ergens in de wet staan, (anders kan er geen boete uitgeschreven worden) en ja, dan heeft u zich eraan te houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvulling:

Zie hier voor meer informatie:
https://www.ondernemersplein.nl/regel/opkopersregister/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oasis



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een fiets helemaal niet is opgekocht, maar geschonken, dan lijkt me dat de fiets juridisch niet thuishoort in een opkoopregister, of maak ik hier een denkfout? En het verplicht weggooien van oude fietsen: dat kan toch niet de bedoeling van de wetgever zijn geweest?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een overgang geweest van de oude eigenaar (de particulier of de tweedehands winkel) naar u.
Dan moet u in het register de oude eigenaar (die particulier die de fiets achterlaat of de tweede hands winkel) registreren en de prijs (0 €).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oasis



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u wel voor de reactie! Graag zou ik nog het onderstaande toe willen voegen, in de hoop een zaadje te planten voor betere methodes tegen fietsdiefstal.
Ik snap de regel heel goed, maar helaas wordt het doel (verminderen van fietsdiefstal) volledig voorbij gestreefd: fietsen van voor 2008 staan in 99% van de gevallen niet in het diefstalregister. En bijna al mijn oude fietsen dateren van ver voor die tijd.... Ik, en met mij vele anderen, zijn dus bezig een maatregel in stand te houden die totaal nergens op slaat en de recycling van fietsen bemoeilijkt. Registratie zou dus alleen fietsen van na 2008 moeten betreffen. Ik dacht dat we juist bezig waren de onnodige administratieve lasten te reduceren. De maatregelen worden verscherpt in reactie op de stijging van diefstal van peperdure (electrische fietsen) en zou daar dan ook op gericht moeten zijn. En dus niet op fietsen die alleen de oud ijzer prijs van 0,14 eurocent/kg waard zijn, circa 2,50 euro.
Hoe het (helaas..) werkt in de praktijk, bij bepaalde handelaren in nieuwere fietsen (NB ikzelf restaureer voornamelijk echt oude fietsen!): controle op de publiek toegankelijke site van RDW of de fiets gestolen is. Zo ja wordt de fiets gesloopt, onderdelen hergebruikt en het frame afgevoerd naar de metaalrecycling. Zo nee, weekje wachten, nogmaals controleren op RDW.nl, dan controleren op Stopheling.nl. Als het antwoord dan nog steeds ´nee´ is, wordt de fiets op Stopheling.nl ingevoerd als ingekocht. Ergo: er wordt nooit een gestolen fiets ingevoerd, want de handelaren zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen! Ik kan me de frustratie van de betrokken politie-agenten voorstellen, omdat ze eindeloos (meestal) zinloze controles uit moeten voeren. Ook de politie wordt dus verkeerd belast. Ik zou graag mee willen werken aan de ontwikkeling van slimmere methodes om fietsdiefstal terug te dringen. De bestaande maatregel is er namelijk alleen voor de politieke buhne....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas is dat vaker zo.

Wetgevers verzinnen vanalles, echter is de praktijk vaak heel anders en moet de handhaving dat maar oplossen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
amsterdamfietsje



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 2:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

even wat antwoorden en stof voor denken waarom wordt voor de kleine man alles gedwongen en gedreigd met boete en met meer werk nu de stof

de grote fietsenfabrieken zo als koninklijke GAZELLE SPARTA CORTINA mogen frame nummer met stickertje er op plakken niks meer ingeslagen frame nummer wat NU ALS DEZE FIETSEN 15 JAAR OUD ZIJN ZIT HET STIKKERTJE ER NOG WEL OP EN ALS IK EN FIETS KOOP HOE WEET IK DAT DE STIKKER WEL KLOPT WANT ER STAAT GEEN FRAM NUMMER MEER IN EEN FIETS GESLAGEN ANDWOORD IS ALS ER MEER GESTOLEN WORDT VERKOPEN WIJ ER MEER DAAR OM WERKEN ZE NIET MEE EN IS EN FRAME NUMMER NIET VERPLICHT IN EEN FIETS WET IS ER NOG STEEDS NIET DOOR DANK ZIJ DE RIJKEN FIETSFABRIEKEN
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds