Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkrachting niet voldoende wettelijk bewijs, art. 12 Sv?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
samelb12



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2015 2:31    Onderwerp: Verkrachting niet voldoende wettelijk bewijs, art. 12 Sv? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,


Ik heb een vraag over een verkrachting van een meerderjarig slachtoffer (19) waarbij er na een uitkering van geld door het schadefonds(ter genoegdoening, schadevergoeding, hoe men het wilt noemen, iig bedoeld om stappen te ondernemen dat men weer vooruit kan) door de OvJ is besloten om de verdachte niet te vervolgen vanwege niet voldoende wettelijk verwijs.

Er staat voor morgen een afspsraak gepland bij slachtofferhulp bij de Rechtbank dus daar zal dit ook wel ter sprake komen, maar ik hoor graag meningen van anderen.

Ik zal de context van de situatie kort schetsen: een uit de hand gelopen verjaardagsfeest, geen ouders, jongeren rond de 18, verdachte is rond de 21 jaar. Verdachte hangt de hele avond al om het slachtoffer heen, slachtoffer wijst hem meermaals af. Er breekt een vechtpartij uit waar het slachtoffer in betrokken raakt. De vechtpartij vind plaats aan de voorkant van het huis. Slachtoffer raakt verwijderd van de vechtpartij en wordt door verdachte naar de achterkant van het huis geloodst. In de chaos en de beschonken toestand is er veel verwarring en de verdachte overmeesterd het slachtoffer en verkracht haar. Slachtoffer weet weg te komen via de brandgang tussen de huizen door en komt weer aan de voorkant terecht. Ondertussen is de politie gearriveerd voor de vechtpartij en slachtoffer maakt direct melding en gaat mee voor onderzoek/aangifte.

Ik begrijp dat het feit dat toestemming tot geslachtsgemeenschap NIET verleend was aan de verdachte iets is wat heel moeilijk te bewijzen is als uiterlijke omstandigheden van de gebeurtenis daar niet veel over zeggen. Ik begrijp ook waarom het voordeel van de twijfel vaak naar de verdachte uitgaat, immers een onterechte bestraffing heeft een zware impact.

Echter, na uitkering van "schadevergoeding" door de staat en dus een erkenning van hetgeen dat gebeurd is, stuurt het OM namens de OvJ nu een brief dat de verdachte niet vervolgd wordt omdat er niet voldoende wettelijk/overtuigend bewijs is en de verdachte heeft verklaard dat de seksuele gemeenschap op vrijwillige basis heeft plaatsgevonden.
Verdere tekst of uitleg staat er niet in. Er wordt verwezen naar art. 12 SV als het slachtoffer als belanghebbende beklag wilt doen bij het Hof.

Mijn vraag is eigenlijk hoe dit het beste aangepakt kan worden? Is er bijvoorbeeld inzage van alle stukken mogelijk (dus de verklaring van de verdachte?) zodat de klacht beter geformuleerd kan worden? De motivering van de OvJ is op zich duidelijk, maar naar mijn mening erg karig. De verdachte heeft bijv. daags na het incident contact gezocht met het slachtoffer met een excuus bericht. Slachtoffer heeft hier melding van gedaan. Ook de hele situatie van het incident lijkt mij sterk dat het aannemelijk is dat slachtoffer toestemde met de seksuele gemeenschap (meerdere afwijzingen, net betrokken in een heftige vechtpartij). Kortom, ik begrijp dat het zijn woord tegen het hare is als er geen doorslaggevend bewijs gevonden kan worden. Maar ik vind het vreemd om het hierbij te laten en ik wil het slachtoffer aanmoedigen om toch beklag te gaan doen.


Daarnaast heb ik een kortere tweede vraag. Slachtoffer wilde ook aangifte doen voor de vechtpartij maar dat is bij de verkrachtingszaak gevoegd. Echter, de daders (2) van de vechtpartij waren (voor zover bekend) niet betrokken bij/ medeplichtig aan de verkrachting. Het gaat dus eigenlijk om twee verschillende dingen. Sowieso is er m.b.t. vechtpartij sprake van mishandeling (het slachtoffer handelde uit zelfverdediging in reactie op de aanval van de 2 daders) en op het moment dat slachtoffer verwijderd raakte van de kern van de vechtpartij werd iemand anders met een mes in de hals gestoken door een van de 2 daders. Deze persoon heeft zelf aangifte gedaan en dat wordt ook behandeld (wat de ontwikkelingen daar precies zijn, daar ben ik niet van op de hoogte). Maar m.b.t. het slachtoffer wordt er dus eigenlijk niets mee gedaan. Welke stappen kunnen hier nog ondernomen worden?

Ik ben niet zo thuis in Strafvordering en omdat het iemand betreft die dicht bij mij staat kan ik er niet echt met een frisse/heldere blik naar kijken.
Graag zou ik dus uw mening/advies horen zodat er aan de kant van het slachtoffer in ieder geval niets over het hoofd gezien wordt.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2015 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bewijs voor de schadevergoeding door het schadefomds staat los van de rechtzaak of een evt veroordeling.
Voor het schadefonds moet het misdrijf aannemelijk zijn en hoeft niet bewezen te worden.

In de art. 12 procedure wordt bepaald of er voldoende bewijs is om toch te vervolgen.
Dat wil niet zeggen dat als er dan toch vervolgd gaat worden, dat er dan ook gestraft gaat worden.
Er kan voldoende bewijs zijn voor vervolging, maar de bewijsplicht voor veroordelen ligt een stuk hoger. De verdachte kan dan alsnog vrijgesproken worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ThessaK



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij Hilde

Als deze dame zich vrijwel meteen na de verkrachting gemeld heeft bij de politie, dan neem ik aan dat de zedenrecherche er meteen bijgehaald is. Gezien het korte tijdsbestek zal er een medisch forensisch onderzoek gedaan zijn (zedenkit). Daarmee kan aangetoont worden dat er sprake is geweest van gemeenschap.

Als de verdachte verklaard heeft seks met haar te hebben gehad, en er zijn verder geen getuigen of andere aanwijzingen (whats app, verwondingen ed). Dan wordt bewijs inderdaad wel erg moeilijk.

Om verkrachting te bewijzen moet je bewijzen dat er (naast seksueel binnendringen) sprake is van het bestanddeel dwang.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, als niet aangetoond kan worden dat er sprake was van dwang en er ook geen ondersteunend bewijs is zoals verwondingen bij slachtoffer of evt dader, getuigenverklaringen, etc, dan is er strafrechtelijk geen verkrachting van te maken en is enkel te bewijzen dat twee meerderjarigen gemeenschap hebben gehad, wat niet strafbaar is. Wat contextueel ook niet helpt is dat er drank in het spel was, hierover ook jurisprudentie gewezen m.b.t. mensen die in beschonken staat de koffer in duiken met iemand en achteraf vinden dat het verkrachting is, waarin de rechter doorgaans niet meegaat. Wettig en overtuigend bewijs moet er zijn, anders blijft dit niet gestand.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het slachtoffer in dit geval direct melding heeft gemaakt toen de politie arriveerde (en niet bijv. pas een paar dagen later) maakt de beschuldiging m.i. wel geloofwaardiger.

Ik neem aan dat agenten die ter plaatse waren een verklaring hebben afgelegd over wat zij hebben geconstateerd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds