Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaarde facturen en natuurlijke verbintenis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AlexJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2018 18:44    Onderwerp: Verjaarde facturen en natuurlijke verbintenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn zorgverzekeraar vordert mij een bedrag van 578,23. Schriftelijk is door hun bevestigd dat het grootste deel hiervan (320,35) bestaat uit verjaarde facturen. Ze weigeren echter om deze af te boeken met als reden dat er sprake blijft van een natuurlijke verbintenis. Ook vorderen ze mij nogmaals om het gehele bedrag van 578,23 te betalen.

Vraag 1. Kan dit wel? Een natuurlijke verbintenis is toch alleen verrekenbaar met een vordering van de wederpartij en niet vorderbaar? Gaan ze buiten hun boekje door toch te vorderen?

Vraag 2. Ik sta (na jaren) op het punt om afgemeld te worden voor de bestuursrechtelijke premie van het CAK. De vereiste hiervoor is echter dat er geen bedrag meer open staat bij de zorgverzekeraar. Wordt een natuurlijke verbintenis (administratief of juridisch) gezien als een openstaand bedrag of alleen als morele verplichting? Hebben ze het recht om de natuurlijke verbintenis te gebruiken als drukmiddel om mij de verjaarde facturen alsnog te laten betalen en zo gegijzeld te houden in de bestuursrechtelijke premie?

Vraag 3. Is het redelijk van de zorgverzekeraar om een verjaarde vordering niet te willen afboeken? Doorgaans leidt een verjaarde vordering toch bijna altijd tot afboeking? Enkele maanden geleden hebben ze mij ook bestookt met verjaarde facturen en die zijn toen wel afgeboekt zonder dat ik het hoefde te vragen. Geluk gehad of is het volstrekste willekeur en ligt het er maar net aan welke medewerker je treft en of die in een goede bui is?

Vraag 4. Ik heb ze nu voorgesteld dat als ze niet willen afboeken ze de verjaarde facturen in ieder geval geen onderdeel meer laten uitmaken van de actieve vordering van 578,23. Ik heb voorgesteld dat ze de natuurlijke verbintenis die overblijft eventueel apart kunnen onderbrengen in de administratie of hiervan een aantekening kunnen maken. Heeft iemand voor mij advies wat ik nog kan doen als dit ook wordt geweigerd?

Alvast heel vriendelijk bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2018 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bedrijfsmatig factuur verjaard volgens mij na 5 jaar. Mits deze (bewijsbaar) is gestuit (een herinnering hebben gestuurd) hebben ze gewoon pech.

Als de overige facturen nog open staan lijkt het mij verder wel eens tijd worden om die te gaan betalen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2018 20:56    Onderwerp: Re: Verjaarde facturen en natuurlijke verbintenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Een natuurlijke verbintenis is inderdaad niet afdwingbaar, maar ze mogen wel om betaling vragen. Echter, als je hebt aangegeven dat je hierover niet meer wilt aangeschreven, dan is er sprake van een agressieve handelspraktijk (art. 6:193i sub c BW). Als je vrijwillig betaald, dan kun je niet terugvorderen als zijnde onverschuldigd betaald.

2. Een natuurlijk verbintenis is een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar, maar tegelijk zijn partijen niet verplicht om nog met jouw zaken te doen. Dit kan een reden zijn om toch te betalen (op jouw tempo) of om een afspraak te maken. Let wel: als je een afspraak maakt, dan is wat je hebt afgesproken afdwingbaar.

3. Het lijkt mij dat ze dat lekker zelf mogen weten.

@Vermeulen_J: je bent ergens het woordje niet vergeten Wink
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2018 22:29    Onderwerp: Re: Verjaarde facturen en natuurlijke verbintenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
2. Een natuurlijk verbintenis is een morele verplichting.

Andersom. Een dwingende morele verplichting kan onder omstandigheden worden aangemerkt als een natuurlijke verbintenis. Dat is van belang in het bijzonder wanneer die morele verplichting wordt nagekomen: de natuurlijke verbintenis vormt dan de rechtsgrond voor de nakoming, zodat er niet "onverschuldigd" wordt nagekomen. Er ontstaat daardoor geen verbintenis tot ongedaanmaking van de nakoming.

Een natuurlijke verbintenis ontstaat ook door de verjaring van een afdwingbare verbintenis. Er is dan geen "morele verplichting" in juridische zin om na te komen, maar dus wel een natuurlijke verbintenis (met het gevolg dat alsnog nakomen niet onverschuldigd geschiedt).

Het is natuurlijk toegestaan om je "moreel verplicht" te voelen om verjaarde schulden na te komen, maar dat heeft verder geen juridische betekenis.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2018 23:06    Onderwerp: Re: Verjaarde facturen en natuurlijke verbintenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

AlexJ schreef:
Mijn zorgverzekeraar vordert mij een bedrag van 578,23. Schriftelijk is door hun bevestigd dat het grootste deel hiervan (320,35) bestaat uit verjaarde facturen. Ze weigeren echter om deze af te boeken met als reden dat er sprake blijft van een natuurlijke verbintenis.

Je moet je natuurlijk nog wel beroepen op de verjaring om de afdwingbare verbintenis om te zetten in een natuurlijke verbintenis (maar vermoedelijk heb je dat expliciet of impliciet ook gedaan).

Quote:
Ook vorderen ze mij nogmaals om het gehele bedrag van 578,23 te betalen.

Vraag 1. Kan dit wel? Een natuurlijke verbintenis is toch alleen verrekenbaar met een vordering van de wederpartij en niet vorderbaar? Gaan ze buiten hun boekje door toch te vorderen?

Betaling kan inderdaad niet meer gevorderd worden, maar het uit onbenul sturen van een factuur is niet verboden. Ik denk dat Alfatrion gelijk heeft dat je het moet zoeken in een artikel als art. 6:193i sub c Bw.

Verrekening is overigens slechts mogelijk met vorderingen die opeisbaar waren op een moment vóór de voltooiing van de verjaring. (Zie bijv. hier en hier). Misschien is dit gesneden koek voor je, maar voor mij is het iedere keer weer een puzzel.) Dus als de vordering niet nu al kan worden verrekend met een andere vordering, dan zal dat in de toekomst niet anders worden.

Quote:
Vraag 2. Ik sta (na jaren) op het punt om afgemeld te worden voor de bestuursrechtelijke premie van het CAK. De vereiste hiervoor is echter dat er geen bedrag meer open staat bij de zorgverzekeraar. Wordt een natuurlijke verbintenis (administratief of juridisch) gezien als een openstaand bedrag of alleen als morele verplichting? Hebben ze het recht om de natuurlijke verbintenis te gebruiken als drukmiddel om mij de verjaarde facturen alsnog te laten betalen en zo gegijzeld te houden in de bestuursrechtelijke premie?

Ik denk niet dat een verjaarde schuld mag meetellen, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe deze regeling in elkaar steekt. Wellicht kan het CAK je dit vertellen?

Quote:
Vraag 3. Is het redelijk van de zorgverzekeraar om een verjaarde vordering niet te willen afboeken? Doorgaans leidt een verjaarde vordering toch bijna altijd tot afboeking? Enkele maanden geleden hebben ze mij ook bestookt met verjaarde facturen en die zijn toen wel afgeboekt zonder dat ik het hoefde te vragen. Geluk gehad of is het volstrekste willekeur en ligt het er maar net aan welke medewerker je treft en of die in een goede bui is?

Vraag 4. Ik heb ze nu voorgesteld dat als ze niet willen afboeken ze de verjaarde facturen in ieder geval geen onderdeel meer laten uitmaken van de actieve vordering van 578,23. Ik heb voorgesteld dat ze de natuurlijke verbintenis die overblijft eventueel apart kunnen onderbrengen in de administratie of hiervan een aantekening kunnen maken. Heeft iemand voor mij advies wat ik nog kan doen als dit ook wordt geweigerd?

Hoe de zorgverzekeraar één en ander in de administratie regelt lijkt me vooral een zaak voor de zorgverzekeraar (waarbij de zorgverzekeraar zich wel aan bepaalde regels moet houden, maar die zijn er niet specifiek ter bescherming van jouw belangen). Maar de zorgverzekeraar mag natuurlijk niet ten onrechte verhinderen dat jij via het CAK last hebt van een verjaarde schuld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds