Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbouwing door verhuurder
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joppe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 9:33    Onderwerp: Verbouwing door verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Vorig jaar heeft onze huisbaas het pand waar wij in wonen verkocht. Gelukkig is dit allemaal goed gegaan, een paar kleine problemen welke opgelost zijn.

Ik zou eerst even schetsen hoe ons pand eruit ziet. Het is een monumentaal (gevel) pand in het centrum van Nijmegen. Het pand bestaat uit een beneden woning (eigen voordeur), een eerste verdieping (eigen voordeur), een tweede verdieping en een derde verdieping (samen één voordeur). De appartementen op de tweede en derde verdieping hebben wel beide een eigen huisnummer: wij wonen op de tweede verdieping op nummer 1, en de derde verdieping heeft nummer 1A.

Op het moment dat de bewoners van de benedenwoning vertrokken kregen wij een mail dat ze gingen verbouwen en dat dit tot overlast ging lijden. Daarbij werd ook vermeld dat de werkzaamheden ook in de avond uitgevoerd zouden gaan worden omdat ze het zo snel mogelijk af willen ronden om ons zo min mogelijk overlast te bezorgen.
Omdat het pand zo oud is, is het erg gehorig. Zelf gaat elke ochten om 05h15 de wekker dus lig ik altijd rond 22h00 in bed. De werkzaamheden duurde geregeld tot 22h30, en dan niet even een gaatje boren, maar echt slopen en hakken. Hierdoor was vroeg gaan slapen onmogelijk. En dan moet je nog nagaan dat er een appartement tussen zit. De werkzaamheden hebben denk ik ongeveer 10 weken geduurd.

Begin deze maand zijn mijn bovenburen vertrokken. Wij voelde de bui natuurlijk al hangen... De huisbaas kwam langs en vertelde te gaan verbouwen. Wij hebben toen aangegeven dat ik in de ochtend vroeg op moet en of ze niet savonds wilde gaan klussen. Hier gaven ze akkoord op.

De eerste zaterdag kwamen de heren bouwvakkers rond 07h30 de trap op gestormt. Dat wij daar wakker van worden op onze vrije weekend dag is tot daar en toe, maar dat we opstaan, willen douchen en dat we merken dat we en geen water hebben en geen stroom is frustrerend. (beide appartmenten zitten op de zelfde meters (stroom/gas/water).
De zaterdag erop idem, geen water, wel stroom. Afgelopen week was de druppel. Wij hadden beide een vrije dag genomen op vrijdag. Om 07h30 worden wij weer gewekt, wat dus opzich geen probleem is, maar opnieuw geen water. Zaterdag ochtend idem, waarna ik merk rond 14h30 dat ik alleen heet water heb in de douche, geen koud water. Ik geef dit aan bij de heren boven, en ze beloven mij dit voor vertrek op te lossen. Zondag ochtend wil ik dus onder de douche, nog steeds geen koud water op onze douche.... het vreemde was de de douche boven wel OK was dus wij savonds door de puin met een zaklamp naar boven en daar in een ransige douche gedouched. We hadden immers al 60 uur niet kunnen douchen en wilde voor we maandag moesten werken toch nog even douchen.

Hierdoor waren we zo boos dat we besloten een nette mail te sturen naar onze huisbaas, dit was zondag avond. Hierin netjes onze frustratie geuit en een aantal vragen gesteld, waaronder hoelang de verbouwing ging duren, of ze beter willen overleggen als de stroom/water er afgaat, we zitten immers op het zelfde netwerk dus zullen we rekening met elkaar moeten houden. De laatste vraag was hoe ze de overlast dachten te gaan compenseren. We betalen huur, maar kunnen niet gebruik maken van alle voorzieningen. Bij elkaar hebben we al bijna een week niet thuis kunnen douchen.

Wat schetste onze verbazing, maandag avond gingen ze ook in één keer aan het werk... alsof ze het erom deden: "jullie zeiken, wij savonds werken". Tot 22h00 zijn ze aan het hakken en zagen geweest. Ging ons rustige avondje. (overigens hadden ze maandag overdag onze douch gemaakt, onze zelf aangeschafte termostaat knop van de douche verwissweld met de kranen van boven.....).

Toen ik dinsdag avond thuis kwam was het helemaal ellende. Onze keuken (De enige ruimte die wij vanuit de trap niet kunnen afsluiten) was besmeurt met cement. De wasbak en kraan zaten onder. De vloer was zo ranzig als de pest en zelfs de handoek was gebruikt (ook onder het cement) en zo in een hoekje gepleurt. Ook had ik de indruk dat ze in onze koelkast hadden gezeten, ik was vleeswaren kwijt, maar dit is helaas niet te bewijzen. Tot slot zat ook de WC onder. Het eerste wat ik kon doen was een uur schrobben na een dag hard werken.
Ik heb daarna telefonisch contact gezocht met de huisbaas. Die was natuurlijk boos op de stucadoor en zou hem gaan aanspreken dat die niks bij ons te zoeken heeft. Daarnaast gaf ik aan nog niks op mijn mail terug had gehoord. Zijn letterlijke antwoord was: "ja die heb ik gezien, maar daar kan ik niets mee. We moeten(?) verbouwen en daar heb je overlast van, sorry". Ik gaf aan toch antwoord te willen op mijn vragen maar daar leek hij zich niet zoveel van aan te trekken.

Gisteravond zijn weer bezig geweest, boren, hakken, zagen tot 22h30. Ik heb er mijn buik van vol en vraag me af wat mijn rechten zijn in dit geval.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, een vergoeding/compensatie voor de overlast zou het al een stuk dragelijker maken. Ik ben alleen bang dat de huisbaas hier niet aan mee wil werken.

Bij voorbaat dank voor het meedenken en de antwoorden!

Mvg,
Joppe
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt inderdaad recht op een compensatie wegens deze overlast waardoor uw huurgenot sterk verminderd wordt. Leg alle overlast van de verbouwing goed vast, meld e.e.a. steeds opnieuw bij de verhuurder en wijs hem op het volgende.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Joppe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
U hebt inderdaad recht op een compensatie wegens deze overlast waardoor uw huurgenot sterk verminderd wordt. Leg alle overlast van de verbouwing goed vast, meld e.e.a. steeds opnieuw bij de verhuurder en wijs hem op het volgende.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.


Dank u voor het snelle antwoord! Ik ben blij dat ik volgens u recht heb op compensatie/vergoeding.

Op welke manier moet ik de overlast "vastleggen"?
Op welke manier moet ik het melden bij de verhuurder? Ze reageren niet op mailtjes, waardoor ik niets zwart op wit heb.

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt steeds foto's maken, u kunt steeds filmen waardoor u ook het geluid vastlegt. U moet eea ook steeds opschrijven en alles naar verhuurder sturen. Kunt u verhuurder ook niet bereiken via bijv. sms, mms, messenger, whatsapp, fax etc.?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Joppe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zojuist nogmaals telefonisch contact gehad met de verhuurder. Hij geeft aan dat die de overlast tot het minimum probeert te beperken. Hij geeft daarbij aan dat het zijn pand is dus dat hij bepaald wat er gebeurd. Er moet verbouwd worden omdat het gevaarlijk is(vind hij?). Daarnaast geeft hij aan dat er vanaf nu niet meer savonds gewerkt wordt en dat hij het sloop werk overdag, door de weeks gaat doen. Hij geeft aan niet te willen compenseren en dat ik er maar een advocaat op moet zetten... wel hebben we een afspraak gemaakt om een keer om tafel te gaan om het eens onder 4 ogen het door te spreken.

Nogmaals bedankt voor uw antwoorden en het resultaat zal ik hier nog vermelden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem gesprekken met de verhuurder op. Dat mag, vormt bewijs en hoeft u niet aan te kondigen.
Na de juiste brieven aan verhuurder, kunt u e.e.a. verrekenen met de huur. Maar dan moet u wel eerst de juiste stappen (laten) zetten.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
U hebt inderdaad recht op een compensatie wegens deze overlast waardoor uw huurgenot sterk verminderd wordt. Leg alle overlast van de verbouwing goed vast, meld e.e.a. steeds opnieuw bij de verhuurder en wijs hem op het volgende.


Ik zou graag een nuancering willen aanbrengen op bovenstaande stelling. Juridisch is de stelling van UwJurist namelijk volledig correct, maar mogelijk wordt bij u de indruk gewekt dat alle vormen van overlast zoals u die ervaren hebt, vallen onder het begrip sterk verminderd huurgenot.

Voor wat betreft de dagen dat u geen elektriciteit en water heeft gehad is het wat mij betreft evident dat op die dagen in ieder geval wel sprake is geweest van een sterk verminderd huurgenot, en dat u op die dagen recht heeft op een evenredige huurvermindering.

Echter in zijn algemeenheid geldt volgens vaste jurisprudentie dat een verhuurder, die op zichzelf verplicht is aan de huurder het rustig woongenot te verschaffen, niet aansprakelijk is voor de gevolgen van elke vorm van hinder die aan de huurder wordt toegebracht bij renovaties. De huurder moet er immers rekening mee houden dat de verhuurder periodiek (groot) onderhoud en op enig moment ook renovatiewerkzaamheden moet verrichten om de woningen in goede staat te houden en /of te laten voldoen aan de eisen van de tijd.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Huurders beseffen gezien wat ze schrijven uiteraard dat ze bepaalde werkzaamheden moeten dulden en zijn zich echt niet rijk aan het rekenen. Ze hebben nu wel de nodige handvatten om druk uit te oefenen op deze bepaald niet huurdersvriendelijke verhuurder.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds