Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 5:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbod van willekeur
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:17    Onderwerp: Verbod van willekeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar is het verbod van willekeur gecodificeerd?

... of is dat het niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zegt je boek erover?

Niet, maar zo je wilt art 3:4 lid 2 Awb.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat zegt je boek erover?

Niet, maar zo je wilt art 3:4 lid 2 Awb.

Aah wat ben je toch altijd snel.... zit jij dag en nacht op rechtenforum??

Mijn boek gebruikt de term verbod van willekeur niet maar een antwoord op een oefententamen wel.

Ik vermoedde 3.4 lid 2 Awb wel maar ik wist niet zeker of dat nou gelijk stond met verbod van willekeur....

Dus eigenlijk: Verbod van willekeur = Evenredigheidsbeginsel ergo (in geval van beleidsvrijheid en beoordelingsvrijheid) "eis van beleid"

Immers, als je geen beleid hebt dan kan een bestuursorgaan in geval van beleidsvrijheid naar willekeur beslissen. Toch voel ik dat er iets niet helemaal hetzelfde is aan de begrippen evenredigheidsbeginsel en verbod van willekeur....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verbod op willekeur is niet eenduidig gedefinieerd. Je kunt het gelijk stellen aan marginale toetsing (kennelijk onredelijk e.d.), je kunt het ook gebruiken voor "volkomen stelselloosheid". Dat laatste is veel specifieker. In de literatuur (en ik neem aan de jurisprudentie) kom je beide tegen.

Ik begrijp wel wat je ermee bedoeld, maar "eis van beleid" is bij mijn weten geen gebruikelijke terminologie. Er bestaan ook zeker bevoegdheden waar slechts hoogst zelden gebruik van kan worden gemaakt; van beleid hoeft dan geen sprake te zijn. En juist het evenredigheidsbeginsel kan ertoe leiden dat van het beleid moet worden afgeweken. In zo'n geval zal willekeur natuurlijk een minder passende term zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voel je dan met me mee bonafide, dat als er gevraagd wordt welke rechtsvragen van belang zijn bij het antwoord op de vraag of een bestuursorgaan beleidsvrijheid heeft dat ik me dan volledig kan vinden in het roepen (en uitleggen) van marginale toetsing door de rechter maar dat ik mij in de verwijzing naar de term verbod van willekeur met een verwijzing naar artikel 3.4 2e lid Awb minder kan vinden als ik daarmee aan zou willen tonen dat er dus beleid moet worden opgesteld over desbetreffend onderwerp?

Ik denk namelijk dat je bij beoordelings / beleidsvrijheid ook invulling kan geven aan artikel 3:4 lid 2 zonder per sé beleid vastgesteld te moeten hebben. Ten eerste kun je nog aan richtlijnen denken en ten tweede vind ik het gewoon net even iets anders. Die eis van beleid vind ik dan eerder een invulling van de beginselen stelselmatigheid en consistentie, gelijkheidsbeginsel etc zonder naar artikel 3:4 lid 2 te moeten verwijzen.

Trouwens: als ik die vraag krijg op het tentamen zal ik het zeggen ook!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoe de vraag precies gesteld is, maar ik zou beleidsvrijheid zeker niet definiëren als "dat wat door de rechter marginaal getoetst wordt". Dat zou de zaken omdraaien.

Wanneer heeft een bestuursorgaan beleidsvrijheid? Dat is bij de uitoefening van een bevoegdheid die niet gebonden is, dwz een bevoegdheid die nog ruimte overlaat welke het bestuursorgaan dient in te vullen. Beleidsvrijheid volgt uit de (interpretatie van) de bepaling die de bevoegdheid toekent. Het typische voorbeeld is een "kan"-bepaling.

Wat betreft het vaststellen van beleid, in mijn vorige reactie gaf ik al aan dat ik dat niet hetzelfde vind als het kunnen doorstaan van een marginale toetsing. Een echt (kenbaar) beleid is niet voor iedere bevoegdheid nodig of mogelijk (en is het niet kenbaar, dan is het niet te toetsen), en het vasthouden aan een beleid kan heel goed tot kennelijk onredelijke (of afwezige) belangenafweging leiden.

Ik zie dat "eis van beleid" inderdaad wel vaker gebruikt wordt. Ik denk dat deze eis raakt aan het verbod op willekeur (in de zin van willekeur = volstrekte stelselloosheid), maar in mijn studieboeken ben ik deze niet tegengekomen, dacht ik.

De marginale toetsing is een min of meer open norm die je niet onder 1 noemer kunt brengen. Soms wordt het allemaal onder willekeur geveegd, maar strikt genomen klopt dat inderdaad niet. En evenredige belangenafweging is ook niet voldoende, want daar zie ik bijvoorbeeld het gelijkheidsbeginsel niet in terug en het vertrouwensbeginsel slechts indirect. Marginale toetsing is de kennelijke onredelijkheidstoets, en deze valt uiteen in checks op willekeur, evenredigheid, gelijkheid, vertrouwen, wellicht nog eis van beleid, en misschien kun je nog meer verzinnen. Abbb is wel een goede benaming, want het zijn toch steeds andere beginselen.

Als ik het tweede deel van je reactie nog eens doorlees zie ik dat we het eens zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds