Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Valt cadeaukaart onder herroepingsrecht?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2015 22:58    Onderwerp: Valt cadeaukaart onder herroepingsrecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriend van mij heeft zich aan de telefoon een cadeaukaart laten aansmeren. Het is een louche bedrijf en hij wil hier vanaf.
Nu vraag ik me af of dit onder het herroepingsrecht valt. Als ik de wetsartikelen doorneem kan ik daar niets over vinden, maar op sommige sites zie ik dat cadeaukaarten worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Maar op welke grond? Als ik de uitzonderingen van het herroepingsrecht nalees, kan ik daar geen basis voor vinden.

Iemand een idee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat voor een cadeaukaart is het? Wellicht is hij gepersonaliseerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2015 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, hij is niet gepersonaliseerd. Het is allemaal erg duister, er moest een cadeaukaart gekocht worden om voor korting voor bekende webshops (denk dan aan V&D, Bonprix) in aanmerking te komen. Er staat op de website dat de kortingen een gratis service zijn, om er gebruik van te hoef je alleen maar in te loggen. Over de cadeaukaart wordt met geen woord gerept.

Maar aan de telefoon wordt die wel 'verkocht' waarna je gebruik 'mag' maken van die geweldige kortingen. Mijn kennis werd overrompeld door een dame die een heel verhaal afratelde over de voordelen die zijn vrouw zou hebben, daarbij suggererend dat zijn vrouw deze service kende. Voor hij het wist zei hij overal ja en amen op.

Op hetzelfde woonadres van dit bedrijf is een paar jaar geleden factuurfraude gemeld via de fraudehelpdesk. De bekende acquisitiefraude waar zoveel ondernemers mee te maken hebben.
Het is gewoon een rijtjeshuis waar verschillende bv-tjes met onduidelijke werkzaamheden gevestigd zijn. Ik had al op consumentensites gelezen dat ze een automatische incasso uitvoeren zonder schriftelijke toestemming. Ook worden mensen bestookt met incassobureau's.

Het stikte overigens van de juridische fouten wat betreft overeenkomst op afstand. Geen bedrijfsgegevens vermeld, geen telefoonnummer. Geen Kvk vermeld. Er werd ook geen orderbevestiging gestuurd, maar meteen een link waar je je moest inschrijven. Inmiddels heb ik ze het leven zo zuur gemaakt met juridische argumenten dat het bedrijf de handdoek in de ring heeft geworpen en deze 'overeenkomst' ongedaan heeft gemaakt.
Ook op de site staan geen bedrijfsgegevens. (na enig gegoogel kwam ik er toch achter waar ze zich bevinden)

Maar het herroepingsrecht wat betreft cadeaukaarten was iets wat mij bezighield. Zoals ik het in de wet lees, geldt daar een herroepingsrecht voor, vroeg me af of anderen dit met mij eens zijn.
Ik vroeg me ook af of je een cadeaukaart als een dienst kunt zien of als een consumentenkoop.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 23 mei 2017 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een cadeaukaart is een zaak, derhalve betreft het een consumentenkoop. Diverse bedrijven sluiten het herroepingsrecht hiervoor uit, maar m.i. is dat onterecht.
Greetzz ballonvaart stelt dat het zou gaan om een maatwerkproduct, maar een cadeaukaart is een product dat geprefabriceerd is en derhalve geen maatwerkproduct.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2017 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is ook geen cadeaukaart maar een kortingskaart.

Een cadeaukaart is een waardebon met een tegoed erop.
Zeg maar de oude boeken of VVV bon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2017 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah. Ik vermoed dat de overeenkomst, in deze casus, telefonisch tot stand is gekomen en op initiatief van het bedrijf. Aangezien het gaat om een dienst, geldt hier dan het schriftelijkheidsvereisten. Er is dan geen overeenkomst tot stand gekomen, zolang de consument dat niet schriftelijk heeft bevestigd.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds