Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitbetaling loon blijft uit
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Femke90



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 12:42    Onderwerp: Uitbetaling loon blijft uit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik werk in het onderwijs. Ik ben dit jaar van school gewisseld en zou in eerste instantie een zwangerschapsinvulling doen. Uiteindelijk is mijn contract verlengd en mag ik volgend jaar terugkomen. Nu hebben ze echter bij de administratie een foutje gemaakt. Ze hebben namelijk op het moment dat het zwangerschapsverlof van mijn collega afgelopen was, mijn contract ook stop gezet. Hierdoor had ik in de maand juli dus maar 1/3e van mijn loon gekregen.

Administratie van mijn locatie gaf aan dat dit een fout was, maar ze kon niets meer doen voor me, want op 25 juli had iedereen van de loonadministratie al vakantie (lang leve het onderwijs). Ik zou nu op 25 augustus m'n loon krijgen voor augustus en een voorschot van dat wat ik in juli miste.

Niet ideaal uiteraard, want ook ik had vakantie en daarbij zat ik ook nog eens midden in een verhuizing!

1 september begint school weer en pas dan kan het met de loonadministratie geregeld worden. Ik vraag mij dan af wanneer ik mijn loon eindelijk ga zien...

Nu is mijn vraag; is mijn werkgever nu in gebreken gebleven? Heb ik recht op iets? Kan ik iets eisen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu de werkgever het niet nodig heeft gevonden om de administratieve fout onmiddellijk te herstellen, zal hij daar de gevolgen van moeten aanvaarden.

art. 7:623 lid 1 BW schreef:
De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

art. 7:625 lid 1 BW schreef:
Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.

De vertraging is in dit geval duidelijk aan jouw werkgever toe te rekenen. Ten eerste komt de fout voor zijn rekening. Ten tweede komt het bewust nalaten om de fout niet direct te herstellen voor zijn rekening.

Je kunt ook wettelijke rente vorderen, maar wettelijke rente over één maand schiet niet zo op. Dat wordt anders als het uitbetalen van de wettelijke verhoging (art. 7:625 BW) lang gaat duren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Femke90,

Heb je van de loonadministratie iets op papier gekregen ??
Is de fout met het ontslag al goed gezet?

Kijk de gegevens over je arbeidsverleden bij het UWV even na of daar iets bekend is van het vermeende ontslag.
Vraag anders ook even na bij het juridisch loket of dit geen onrechtmatig ontslag is.

Je kunt al wel een loonvorderingsbrief sturen waarin je vraagt om binnen (zeg)5/10 dagen je loon te betalen.

een tip :zorg dat je dingen schriftelijk hebt/ktijgt
succes
m
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Femke90



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de snelle reacties!

Mijn 'ontslag' heb ik op papier gekregen, maar alleen vanaf een andere datum (31 juli i.p.v 7 juli). Op mijn contract zou ik tot 31 juli werken en dit heb ik dus ook gedaan. Ze hebben echter uitbetaald tot 7 juli.

Vooraf heb ik nog alles nagevraagd, en ik zou gewoon doorbetaald krijgen, aangezien mijn nieuwe contract op 1 augustus zou starten.

Bedankt voor jullie tips. Ik ga maandag meteen naar de administratie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Femke90



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fout voor ontslag is overigens inmiddels al rechtgezet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds