Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tussentijds ontslag ( niet op staande voet )
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017 16:52    Onderwerp: Tussentijds ontslag ( niet op staande voet ) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag mensen,

Situatie is als volgt;

Vriendin heeft een tijdelijk contract bij bedrijf X. Contract duurt 7 maanden en is ingegaan per december 2016. Proeftijd zonder problemen verlopen, echter heeft zij middels een eenzijdige brief dd 6 februari te horen gekregen dat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt.

Nu heb ik gisteren al met het juridisch loket aan de telefoon gezeten en zij stelden mij dat het hier een vernietigbare handeling betreft, omdat er niet tussentijds opgezegd mag worden. De CAO ( groente en fruit groothandel ) en artikel 7:672 BW spreken deze actie dan ook tegen.

Nu is de arbeidsrelatie al dermate beschadigd, dat mijn vriendin hier niet meer wil werken. De manier waarop haar "ontslag" is ontstaan, verdient absoluut niet de schoonheidsprijs. Wij willen dan ook schadeloosstelling vorderen voor het restant van het contract, lopende tot begin juli 2017.

Hoe kan ik dit het beste verwoorden naar bedrijf X toe? Ik verdien helaas teveel geld om bijgestaan te worden door het juridisch loket en helaas had mijn vriendin op dat moment geen rechtsbijstandsverzekering. Ik wel, en heb dit gelijk uit laten breiden. Ze zeiden echter dat het niet met terugwerkende kracht kan werken, dus die optie is er voor mij dus niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kleine aanvulling, aangezien ik het topic niet aan kan passen (?)

haar contract is per 6 maart opgezegd, maar hoeft vanwege vrije dagen al direct niet meer te komen werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is sprake van onregelmatige opzegging zodat het loon over de periode tot het einde van de tijdelijke overeenkomst gevorderd kan worden. Indien werkgever dit niet wil, zal uw vriendin naar de rechter moeten.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017 11:54    Onderwerp: Re: Tussentijds ontslag ( niet op staande voet ) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom84 schreef:
Nu is de arbeidsrelatie al dermate beschadigd, dat mijn vriendin hier niet meer wil werken.


Toch ligt de crux voor het ontvangen van een schadeloosstelling in het aanbieden om de werkzaamheden te mogen verrichten. Vooralsnog geldt de hoofdregel "geen arbeid, geen loon" nog altijd. Als je berust in een vrijstelling van arbeid, dan zou een rechter kunnen oordelen dat je ook geen recht meer hebt op loon.

Om succesvol aanspraak te maken op doorbetaling van het loon tot aan het moment dat het dienstverband rechtsgeldig zou eindigen, dien je kenbaar te maken dat je beschikbaar bent voor het verrichten van arbeid en dat je zult verschijnen om te werken na een oproep daartoe.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017 12:38    Onderwerp: Re: Tussentijds ontslag ( niet op staande voet ) Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Tom84 schreef:
Nu is de arbeidsrelatie al dermate beschadigd, dat mijn vriendin hier niet meer wil werken.


Toch ligt de crux voor het ontvangen van een schadeloosstelling in het aanbieden om de werkzaamheden te mogen verrichten. Vooralsnog geldt de hoofdregel "geen arbeid, geen loon" nog altijd. Als je berust in een vrijstelling van arbeid, dan zou een rechter kunnen oordelen dat je ook geen recht meer hebt op loon.

Om succesvol aanspraak te maken op doorbetaling van het loon tot aan het moment dat het dienstverband rechtsgeldig zou eindigen, dien je kenbaar te maken dat je beschikbaar bent voor het verrichten van arbeid en dat je zult verschijnen om te werken na een oproep daartoe.


Bedankt voor uw antwoord. Via telefonisch contact met het juridisch loket kreeg ik te horen dat het aanbieden van werk niet nodig was, omdat het los staat van het onrechtmatig ontslag. De meneer beweerde dat het ontslag nog steeds van kracht is, maar dat ze daardoor wel moeten doorbetalen omdat het vernietigbaar is. Klopt het wat ik zeg en klopt het wat het juridisch loket zegt ? Wat zou een detail kunnen zijn wat hier beslissend in is ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen onrechtmatig ontslag, het is onregelmatig ontslag zoals ik aangaf.
En aanbieden van werk is niet nodig in dit geval. Zie 7:677 BW.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
En aanbieden van werk is niet nodig in dit geval. Zie 7:677 BW.


Er zit een matigingsbevoegdheid in artikel 7:677 lid 4 bw, waar ook werkelijk gebruik van wordt gemaakt. Zie http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2017:537
Wel is het zo dat er niet verder gematigd mag worden dan 3 maanden, en dat -nu ik even de termijnen goed bereken- het in casu om net geen 4 maanden gaat. Er is daarom in casu inderdaad geen noodzaak om met het aanbieden van werk matiging te voorkomen, met een risico dat het niet tot volledige schadeloosstelling zal leiden, maar "slechts" tot een substantiële. Ik heb het in mijn bericht in relatie tot uw casus te zwaar aangezet!

Desondanks lijkt mij dat berusting in het ontslag in (andere) voorkomende gevallen kan en zal leiden tot gebruik van de matigingsbevoegdheid; waarbij dus weliswaar een vergoeding toegekend zal worden, maar geen volledige.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
UwJurist.nl schreef:
En aanbieden van werk is niet nodig in dit geval. Zie 7:677 BW.


Er zit een matigingsbevoegdheid in artikel 7:677 lid 4 bw, waar ook werkelijk gebruik van wordt gemaakt. Zie http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2017:537
Wel is het zo dat er niet verder gematigd mag worden dan 3 maanden, en dat -nu ik even de termijnen goed bereken- het in casu om net geen 4 maanden gaat. Er is daarom in casu inderdaad geen noodzaak om met het aanbieden van werk matiging te voorkomen, met een risico dat het niet tot volledige schadeloosstelling zal leiden, maar "slechts" tot een substantiële. Ik heb het in mijn bericht in relatie tot uw casus te zwaar aangezet!

Desondanks lijkt mij dat berusting in het ontslag in (andere) voorkomende gevallen kan en zal leiden tot gebruik van de matigingsbevoegdheid; waarbij dus weliswaar een vergoeding toegekend zal worden, maar geen volledige.

Dus is het in dit geval niet nodig zoals ik aangaf!
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2017 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een kleine update. Vandaag werd ik gebeld met het verzoek of mijn vriendin bij het bedrijf langs wil komen om een schrijven te ondertekenen voor ontslag met wederzijds goedvinden. Uiteraard ben ik er niet op ingegaan, maar ze zijn in ieder geval teruggekomen van hun volle overtuiging dat wat zij deden, rechtsgeldig was.

Ik hou jullie op de hoogte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds