Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Troonopvolging: afstand doen van het koningschap?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 20:52    Onderwerp: Troonopvolging: afstand doen van het koningschap? Reageer met quote Naar onder Naar boven

effe een heel dom vraagje:

Kan Koningin Beatrix bijvoorbeeld zeggen dat ze het mooi geweest vindt? en dan afstand doen van het koningschap?

Ik zie alleen maar art. 27 GW en daarin staat er eigenlijk niks over redenen voor afstand. art. 25 GW schrijft over overlijden, maar dat is i.c. niet de vraag.

Kan iemand mij helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afstand kan zonder opgaaf van redenen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 21:25    Onderwerp: Re: troonopvolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
effe een heel dom vraagje:


Er bestaan geen domme vragen!!

Voorzover ik weet kan koningin Beatrix terugtreden als staatshoofd wanneer ze wil. Echter bij het bereiken van de 70-jarige leeftijd wordt haar als voorzitter van de Raad van State ontslag verleend, zij wordt dan gepensioneerd!!
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat dacht ik ook al.

Maar er is geen grondslag te vinden in de grondwet dat zij zonder opgave van reden afstand mag doen van de troon. Ik hou het dus maar op dat ze zonder opgaaf van reden afstand mag doen van de troon.

Thanks!!! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 21:33    Onderwerp: Re: troonopvolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Echter bij het bereiken van de 70-jarige leeftijd wordt haar als voorzitter van de Raad van State ontslag verleend, zij wordt dan gepensioneerd!!

Dat waag ik te betwijfelen. Artikel 1 Wet op de RvS zegt dat de Koning voorzitter is. Artikel 3 gaat over andere personen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 21:37    Onderwerp: Re: troonopvolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 1 Wet op de RvS zegt dat de Koning voorzitter is.

Zal. Staat er ook iets over leeftijd? Ik heb de wet er niet bij.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
Maar er is geen grondslag te vinden in de grondwet dat zij zonder opgave van reden afstand mag doen van de troon. Ik hou het dus maar op dat ze zonder opgaaf van reden afstand mag doen van de troon.

Ik geef toe dat de letterlijke tekst hier niet erg duidelijk over is.

Strikt genomen regelt art 27 Gw slechts de opvolging bij afstand, en zelfs op een verkeerde manier. Als de Koning die afstand doet geen kinderen heeft, gaat het koningschap naar de wettige nakomelingen van zijn ouders. Dan komt de zojuist afgetreden persoon zelf als eerste in aanmerking voor het Koningschap. Oorspronkelijk stelde het artikel dat afstand voor de opvolging hetzelfde gevolg heeft als overlijden.

Art 28 lid 1 Gw stelt dat de Koning door te huwen zonder toestemming afstand doet, maar dat zegt niets over de voorwaarden waaronder afstand verder nog mogelijk is. (Art 28 geldt overigens niet wanneer de Koning een homohuwelijk aangaat.)

Verder is er nog art 19 lid 3 Gw: recht op vrije keuze van arbeid Smile
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 22:09    Onderwerp: Re: troonopvolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Quote:
Artikel 1 Wet op de RvS zegt dat de Koning voorzitter is.

Zal. Staat er ook iets over leeftijd? Ik heb de wet er niet bij.


De koning is zolang zij koning is voorzitter van de RvS. Er kan haar geen ontslag worden verleend. Die 70 jaar geldt voor overige leden van de Raad, zij worden bij KB benoemd voor het leven, maar aan deze leden kan ontslag worden verleend op eigen verzoek of op een door de wet bepaalde leeftijd (art. 74 Gw) En die leeftijd is dan weer geregeld in de wet op de RvS in artikel 3.

Voor afstand van de troon hoeft geen reden te worden gegeven. Op grond van art. 27 Gw kan zonder meer afstand worden gedaan van het koningschap.

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:

Strikt genomen regelt art 27 Gw slechts de opvolging bij afstand, en zelfs op een verkeerde manier. Als de Koning die afstand doet geen kinderen heeft, gaat het koningschap naar de wettige nakomelingen van zijn ouders. Dan komt de zojuist afgetreden persoon zelf als eerste in aanmerking voor het Koningschap. Oorspronkelijk stelde het artikel dat afstand voor de opvolging hetzelfde gevolg heeft als overlijden.


Nee, je leest die artikelen verkeert. Als je afstand doet van het koningschap is dat onomkeerbaar. Als er geen troonopvolger is in de rechte lijn, dan komt de broer of zus van de voormalige koning het eerst in aanmerking.

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
Art 28 lid 1 Gw stelt dat de Koning door te huwen zonder toestemming afstand doet, maar dat zegt niets over de voorwaarden waaronder afstand verder nog mogelijk is. (Art 28 geldt overigens niet wanneer de Koning een homohuwelijk aangaat.)

Verder is er nog art 19 lid 3 Gw: recht op vrije keuze van arbeid Smile


Waarom geldt dat niet voor het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht? Ar 1:30 BW bepaalt dat het huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht. Dus ook voor een "homo"huwelijk heeft de koning toestemming nodig.

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Nee, je leest die artikelen verkeert.

Wel even opletten: ik lees die artikelen verkeerd, niet 1e_jaars_fiscaal_recht. Althans, jij beweert dat ik ze verkeerd lees Wink

Quote:
Als je afstand doet van het koningschap is dat onomkeerbaar. Als er geen troonopvolger is in de rechte lijn, dan komt de broer of zus van de voormalige koning het eerst in aanmerking.

Ik lees het artikel juist (te) goed. Volgens de letter van de wet kom je op de persoon uit die zojuist afstand heeft gedaan (tenzij die persoon zelf levende nakomelingen heeft).

Dat afstand onomkeerbaar is, staat nergens. (Natuurlijk zal de Grondwet ongetwijfeld wel zo worden uitgelegd mocht het zich ooit voordoen, maar de huidige formulering is dus ongelukkig.)

Ik heb het niet van mezelf, maar van Kortmann.

jacq schreef:
bona fides schreef:
(Art 28 geldt overigens niet wanneer de Koning een homohuwelijk aangaat.)

Waarom geldt dat niet voor het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht?

Zie blz. 27 en 28 van TK 1999-2000, 26672, nr. 5:
Cohen schreef:
De leden van de SGP-fractie vragen of het kabinet met hen van mening is, dat waar in artikel 28 Grondwet wordt gesproken over huwelijk en de daaruit geboren kinderen, onmiskenbaar gedoeld wordt op een huwelijk van personen van verschillend geslacht. Zij vragen voorts of consequentie daarvan niet zou moeten zijn dat artikel 28 Grondwet dient te worden gewijzigd.

Onder het begrip huwelijk in de Grondwet wordt inderdaad het huwelijk van twee personen van verschillend geslacht verstaan. Nu uit de context van de bepaling blijkt dat het hier uitsluitend gaat om een huwelijk van personen van verschillend geslacht, is wijziging van artikel 28 van de
Grondwet niet vereist.

De conclusie dat geen wijziging van artikel 28 vereist is, is wel merkwaardig!

jacq schreef:
Art 1:30 BW bepaalt dat het huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht. Dus ook voor een "homo"huwelijk heeft de koning toestemming nodig.

Zoals je ziet lijkt deze conclusie onjuist te zijn. De Grondwet is dan ook discriminerend voor heteroprinsen en -prinsessen.

(Wederom met dank aan Kortmann.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
jacq schreef:
Nee, je leest die artikelen verkeert.

Wel even opletten: ik lees die artikelen verkeerd, niet 1e_jaars_fiscaal_recht. Althans, jij beweert dat ik ze verkeerd lees Wink


Embarassed

Cohen schreef:
De leden van de SGP-fractie vragen of het kabinet met hen van mening is, dat waar in artikel 28 Grondwet wordt gesproken over huwelijk en de daaruit geboren kinderen, onmiskenbaar gedoeld wordt op een huwelijk van personen van verschillend geslacht. Zij vragen voorts of consequentie daarvan niet zou moeten zijn dat artikel 28 Grondwet dient te worden gewijzigd.
Onder het begrip huwelijk in de Grondwet wordt inderdaad het huwelijk van twee personen van verschillend geslacht verstaan. Nu uit de context van de bepaling blijkt dat het hier uitsluitend gaat om een huwelijk van personen van verschillend geslacht, is wijziging van artikel 28 van de
Grondwet niet vereist.


bona fides schreef:
De conclusie dat geen wijziging van artikel 28 vereist is, is wel merkwaardig!


Om met Maxima te spreken: het eerste kind is voor het volk. Dit is gewoon om een zo groot mogelijke kans op een troonopvolger te krijgen.

jacq schreef:
Art 1:30 BW bepaalt dat het huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht. Dus ook voor een "homo"huwelijk heeft de koning toestemming nodig.


bona fides schreef:
Zoals je ziet lijkt deze conclusie onjuist te zijn. De Grondwet is dan ook discriminerend voor heteroprinsen en -prinsessen.

(Wederom met dank aan Kortmann.)


Afschaffen het koningshuis, of de grondwet aanpassen Laughing

Ik heb nu even geen tijd meer, maar ik ga er nog even verder induiken. Ik heb een heel leuk boekje waar een en ander vrij helder uitgelegd staat. Ik zal eens kijken wat daar in staat (zal ongetwijfeld tot dezelfde conclusie komen als jij adhv Kortmann Wink )

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2007 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Om met Maxima te spreken: het eerste kind is voor het volk. Dit is gewoon om een zo groot mogelijke kans op een troonopvolger te krijgen.

Maar juist uit een homohuwelijk komen doorgaans geen kinderen Smile. Als Amalia later zonder toestemmingswet met een vrouw trouwt, blijft ze gewoon troonopvolger. Op zich geen probleem natuurlijk, beter wel een troonopvolger dan geen troonopvolger, en haar zusjes en eventueel hun kinderen zijn er ook nog.

jacq schreef:
Ik heb nu even geen tijd meer, maar ik ga er nog even verder induiken. Ik heb een heel leuk boekje waar een en ander vrij helder uitgelegd staat. Ik zal eens kijken wat daar in staat (zal ongetwijfeld tot dezelfde conclusie komen als jij adhv Kortmann Wink )

Laat het ons weten!

Nu ik nog eens naar art 25 Gw kijk: wat zijn "wettige nakomelingen" precies? Komt die term nog op andere plaatsen in de wet terug? Valt een adoptiekind hier ook onder? Valt een kind dat wel in het huwelijk is geboren, maar niet een biologisch kind van de Koning is, daar onder? En hoe zit het met biologische kinderen die buiten het huwelijk zijn geboren? Op www.wetten.nl vind ik alleen art 25 en 31 Gw. Kortmann helpt me hier niet...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zitten wel meer rare dingen in dit deel van de Grondwet. Wat te denken van de mogelijkheid dat de Koning (zonder parlementaire toestemming) ongehuwd gaat samenleven en kinderen krijgt; de Grondwet lijkt er impliciet vanuit te gaan dat dat nooit het geval zal zijn maar lijkt toch in zo'n geval de erfopvolging niet uit te sluiten (anders dan in het geval dat de Koning zonder toestemming trouwt). En artikel 26 (afgezien van de redactie, waarbij "een vrouw" een beetje ruim geformuleerd lijkt te zijn) lijkt toch een beetje geformuleerd alsof die vrouw niet de Koning zelf zou kunnen betreffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 19 jun 2007 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Wat te denken van de mogelijkheid dat de Koning (zonder parlementaire toestemming) ongehuwd gaat samenleven en kinderen krijgt;

Ik kan me heel goed voorstellen dat een bastaardkind niet geldt als wettige nakomeling. Hoewel:
Quote:
En artikel 26 (afgezien van de redactie, waarbij "een vrouw" een beetje ruim geformuleerd lijkt te zijn) lijkt toch een beetje geformuleerd alsof die vrouw niet de Koning zelf zou kunnen betreffen.

Uit die ruime formulering mag je misschien afleiden dat het niet uitmaakt welke vrouw zwanger is van de koning. Aan de andere kant, misschien gaat de Grondwet er juist wel van uit dat het om de (inmiddels gewezen) Koning zelf gaat en dan is misschien juist voor "een vrouw" gekozen om zowel de Koning als diens echtgenoot aan te duiden?

Het lijkt me interessant om te weten hoe dit in eerdere versies van de Grondwet was geformuleerd. Overigens kun je "het kind, waarvan een vrouw zwanger is op het ogenblik ..." zo ruim opvatten dat alle op dat moment ongeboren vruchten hieronder vallen. Dat is niet erg, want alleen die kinderen die, eenmaal geboren, als wettige nakomelingen van de Koning gelden, komen in aanmerking voor de troonopvolging.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedacht nog een interessant gevolg van (zeer letterlijke interpretatie van) artikel 28 Gw. Er zijn intussen al aardig wat prinsen en prinsessen die op grond van dit artikel door een huwelijk zonder toestemming zijn uitgesloten van de erfopvolging. Maar niet alleen deze personen zijn uitgesloten, ook al hun nakomelingen!

Over een (groot) aantal generaties zal ongeveer iedereen in Nederland een (verre) nakomeling zijn van deze uitgesloten prinsen en prinsessen. De wettige nakomelingen van een kroonprins of -prinses die met een persoon uit die steeds grotere groep trouwt, zullen dan ook uitgesloten zijn van de erfopvolging.

Artikel 28 Grondwet zal op lange termijn dus leiden tot het uitroepen van de republiek. (Nou ja, benoemen op grond van art 30 Gw kan ook nog, maar dat lost het probleem niet echt op.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds