Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijk bijstandsuitkering mogelijk voor Duitsers?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SauerKraut



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 14 okt 2014 20:30    Onderwerp: Tijdelijk bijstandsuitkering mogelijk voor Duitsers? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

momenteel beleef ik een erge situatie in mijn werkomgeving die ik hier graag wil uitleggen - omdat deze situatie voor mij niet meer vol te houden is en ik het liefst zo snel mogelijk van mijn baan wil veranderen, zijn er op dit moment wat vraagtekens voor mij.

Situatie

Sinds 2009 ben ik woonachtig in Nederland en heb hier mijn studie afgerond. Na mijn studie wou ik hier graag blijven wonen en ben redelijk snel een full time functie aangegaan. Nu blijkt na ca. 12 maanden werk dat het racisme en het doorgaande pesten wel invloed op mij heeft: De situatie is niet meer mee te maken, continu wordt ik van mijn werkgever onder druk gezet, hij dreigt vaker met ontslag, laat mij altijd in een ongewisse situatie staan en denkt dat het nodig is om mij als nazi, holocauster, en andere dingen uit te schelden. Het probleem daarbij is dat ons bedrijf geen HR-afdeling heeft en de enige mogelijke discours (die met mijn werkgever zelf) tot geen verbetering van de werkomstandigheden leidt. Ondertussen ben ik ook weer in behandeling bij een psychomedische inrichting (ik heb een verleden met psychische klachten). Terwijl ik wel werkzaam in Nederland wil blijven, kan dit echter niet meer in dit bedrijf.

Vraag

Voor mij is nu echter helemaal niet duidelijk wat voor opties ik heb als ik zelf ontslag zou nemen. Van wat ik begrijp is een WW-uitkering dan sowieso niet mogelijk, een bijstandsuitkering mag voor 'grensarbeiders' niet worden gegeven. Ik sta echter in mijn gemeente ingeschreven, meen dat ik als EU-burger misschien wel gelijk kan worden gesteld aan een Nederlander en - voor zover ik ook zelf actief op zoek naar werk ga - er toch een mogelijkheid voor een tijdelijke steun moet zijn.

Heeft hier iemand inzicht in deze materie en kan mij misschien wat opties noemen die ik heb? Of misschien instituties waar ik nadere, duidelijke uitleg kan krijgen?

Ik wil wel duidelijk maken dat het mij hier om een tijdelijke oplossing gaat en tijdelijk de basics (huur, eten, gas, etc.) kunnen worden betaalt tot aan het punt waar ik hier weer zelf inkomsten kan genereren.

Bedankt & groet

TJ

PS: Naar Duitsland terug te gaan is op dit moment geen optie - ik heb er geen verblijfsmogelijkheid (omdat woonachtig in NL) en zou in het ergste geval dan weer bij mijn ouders moeten wonen - deze wonen echter ca. 15km vlakbij de grens naar Zwitzerland wat het terug-verhuizen ook moeilijk maakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2014 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat u omschrijft aan gedrag van werkgever, lijkt mij voldoende reden om de kantonrechter te vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden. U hebt dan wel uitkeringsrechten (voor zover u aan alle eisen daarvoor voldoet). Ik raad u aan zo snel mogelijk met een arbeidsrechtjurist te overleggen.

Overigens kunt u ondertussen natuurlijk ook gewoon solliciteren.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Martha



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 412


BerichtGeplaatst: do 13 nov 2014 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:

Overigens kunt u ondertussen natuurlijk ook gewoon solliciteren.


Ja, maar misschien is het beter in Duitsland iets te zoeken.

Ik ben bang dat dit niet de laatste keer is dat je zoiets in Nederland zult meemaken. Nederlanders zijn gewoon niet zo respectvol en hoffelijk als Duitsers. Daarbij komt dat in Nederland veel meer racisme heerst dan in welke uithoek van Duitsland ook.

In Duitsland is werk genoeg en een respectvolle omgang is daar heel normaal.

Nederlanders vinden alles op een puberale manier 'grappig'.
Leedvermaak geldt hier als 'leuk'.
Zo vaak als cabaretiers hier het woord 'neger' in de mond nemen...dat zou een Duits publiek niet accepteren.

In Duitsland is de rechtszekerheid ook veel groter dan in Nederland. Rechters komen daar niet zomaar weg met rare vonnissen of arresten.
In Duitsland heerst geen doofpotcultuur. Het maakt niet uit hoe hoog je bent of hoe klein het vergrijp ook is.

In Nederland is het bijvoorbeeld normaal dat rechters een weduwnaar beledigen op grond van een leeftijdverschil met diens echtgenoot, met deze 'Begründung' hem uit zijn huis smijten als 'willekeurig' stuk vod...en dat dan iets later een juriste op een internetforum hier racistische grapjes over maakt.

De Nederlandse rechtspraak is nogal 'abenteuerlich'. Een ander schrijnend voorbeeld van creatieve rechtspraak in de Lage Landen vind je hier. Kan mij niet voorstellen dat zo iets in Duitsland onopgemerkt aan de grote kranten voorbij zou kunnen gaan. In Nederland is dit schering en inslag.

Ik geloof niet dat jij in zo een land wilt blijven.

Als ik jou was zou ik terug gaan naar de civilisatie Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kom je wel gewoon in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Je bent namelijk een EU-onderdaan, je verblijft rechtmatig in Nederland en voldoet aan de eisen om op grond van art. 11 lid 2 en 3 WWB gelijk te worden gesteld met een Nederlander. Even ervan uitgaande dat dit allemaal het geval is bij jou, maak je dus gewoon aanspraak op een bijstandsuitkering, even afgezien van alle overige algemene eisen waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering. Over WW weet ik iets minder, dus dat durf ik niet direct te zeggen.

Voor sommige groepen vreemdelingen kan het beroep op bijstand wel gevolgen hebben voor hun verblijfsrecht. In die gevallen zal het college de bijstandsverlening moeten terugmelden aan de IND. Volgens mij is daar in jouw geval geen sprake van. Dit is volgens mij alleen voor groepen vreemdelingen die voor het geldig blijven van hun verblijfsvergunning moeten voldoen aan de inkomenseis en een bijstandsuitkering daar niet onder valt en dus invloed kan hebben op de verblijfsvergunning.

Artikel 11 WWB
1.
Iedere in Nederland woonachtige Nederlander die hier te lande in zodanige omstandigheden verkeert of dreigt te geraken dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van bestaan te voorzien, heeft recht op bijstand van overheidswege.
2.
Met de Nederlander, bedoeld in het eerste lid, wordt gelijkgesteld de hier te lande woonachtige vreemdeling die rechtmatig in Nederland verblijf houdt in de zin van artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, met uitzondering van de gevallen, bedoeld in artikel 24, tweede lid, van Richtlijn 2004/38/EG.
3.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen andere hier te lande woonachtige vreemdelingen dan de in het tweede lid bedoelde voor de toepassing van deze wet met een Nederlander gelijk worden gesteld:
a.
ter uitvoering van een verdrag dan wel van een besluit van een volkenrechtelijke organisatie, of
b.
indien zij, na rechtmatig verblijf te hebben gehouden in de zin van artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, rechtmatig in Nederland verblijf hebben als bedoeld in artikel 8, onderdeel g of h, van die wet en zij aan de in die algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarden voldoen.
4.
Het recht op bijstand komt de echtgenoten gezamenlijk toe, tenzij een van de echtgenoten geen recht op bijstand heeft.


Rechtmatig verblijf EU-onderdanen:

In Richtlijn 2004/38/EG is opgenomen wanneer een EU-onderdaan rechtmatig in Nederland verblijft. Dit is het geval indien hij voldoet aan één van de onderstaande voorwaarden.

Verblijfsrecht voor maximaal 3 maanden.
EU-onderdanen hebben het recht gedurende maximaal 3 maanden op het grondgebied van een andere lidstaat te verblijven. Hiervoor gelden geen andere voorwaarden of formaliteiten dan de verplichting in het bezit te zijn van een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort. Dit wordt daarom ook wel de "vrije termijn" genoemd. Ze mogen dit verblijf verlengen zolang ze geen onredelijke belasting vormen voor de nationale bijstand (artikel 6 en artikel 14 lid 1 Richtlijn 2004/38/EG).

Verblijfsrecht voor meer dan 3 maanden (doch korter dan vijf jaar)
Iedere EU-onderdaan heeft het recht gedurende meer dan 3 maanden op het grondgebied van een andere lidstaat te verblijven (artikel 7 Richtlijn 2004/38/EG):
1. indien hij in het gastland werknemer of zelfstandige is. Er is sprake van een werknemer in de zin van artikel 7 Richtlijn 2004/38/EG indien deze reële en daadwerkelijke arbeid in loondienst verricht. Daarvan is sprake als meer dan 50% van de betreffende bijstandsnorm wordt verkregen uit arbeid of als ten minste 40% van de gebruikelijke volledige arbeidstijd wordt gewerkt (zie CRvB 13-06-2006, nrs. 04/5832 NAWB e.a.). Een EU-onderdaan die niet langer werknemer of zelfstandige is, behoudt in de volgende gevallen zijn status van werknemer of zelfstandige:
a. hij is als gevolg van ziekte of ongeval tijdelijk arbeidsongeschikt. In dit geval behoudt een belanghebbende de status van werknemer zolang hij aan deze voorwaarden voldoet;
b. hij bevindt zich, na ten minste 1 jaar te hebben gewerkt, in naar behoren vastgestelde onvrijwillige werkloosheid en heeft zich als werkzoekende bij de bevoegde dienst voor arbeidsvoorziening ingeschreven. In dit geval behoudt een belanghebbende de status van werknemer zolang hij aan deze voorwaarden voldoet;
c. hij bevindt zich in een toestand van naar behoren vastgestelde onvrijwillige werkloosheid na afloop van een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor minder dan 1 jaar of hij is in de eerste 12 maanden onvrijwillig werkloos geworden en heeft zich als werkzoekende bij de bevoegde dienst voor arbeidsvoorziening ingeschreven. In dit geval blijft de status van werknemer ten minste zes maanden behouden;
d. hij start met een beroepsopleiding. Behalve in geval van onvrijwillige werkloosheid is voor het behoud van de status van werknemer in dit geval een verband vereist tussen de voorafgaande beroepsactiviteit en deze opleiding. In dit geval behoudt een belanghebbende de status van werknemer zolang hij aan deze voorwaarden voldoet.

2. indien hij over voldoende bestaansmiddelen beschikt en een ziektekostenverzekering heeft om te voorkomen dat hij tijdens zijn verblijf ten laste komt van de bijstandsregeling van het gastland. Het college is niet bevoegd zelfstandig te beoordelen of een belanghebbende aan het EU-recht een verblijfsrecht kan ontlenen, maar moet daarover in overleg treden met de IND (zie CRvB 18-03-2013, nrs. 10/3138 WWB-T e.a., CRvB 18-03-2013, nrs. 11/1014 WWB e.a. en CRvB 19-03-2013, nrs. 12/165 WWB-T e.a.). Dit laat onverlet dat het college wel bevoegd is zelfstandig tot het oordeel te komen dat een EU-onderdaan rechtmatig verblijft, bijvoorbeeld omdat hij werknemer is of de status van werknemer heeft behouden. Feitelijk zal het college dus uitsluitend met de IND in overleg moeten treden of het beroep op algemene middelen gevolgen heeft voor het verblijfsrecht in de gevallen waarin moet worden beoordeeld of belanghebbende over voldoende bestaansmiddelen beschikt. Immers,
indien een EU-onderdaan niet reeds rechtmatig verblijft op grond van een van de andere hier (lees: in Romeinse II) genoemde gronden, valt hij automatisch onder deze grond en moet worden beoordeeld of hij op deze grond rechtmatig in Nederland verblijft;

3. indien hij een beroepsopleiding volgt in de hoedanigheid van student en geen beroep doet op een bijstandsregeling.

Duurzaam verblijfsrecht
Iedere EU-onderdaan die gedurende een ononderbroken periode van vijf jaar legaal op het grondgebied van het gastland heeft verbleven, heeft aldaar een duurzaam verblijfsrecht. Dat geldt ook voor familieleden die niet de nationaliteit van een lidstaat bezitten. Het ononderbroken karakter van het verblijf wordt niet beïnvloed door tijdelijke afwezigheden van niet meer dan 6 maanden per jaar, door afwezigheden van langere duur voor de vervulling van militaire verplichtingen, door één afwezigheid van ten hoogste 12 achtereenvolgende maanden om belangrijke redenen, zoals zwangerschap en bevalling, ernstige ziekte, studie of beroepsopleiding, noch door uitzending om werkzaamheden te verrichten in een andere lidstaat of een derde land.

Wanneer het duurzame verblijfsrecht eenmaal is verkregen, kan het slechts worden verloren door een afwezigheid van meer dan twee achtereenvolgende jaren uit het gastland (zie artikel 16 Richtlijn 2004/38/EG).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 412


BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook al heeft de TS in de kop van zijn bijdrage de vraagstelling of hij aanspraak kan maken op een uitkering centraal gesteld, het eigenlijke probleem ligt ergens anders.

De kern van het probleem is dat de TS op zijn werk discriminerende uitingen te verduren krijgt.

De discriminerende uitingen worden zeker niet minder wanneer hij in Nederland met een uitkering verblijft. De ervaring leert dat Nederlanders daar in het geheel niet zo dol op zijn wanneer hier buitenlanders een uitkering 'komen halen'.
Dan heeft hij wellicht geen chef die hem uitscheldt...maar daarvoor wordt hij door de halve buurt met de nek aangekeken.

Dat Duitsers in Nederland voor nazi worden uitgemaakt is absoluut geen uitzonderlijke situatie. Vermoedelijk praten veel meer mensen achter zijn rug zo over hem. Zolang de TS in Nederland blijft zal deze situatie zich steeds weer kunnen herhalen.

Dan is een paar maanden bij zijn ouders logeren een offer dat hij wellicht moet brengen om geen verdere psychische schade te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overdrijven is natuurlijk ook een kunst, nu doe je het net voorkomen of NL een vreselijk land is en waar we Duitsers met z'n allen haten en zij hier niet welkom zijn, dat is natuurlijk grote onzin.

TS heeft het blijkbaar niet getroffen, dat is ontzettend vervelend, maar geeft zelf al aan dat terug naar Duitsland gaan geen optie is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 412


BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rianne999 schreef:
Overdrijven is natuurlijk ook een kunst, nu doe je het net voorkomen of NL een vreselijk land is en waar we Duitsers met z'n allen haten en zij hier niet welkom zijn, dat is natuurlijk grote onzin.

TS heeft het blijkbaar niet getroffen, dat is ontzettend vervelend, maar geeft zelf al aan dat terug naar Duitsland gaan geen optie is.


Naja...
Wat voor ervaring heb jij dan op dit gebied?

Het gaat niet zozeer om 'haten' het gaat om een respectvolle omgang met elkaar.

Ik weet dat Nederlanders zich graag over en weer op de schouders kloppen dat 'we' zo tolerant zijn, blablabla.
Dit is echter een lang achterhaald beeld. De wetten der remmende voorsprong hebben hun werking kennelijk reeds doen gelden.

In vele andere Europese landen kom je met Nederlandse 'omgangsvormen' al snel met justitie in aanraking.

De laconieke manier waarop men op deze vraagsteller reageert zegt eigenlijk al genoeg. Kennelijk vinden de meesten het hier niet zo'n enorm punt dat iemand voor nazi wordt uitgescholden. En dat op een forum bedoeld voor mensen die zich voor zoiets als 'recht' interesseren.

Ik hoop dat het 'Sauerkraut' door deze reacties duidelijk is dat hij dit land beter kan verlaten.

Het mag zo zijn dat 'Sauerkraut' meende dat terug naar Duitsland geen optie is. De argumenten die hij echter daartoe aanvoerde wegen niet op tegen de psychische schade waarop hij gevaar loopt indien hij hier blijft.

En ja...ik heb ervaring met discriminatie tegen Duitsers.
Wanneer ik met een Duits kenteken rij dan wordt ik opeens door medeweggebruikers lastiggevallen, of raar aangekeken en behandeld wanneer ik uit de auto stap of naar de auto loop.
Wanneer ik met Duitse vrienden op straat Duits spreek dan worden we regelmatig vreemd aangekeken en worden nare opmerkingen in het Nederlands gemaakt. Een Duitse bekende vertelde mij dat hij op een parkeerplek opeens woest uitgeschreeuwd werd...sindsdien komt hij niet meer naar Nederland.

@Rianne999

Jij weet gewoon niet waarover je praat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds