Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 7:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

TEV wettelijk collegeld sociaal leenstelsel enz
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015 16:54    Onderwerp: TEV wettelijk collegeld sociaal leenstelsel enz Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Ik heb nooit vreemdelingenrecht tijdens mijn studie gehad, maar na wat zoek en speur werk, denk ik zo op de juiste richting te zitten. Graag jullie mening of ik op het juiste spoor zit.

Mijn Braziliaanse vriendin, met wie ik nu 2 jaar een relatie heb, komt binnenkort naar Nederland (begin augustus al voor vakantie, maar plan is dat zij blijft). Ik heb haar iets langer dan 2 jaar geleden ontmoet, toen zij een uitwisseling had in Nederland, ze heeft hier iets langer dan een jaar gewoond. Zij is inmiddels afgestudeerd in Brazilië en wil graag hier een master doen en vervolgens werken.
Eerder dit jaar heeft zij gesolliciteerd voor verschillende scholarships voor de Universiteiten van Twente, Brussel en Amsterdam. Voor de masters was zij wel geaccepteerd, maar voor scholarships niet, al moeten we van Amsterdam nog respons krijgen. Zonder scholarship is dit financieel niet haalbaar, omdat zij niet EU-burger is en het collegegeld dan rond de 12K is.

Terwijl ik op zoek was naar andere mogelijkheden, stuitte ik op de regeling rondom het wettelijk collegeld. Deze categorie personen kan kennelijk ook in aanmerking komen voor wettelijk collegegeld:

j) de vreemdelingen die hier uitsluitend rechtmatig verblijf houden op grond van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd (artikel 14
Vreemdelingenwet 2000) Er moet bij een dergelijke vergunning wel sprake
van zijn dat de vergunning verleend is verband houdende met:
1°. gezinshereniging of gezinsvorming als bedoeld in artikel 15 van de
Vreemdelingenwet 2000 met een Nederlander, of met een vreemdeling als
bedoeld in de onderdelen a of b van artikel 3, lid 1 Besluit studiefinanciering
2000 of hiermee verband houdend voortgezet verblijf,


Bovenstaande is beredeneerd vanuit WHW art. 7.45a jo. wet studiefinanciering 2000 art. 2.2.

Betekent dit als zij de TEV-procedure doorloopt met mij als ongehuwd partner als referent, zij recht heeft om wettelijk collegegeld te betalen EN ook recht heeft op het sociaal leenstelsel?

Deze procedure betekent wel dat zij een basisexamen inburgering moet doen in Brazilië, wij onze relatie moeten bewijzen etc etc, dit zal geen probleem zijn.
Ook brengt het met zich mee dat ik aan een inkomenseis moet voldoen (komend jaar minstens minimum loon verdienen). Ik heb tot januari van vorig jaar zo'n 160% minimum loon verdiend, maar ben daar mee gestopt, omdat ik dit jaar nog extra vakken wilde volgen en volgend jaar een dubbele master wil gaan doen.

Dus verder gezocht.. kwam ik de weigeringsgronden tegen voor verblijfsvergunning regulier bepaalde tijd, (art. 16 lid 1 sub c vreemdelingenwet 2000):

Artikel 16 1. Een aanvraag tot het verlenen van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 14 kan worden afgewezen indien:
c. de vreemdeling niet zelfstandig en duurzaam beschikt over voldoende middelen van bestaan dan wel, indien de persoon bij wie de vreemdeling wil verblijven, niet zelfstandig en duurzaam beschikt over voldoende middelen van bestaan;


Verder uitgewerkt in art. 3.74 Vreemdelingenbesluit 2000. Uit dit artikel begrijp ik de strekking/betekenis van lid 2 niet helemaal.

Artikel 3.74 1. De in artikel 16, eerste lid, onder c, van de Wet bedoelde middelen van bestaan zijn in ieder geval voldoende, indien de som van het loon, bedoeld in artikel 16 van de Wet financiering sociale verzekeringen, uit arbeid in loondienst, het bruto inkomen uit een inkomensvervangende uitkering krachtens een socialeverzekeringswet waarvoor premies zijn afgedragen, de bruto-winst uit arbeid als zelfstandige en het inkomen uit eigen vermogen ten minste gelijk is aan: a. het minimumloon, bedoeld in de artikelen 8, eerste lid, onder a, en 14, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, met inbegrip van de vakantiebijslag, bedoeld in artikel 15 van die wet; b. in bij regeling van Onze Minister aangewezen gevallen: 150 procent van het minimumloon, bedoeld in onderdeel a. 2. De in artikel 16, eerste lid, onder c, van de Wet bedoelde middelen van bestaan zijn eveneens voldoende, indien het netto-inkomen ten minste gelijk is aan het normbedrag voor uitwonende studenten, bedoeld in de Wet op de Studiefinanciering 2000 , indien de vreemdeling in Nederland verblijft of wil verblijven voor studie.

Ook kwam ik "Chakroun" tegen. In dit arrest heeft de ABRvS prejudiciele vragen gesteld aan het Europese HvJ. Hieruit komt onder meer dat per individu moet worden bekeken of de inkomsten voldoende zijn en dat een aanvraag TEV niet enkel en alleen mag worden afgewezen, omdat niet aan de inkomstengrens is voldaan. Er moet dus worden gekeken naar kosten voor levensonderhoud van referent, zijn gehele situatie.

Dit arrest gaat dus over uitleg van Richtlijn 2003/86/EG en in het bijzonder art. 7 lid 1 onder c.

Ik zit zelf in een situatie dat ik wel nog behoorlijk wat reserves heb, die ik liever voor later wil bewaren. Elke maand krijg ik studiefinanciering + ik leen een bedrag bij, omdat lenen bij duo praktisch gratis is. Op dit moment werk ik dus niet. Ik zou mijn bijbaan kunnen terugnemen, maar prefereer gewoon meer aandacht bij mijn studie te hebben. Ik zie mij niet in een situatie komen, waarin ik een beroep moet doen op bijstand oid..
Als mijn vriendin hier zou komen en zij zou recht hebben op wettelijk collegeld + recht om het sociaal leenstelsel te gebruiken, dan studeren wij beide over 2 jaar af en hebben een goed carriere perspectief. Daar komt bij dat mijn vriendin bij een internationaal bedrijf hier heeft stage gelopen en zij daar terug is gevraagd, dus zal zij hier ook extra inkomsten hebben.

Mijn concrete vragen:
Wat is jullie visie op mijn verhaal? Klopt mijn redenering over wett collegegeld/sociaal leenstelsel? Zit ik op het juiste spoor? En wat is de exacte betekenis van art. 3.74 lid 2 van vreemdelingenbesluit 2000?

Ik heb duo gebeld, maar daar word ik helaas niet wijzer van. Binnenkort ga ik IND bellen, maar wil eerst alles goed begrijpen. Alvast bedankt voor het lezen
Laughing
Edit: Lees nu een uitspraak van rechtbank dh: ECLI:NL:RBSGR:2010:BO2814, maar vernietigd door abrvs ECLI:NL:RVS:2011:BU6102.. Dan zou ik helaas weer moeten gaan werken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vind het denk ik niet erg dat ik niet je hele verhaal tot het einde heb doorgelezen (in de beperking toont zich de meester).
Ik denk echter dat het juiste antwoord op je vraag het volgende is.
Met een verblijfsvergunning op grond van familie of relatie (daaronder verblijf bij partner) wordt iemand m.b.t. studiefinanciering behandeld al Nederlander. Je vriendin heeft dus als ze met een MVV komt direct recht op stufi, d.w.z. lening (vanaf de dag dat ze deze aanvraagt) net zoals iedere Nederlander en betaalt om die reden het lagere collegegeld.

Wil je je wat meer verdiepen in het vreemdelingenrecht kijk dan eens als het je uitkomt op een of meer van mijn Startpagina's
-- Vreemdelingenrecht http://vreemdelingenrecht.startpagina.nl
-- Advocaten-Vreemdelingenrecht http://advocaten-vreemdelingenrecht.startpagina.nl
-- Schengenvisum http://schengenvisum.startpagina.nl
-- Inburgering http://inburgering.startpagina.nl
-- België-route http://belgie-route.startpagina.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds