Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studentstage: wie, hoe, wat, wanneer?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2005 12:24    Onderwerp: Studentstage: wie, hoe, wat, wanneer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag je dus over het lopen van een studentstage bij een advocatenkantoor: hoe ver moet je in je studie gevorderd zijn? hoe lang is gebruikelijk? Wat houdt het ongeveer in? Wat wordt er ongeveer van je verwacht? etc. Misschien dat wat mensen kunnen vertellen hoe zij het geregeld hadden en hoe het was enzo?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2005 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een studentstage loop je voor jezelf en daarom is het belangrijk dat je er ook echt wat aan hebt. Over het algemeen wordt geadviseerd om je studentstage tegen het einde van je studie te lopen. In het laatste jaar van je studie heb je vaak genoeg kennis om goed mee te kunnen praten/werken aan opdrachten. De basiskennis is aanwezig en dat maakt het voor de student eenvoudiger om bij opdrachten eerder en sneller tot de kern van de zaak te komen of die onder ogen te zien. Een tweede en zeker niet onbelangrijk punt om je stage tegen het einde van je studie te lopen is dat, wanneer de studentstage aan beide zijden prettig is verlopen, er altijd de mogelijkheid bestaat dat de student wordt gevraagd te solliciteren. Je hebt dan natuurlijk een voorsprong op anderen sollicitanten vanwege je ervaring met het kantoor.
De meeste kantoren hanteren een 'normale' termijn van 8 weken. Vaak kan overigens in overleg best een andere termijn overeen worden gekomen. De meeste kantoren zullen vaak wel adviseren niet minder dan die 2 maanden stage te lopen omdat de stage anders wel erg kort wordt en dit ten koste kan gaan van het rendement. Er zijn ook kantoren waarbij je voor een gedeelte van de stage of de volledige stage bij een vestiging in het buitenland een kijkje kan nemen. Meestal wordt hierdoor de stagetermijn ook wat langer.
Wat de studentstage inhoudt, hangt zowel van het kantoor af als de student. De meeste kantoren weten dat een student meer wil dan alleen een kijkje nemen maar soms heeft de student ook een andere wens. Voor de advocatuur geldt dat naast de 'normale' stage, waarbij je gewoon meedraait en werkzaamheden verricht er ook stagemogelijkheden zijn die betrekking hebben op je scriptie. Je kunt dan onder begeleiding van een kantoor en met gebruikmaking van hun kennis alsmede middelen een scriptie schrijven. Zelf heb ik een meewerkstage gelopen en heb gewoon gefungeert als medewerker van het kantoor waarbij ik zelfstandig de nodige opdrachten moest uitvoeren die anders een advocaat voor zijn rekening neemt.
Een beetje kantoor weet dat de een student engizins nieuw is met de werkzaamheden en ook de tijden waarop er gewerkt wordt en ook niet helemaal weet wat er hem te wachten staat. Het is immers allemaal een beetje nieuw. Volgens mij spelen de meeste kantoren daar wel goed op in. Bovendien is het bij de meeste kantoren gebruikelijk dat je vooraf aan de stage een kennismaking met het kantoor hebt, waar je vaak al een beetje wegwijs wordt gemaakt en er ook verteld wordt wat je zal gaan doen/wat er van je verwacht wordt. Tevens is dit een goede mogelijkheid om zelf vragen te stellen hoe het kantoor tegen jou aankijkt.
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf aangeven hoe mijn ervaring is geweest. In mijn eerste week werd ik nog een beetje ontzien met simpele opdrachten en werd ik voornamelijk bezig gehouden met uitstapjes naar het gerecht, maar vanaf de tweede week was het meteen raak en kreeg ik aanzienlijke opdrachten en dossiers waaraan ik mocht werken. Ook ben ik vanaf het begin af aan behandeld als een medewerker en niet als een stagiair. Advocaten liepen dus gewoon bij me naar binnen om mij vragen te stellen en mijn mening te horen hoe ik een bepaalde zaak zou aanpakken aangezien ik nog "vers in de stof zat". Meestal liep dit uit op een opdracht aangezien ik er genoeg vanaf wist. Je moet het natuurlijk wel een beetje treffen met het kantoor en je collega's. Het kan voorkomen dat de stage niet echt 100% naar je zin is, maar het zijn maar een paar weken en je leert veel dus het is altijd zinvol. Mijn eigen stage verliep beter dan ik me had kunnen wensen. Ik had niet de mogelijkheid om vooraf kennis te maken, aangezien ik in het (semi)buitenland (St. Maarten N.A.) stage heb gelopen maar ik kon het erg goed vinden met iedereen en dat was ook wederzijds. Ik heb dan ook een zeer goede stagebeoordeling gekregen en dat is altijd meegenomen. Bovendien zat ik op een tropisch eiland. Wat wil je nog meer. Wink
De stage heb ik overigens zelf geregeld maar iedere universiteit heeft wel een bureau die externe betrekkingen regelt en dus een stageadres hebben of voor je zoeken. Gewoon even binnenlopen en je vragen stellen. Als laatste nog één opmerking. Wat je ook doet; ga stage lopen want het is een leerzame ervaring en het helpt je in alle opzichten bij de bestorming van de arbeidsmarkt.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande informatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds