Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Spaargeld buitenland niet opgegeven. Help!
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015 20:14    Onderwerp: Spaargeld buitenland niet opgegeven. Help! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Een kennis van me heeft in Duitsland een spaarrekening aangehouden.
Hij heeft een week geleden over de jaren 2004 t/m 2011 navorderingsaanslagen opgelegd gekregen (8 stuks; over elk jaar 1), waarbij voor elk jaar een (volgens de inspecteur) 'redelijke' schatting van de vermogensgroei is gedaan.

De inspecteur heeft over elk jaar afzonderlijk een vergrijpboete van 300% opgelegd. Mag dat wel? Is dat niet in strijd met het ne bis in idem-beginsel?

Ook is de motivering van de boete 10 dagen na het opleggen van de navorderingsaanslagen gedagtekend. Is het toegestaan om een bestuurlijke boete pas achteraf te motiveren? Is dat niet in strijd met 67g AWR?

Alle hulp is welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015 22:21    Onderwerp: Re: Spaargeld buitenland niet opgegeven. Help! Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
De inspecteur heeft over elk jaar afzonderlijk een vergrijpboete van 300% opgelegd. Mag dat wel? Is dat niet in strijd met het ne bis in idem-beginsel?

Hij was elk jaar opnieuw in overtreding. Duidelijke zaak.

Quote:
Ook is de motivering van de boete 10 dagen na het opleggen van de navorderingsaanslagen gedagtekend. Is het toegestaan om een bestuurlijke boete pas achteraf te motiveren? Is dat niet in strijd met 67g AWR?

Bedoel je strijd met art. 3:47 lid 1 Awb?

Vermoedelijk wel, maar daar gaat je kennis niet eens het bezwaar mee winnen. Hij heeft nu de motivering. Het bezwaar gegrond verklaren alleen om er diezelfde motivering nog een keer aan toe te voegen zou zinloos zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je snelle reactie bona fides.

3:47 lid 1 Awb had ik wel gedachte maar ik dacht o.b.v. 67g AWR de boete te kunnen laten vervallen.

Lees dit maar eens:

Uiterlijk bij het opleggen van de boete dient de inspecteur op grond van art. 67g(oud) AWR de boeteling in kennis te stellen van de gronden waarop de boete berust. Deze verplichting vloeit rechtstreeks voort uit het in het EVRM en het IVBPR neergelegde recht op een eerlijk proces. De mededeling strekt ertoe dat de boeteling weet welk verwijt hem wordt gemaakt zodat hij zich daartegen kan verweren. Indien de inspecteur dit nalaat dient de boete te vervallen. Zie HR 19 december 1990, nr. 26 576, BNB 1991/176 (concl. Van Soest, noot P. den Boer). Aangenomen wordt dat dit een niet herstelbaar vormverzuim betreft.

Of heeft dat stukje betrekking op de oude tekst van het artikel? Het lijkt in ieder geval de stroken met de huidige tekst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses bona fides. Ik zie dat de oude tekst inderdaad erg anders was:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/HoofdstukVIIIA/Afdeling2/Paragraaf1/Artikel67g/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_01-05-2002

Dat argument gaat dus niet op. Dan blijft hetgeen jij zelf al aangaf over, maar dat is een herstelbaar vormverzuim als ik de tekst van de wet goed lees en, je gaf het al aan, redelijk zinloos.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 29 sep 2015 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het oude art. 67g Awr moet je "gronden" denk ik niet als "motivering" lezen, maar simpelweg als een aanduiding van de overtreding waarvan de persoon die de boete opgelegd krijgt wordt verdacht.

Nu staat deze verplichting in art. 5:9 Awb, waar art. 67g lid 2 Awr naar verwijst:
Quote:
De beschikking tot oplegging van een bestuurlijke sanctie vermeldt:
a. de overtreding alsmede het overtreden voorschrift;
b. zo nodig een aanduiding van de plaats waar en het tijdstip waarop de overtreding is geconstateerd.

Vermoedelijk is aan je kennis bij het opleggen van de vergrijpboetes medegedeeld waar het om ging.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk bona fides.

Ik vraag me echter nog wel het volgende af:
Termijn in 3:47 Awb is binnen één week. Hier ging het om 10 dagen. Maakt dat verder ook niet uit? Wat denk je?

Bedankt voor je hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Termijn in 3:47 Awb is binnen één week. Hier ging het om 10 dagen. Maakt dat verder ook niet uit? Wat denk je?

Zie mijn eerste antwoord. Als helemaal niet zou zijn gemotiveerd, kan dit in bezwaar worden hersteld. Dus tel maar uit.

Art. 3:47 lid 3 Awb lijkt me hier overigens niet eens opgaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2015 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank bona fides. Duidelijk.

Wel heb ik nog één laatste vraag:

Indien hij bezwaar wil maken moet hij dat dan ook doen namens zijn partner? Zij wonen samen, zijn niet getrouwd. Het spaargeld staat op zijn rekening.

M.a.w. ondertekent hij het bezwaar zelf of moet hij ook alles doen namens zijn partner?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: di 06 okt 2015 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het antwoord op mijn vorige vraag inmiddels Bona Fides. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds