Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Scriptie coffeeshop
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter123



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 21:45    Onderwerp: Scriptie coffeeshop Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Ik bevind mij in de masterfase van m’n studie fiscaal recht. Ik mag dus mijn scriptie gaan schrijven. Een onderwerp heb ik al gevonden, nl. de belastingheffing van een coffeeshop. Een artikel in de Elsevier (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/292660/Een-op-de-drie-coffeeshops-sjoemelt-met-belasting.htm?rss=true) wees mij erop dat één op de drie coffeeshops sjoemelt met belasting. Interessant dus. Nu wil ik het onderwerp specifieker maken…

Op het internet ben ik al gaan snuffelen om het onderwerp uit te diepen. Ik ben bijvoorbeeld op deze site een scriptie over de belastingheffing van een coffeeshop tegengekomen: (http://denniselings.nl/) Deze persoon heeft echter zijn scriptie deels afgeschermd :( Dus als iemand een scriptie over coffeeshops weet te vinden op het net of een idee heeft om het onderwerp verder uit te diepen dan hoor ik het graag.

Groet,

Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke belasting wil je het over gaan hebben?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peter123



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verkoop van de softdrugs is niet onderworpen aan btw-heffing. Dus dat (omzetbelasting) gaat niet op. Ik wil mij dan ook richten op de IB (ervanuitgaande dat de offeeshop geen BV is).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2011 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omzetbelasting is anders een heel interessant aspect bij coffeeshops. Waarom is de verkoop van softdrugs vrijgesteld, wat te doen met de cola'tjes, biertjes en tabak die er ook worden verkocht? Is er sprake van een prorata aftrek, hoe wordt die prorata vastgesteld, wordt daarmee gefraudeerd?

In de IB of de Vpb heb je dit soort aspecten veel minder, er zijn geen aparte regels. Dan wordt het lastig om iets interessants te schrijven, omdat je al heel snel in de uitvoeringssfeer komt - dan moet je dus bij coffeeshops gaan kijken of er wordt gefraudeerd. Ik ben benieuwd of je daar achter gaat komen.

Die afgeschermde scriptie: waarom niet gewoon even contact opnemen met de auteur?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peter123



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verkoop van softdrugs door coffeeshops is ondanks het gedoogbeleid niet belast met omzetbelasting. Dit omdat het gemeenschappelijke BTW-stelsel in de Europese Unie ten doel heeft een bijdrage te leveren aan de vrijmaking van het goederen- en dienstenverkeer, de onderlinge vervlechting van de economieën en de verwezenlijking van een gemeen-schappelijke markt. Daar verdovende middelen volstrekt niet in het economische en commerciële circuit van de Europese Unie mogen worden gebracht kan ter zake geen verschuldigdheid van omzetbelasting ontstaan.

Bijbehorend arrest heb ik ook. Met de aftrek voor cola'tjes, biertjes en tabak kan men moeilijker sjoemelen...daar zijn immers wél inkoopfacturen van aanwezig.

Ze hoeven geen inkoopfacturen van de softdrugs te overleggen. Hier zou een mogelijkheid kunnen liggen om te frauderen.

Dank voor het aanzwengelen van de discussie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het niet hoeven overleggen van inkoopfacturen heeft uiteraard ook gevolgen voor de IB. De controle mogelijkheden zijn beperkt.
Het vaststellen van de winst is problematisch. Interessant is wellicht hoe het gesteld is met de bereid van de coffeeshophouder om belasting te betalen. Is dit een ander type ondernemer? (cultuur etc.) Passen daarbij dan ook andere methoden? Hoe kun je een coffeeshophouder dwingen tot compliance?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peter123



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank. Had al contact opgenomen met de auteur van de scriptie. Hij was op vakantie. Ik heb de scriptie mogen ontvangen. Eens kijken of ik wat inspiratie op kan doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds