Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 08 jun 2024 2:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenvattingen, een goed idee?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet dat je helemaal niet mag herkansen, maar absoluut niet zo gemakkelijk als op heel wat andere universiteiten.
Je hebt bij ons een x aantal tentamens (meestal stuk of 3,4) en als je dan aant eind van het vak gemiddeld tussen de 4.9 en 5.4 staat, mag je 1 reparatietoets doen over de gehele stof. Haal je die niet, dan moet je het vak overdoen.

Ik heb geen moeite met die regel, heb er ook nog nooit gebruik van hoeven te maken, maar het legt absoluut een extra druk op je.

Uiteraard gaat het wat ver als je elk vak met alleen samenvattingen doet. Ik ben er ook absoluut geen voorstander van, maar ik vind niet dat ik het recht heb om diegene die dat wel is, terecht te wijzen. Eigen keuze, eigen gevolgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja klopt, meestal heb je 4 deeltoetsen. soms zijn dat 4 schriftelijke tentamens en bv bij internationaal recht zijn er 2 schriftelijke, 1 groepsopdracht en 1 van 2 pleitnota's + mondelinge pleidooien, verschilt dus per vak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik weet niet of dat zo streng is, weet ook niet hoe het op andere universiteiten gaat....?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou laten we zeggen een vriend van mij die studeerde tot voor kort aan de universiteit van Maastricht (op het zelfde moment begonnen als ik) en die mocht elke toets die hij niet gehaald had, iets van 3 keer herkansen.
Als je dat tegenover onze regels zet, zijn die van ons zwaar. Ik zeg niet dat ik dat andere systeem beter vind, ABSOLUUT niet, maar het verbaast me wel dat er zo'n verschil kan bestaan in zo'n klein land als Nederland.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:
ja klopt, meestal heb je 4 deeltoetsen. soms zijn dat 4 schriftelijke tentamens en bv bij internationaal recht zijn er 2 schriftelijke, 1 groepsopdracht en 1 van 2 pleitnota's + mondelinge pleidooien, verschilt dus per vak.

Hm.. Dus een tentamen Staatsrecht is bij jullie niet 1300 pagina's stof, maar 4 x 325 ?

Dan begin ik nog bijna waardering te krijgen voor de OU Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:
ja klopt, meestal heb je 4 deeltoetsen.
In het 2e jaar nog? Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wist niet dat dat zo vreemd was dat wij gesplitste tentamens hadden. Hoe is dat bij jullie dan? Hebben jullie gewoon 1 tentamen voor een heel vak?
In ieder geval bij de verplichte grondslagen en kernvakken zijn er zo'n 4 tentamens per vak. Vanaf volgend semester mogen we zelf gaan kiezen en dan verschilt. Dan heb je vakken waar je maar twee tentamens hebt, maar ook met 3 of 4.

Nou 325 pagina's per tentamen is wat onderschat, denk ik haha. Voor laatste tentamen strafrecht (echt leertentamen dus) waren het geloof ik zo'n 600 pagina's, maar goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Ik wist niet dat dat zo vreemd was dat wij gesplitste tentamens hadden. Hoe is dat bij jullie dan? Hebben jullie gewoon 1 tentamen voor een heel vak?`

Ja, elk vak een tentamen, en dan soms nog wat andere opdrachten erbij. Nu drukt de OU vakken uit in modules en een jaar bestaat uit 13 modules, als ik 't goed heb; Sommige vakken zijn één module, andere 2. Genoemde vak Staatsrecht is 2 modulen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben ook geen deeltentamens...nog nooit van gehoord zelfs niet dat ze dit op andere Uni's wel hebben. Maar je mag dus wel gewoon herkansen bij jullie, dat is dus niet anders dan op andere Uni's.

@Paool2: Wat bedoel je precies met als je die reparatietoets niet haalt dat je het vak over moet doen? Bedoel je dan dat je opnieuw lessen moet gaan volgen ofzo??? Want in principe moet je het vak altijd overdoen als je een tentamen niet haalt, in de zin van opnieuw alles leren/lezen en doornemen. Dat is niet anders dan op andere Uni's. En misschien is het logisch dat je niet zo vaak mag herkansen als je alles toch in vieren krijgt opgesplitst, zo'n kleinere hoeveelheid en beperktere stof moet je dan wel onder de knie kunnen krijgen. Daar kan je je dan helemaal op focussen ipv op de gehele stof, zoals wij dat in 1 keer krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou je hebt dus 1 reparatietoets aan het eind van het vak over alle stof (dus niet voor elk tentamen apart zeg maar). Als je die niet voldoende maakt, moet je gewoon het vak opnieuw doen: lessen opnieuw volgen, tentamens opnieuw maken etc, gewoon alsof je het nog nooit gedaan hebt zeg maar.

Heb het idee dat ik iets gezegd heb waardoor mensen het idee krijgen dat ik mezelf zielig vind dat ik een toets niet tig keer mag herkansen, maar dat is niet zo, want ik heb sowieso nog nooit gebruikgemaakt van een reparatietoets en ben ook absoluut niet van plan daar gebruik van te gaan maken.

Het is trouwens niet zo dat wij altijd maar kleine stukjes krijgen. Bijv. bij Internationaal recht hebben we bijvoorbeeld in het begin een tentamen gehad, toen 2 pleitnota's plus twee pleidooien en nu een tentamen over alle stof. Dus wij hebben wel dat tentamen waar je alles voor moet weten, maar wij hebben er gewoon nog een aantal bij. Het is niet zo dat wij bij wijze van spreken maar 3 hoofdstukken voor een tentamen hoeven te kennen hoor, absoluut niet, voor het laatste tentamen moeten wij ook gewoon de volledige stof beheersen en die wordt dan ook getoetst.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Sowieso onze vakken zitten niet in modules, maar in periodes. Wij hebben bijv. Internationaal recht van september tot december en daar hebben we dan 4 tentamens in. Dus het verschil qua stof lijkt mij dan sowieso niet echt aan de orde of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, het verschil is dat je bij jullie ook tussendoor moet weten waar het over gaat Very Happy Je wordt dus iets meer bij het handje gehouden.. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja zo kun je het ook zien.
Maar is dat op andere universiteiten ook dan dat je zo'n 13 modules per jaar hebt? Want dan heb je toch maar heel kort les over een bepaald onderdeel of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Tja zo kun je het ook zien.
Maar is dat op andere universiteiten ook dan dat je zo'n 13 modules per jaar hebt? Want dan heb je toch maar heel kort les over een bepaald onderdeel of zie ik dat verkeerd?

Ik heb (gelukkig) zowieso geen les Smile, maar de OU gaat er vanuit dat je zo'n 100 uur per module bezig bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2004 1:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet ook niet precies wat er bedoeld wordt met die modules.
Wij, op de UvA, hebben gewoon 2 semesters. Elk semester bestaat uit 14 lesweken en daarna nog extra weken voor tentamens enzo. Een 10 punts vak wordt 14 weken gegeven en een 5 puntsvak 7 weken. Elk semester is dus onderverdeeld in 2 blokken, grote vakken volg je alletwee die blokken, kleine vakken 1 blok. Beetje duidelijk? Daarna krijg je het tentamen en bij mijn weten kan je die gewoon zo vaak herkansen als je wilt. Alleen sommige vakken veranderen wel en dan moet je dus gewoon het nieuwe boek/stof beheersen. Bij ons mag je niet eens nieuwe lessen volgen want daar hebben ze zogenaamd geen capaciteit voor ofzo. En bij sommige vakken ( vooral in het 1e en 2e jaar) kan je een bonuspunt verdienen en die verlies je wel als je meer dan 2 keer herkanst ofzo.
En je krijgt dus gewoon 1 tentamen over de gehele stof. Vaak heb je dan in die lesweken al papers moeten schrijven en bv presentaties moeten houden, anders mag je niet eens aan het tentamen mee doen.
Wel interessant dat dit dus allemaal heel verschillend is op de verschillende Uni's....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2004 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn sommige vakken die, ook tot mijn eigen verbazing overigens, in 2 delen worden getentamineerd. Bijvoorbeeld Encyclopedie vd Rechtwetenschap in Leiden wat in 2 tentamens (40%-60%) wordt getentamineerd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds