Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 20:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenvattingen, een goed idee?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb sterk het gevoel dat veel studenten alleen maar aan het halen van de tentamens denken, en dat het beheersen van de materie ze geheel niet boeit.

In vroeger leven gaf ik allerlei systeembeheercursussen. Ik deed dat omdat ik als echte tech-geek het leuk vond mijn op dat moment redelijk uitputtende kennis van een aantal gebieden aan anderen over te dragen.

Maar soms kreeg je ook van die klassen net afgestudeerde drs-jes, die veelal niet eens wisten wat 'doctorandus' betekende en die bij elke anecdote uit de praktijk, door voor de studenten uit de praktijk keer op keer waardevol bleken, meteen vroegen of dat examen-stof was, was anders waren ze niet geïnteresseerd en besteedden ze hun kostbare tijd liever aan het oefenen van examenopgaven of het uitzoeken van een leaseblik.

En nu begrijp ik waar dat vandaan komt: het lijkt erop dat op universiteiten niet langer beheersing van de materie, maar slechts de kennis ervan getoetst wordt Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK je hebt denk ik gedeeltelijk gelijk.
Maar je moet je natuurlijk ook realiseren dat niet alle delen van het recht voor iedereen even aantrekkelijk is.
Ik ben schijnbaar zelf ook zo'n uitzondering, ik vind eigenlijk alle juridische vakken en problemen wel interessant. (Dat betekent overigens niet dat ik niet ook bepaalde vakken heb vervloekt om hun oppervlakkigheid of de mijns inziens véél te moeilijke tentamens.)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien krijg je maar 4 jaar studiefinanciering.... Vroeger was het niet erg om een vakje een keer over te doen. Nu is het zo dat je dat dan zelf moet gaan betalen....
Niet dat ik voor alleen maar samenvattingen leren ben. Maar in sommige gevallen (zoals ziekte bijv.) is het erg handig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pfff, die 4 jaar bieden anders meer dan voldoende ruimte om de opleiding prima af te ronden. Twisted Evil

Ik ben het trouwens op dit punt met Rally eens, ik denk dat weinig studenten buiten de verplichte studeersessies om in de wetboeken of juridische literatuur zitten. Sommigen verkopen zelfs hun boeken als ze het desbetreffende vak hebben gehaald. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lotte schreef:
Bovendien krijg je maar 4 jaar studiefinanciering.... Vroeger was het niet erg om een vakje een keer over te doen. Nu is het zo dat je dat dan zelf moet gaan betalen....
Niet dat ik voor alleen maar samenvattingen leren ben. Maar in sommige gevallen (zoals ziekte bijv.) is het erg handig.

Studiefwat ? Ik betaal alles zelf en leer daarnaast nog eens naast werk, bedrijf, kind, vrouw, honden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Pfff, die 4 jaar bieden anders meer dan voldoende ruimte om de opleiding prima af te ronden. Twisted Evil

Ik ben het trouwens op dit punt met Rally eens, ik denk dat weinig studenten buiten de verplichte studeersessies om in de wetboeken of juridische literatuur zitten. Sommigen verkopen zelfs hun boeken als ze het desbetreffende vak hebben gehaald. Rolling Eyes

Tja; 't dat ik geen steekkarretje bij me had, anders had ik gisteren Asser gekocht bij Donner. Stond me zo lekker aan te kijken Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: vr 10 dec 2004 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heeft iedereen toch weer snel een oordeel klaar. Ook al zou iemand het tentamen in willen gaan door het leren van andermans samenvatting dan moet die dat toch lekker zelf weten? Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: vr 10 dec 2004 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je komt jezelf tegen in de praktijk Evil or Very Mad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: za 11 dec 2004 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg ook niet dat ik dat zelf doe Shocked (verre van zelfs) maar als iemand daar wel voor kiest moet die dat toch lekker zelf weten.....ik denk zelfs dat erg veel studenten zo proberen tentamens te halen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: za 11 dec 2004 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind inderdaad ook dat als je ervoor kiest enkel de samenvattingen te lezen, dat je eigen keus is en dat absoluut niet direct betekent dat je je tentamen niet zou kunnen halen (heb een aantal vrienden die dat ook weleens gedaan hebben en het tentamen gewoon gehaald hebben).

Het lijkt me duidelijk dat een heleboel studenten niet voor de lol een juridisch boek in handen nemen. Als ik lessen heb, lukt me dat geeneens, ben zo'n 40 tot 50 uur bezig met de stof die we moeten kennen (dan ken ik het ook wel errug goed...). Alleen in de vakantie pak ik er een ander boek bij om te gaan lezen, maar dan heb je ook tijd.
Dus vind het niet eerlijk om af te gaan geven op studenten dat ze niet voor de lol een ander boek gaan lezen. StevenK ik vind het heel knap dat jij dat wel kan, maar je moet denk ik niet je eigen activiteiten vergelijken met die van anderen. Iedereen leert op zn eigen manier..........met of zonder extra boek.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Paool2 schreef:
Ik vind inderdaad ook dat als je ervoor kiest enkel de samenvattingen te lezen, dat je eigen keus is en dat absoluut niet direct betekent dat je je tentamen niet zou kunnen halen (heb een aantal vrienden die dat ook weleens gedaan hebben en het tentamen gewoon gehaald hebben).

Ongetwijfeld; maar het doel van een, in dit geval rechten-, studie is toch niet alleen het halen van de tentamens ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me logisch. Maar gezegd moet wel worden dat op dit moment op onze universiteit een ontzettend hoog verwachtingspatroon ligt: herkansingen heb je niet, in tegenstelling tot heel wat andere universiteiten waar ze een tentamen tig keer over mogen doen. Zo creeër je ook een klimaat van alleen maar leren wat voor een tentamen belangrijk is.

Ik bedoel het lijkt me logisch dat je ook buiten je tentamens om bezig moet zijn met rechten en dat het de bedoeling is dat je het later ook nog in de praktijk kan brengen, maar er wordt een bepaald klimaat gemaakt en daar zijn de studenten echt niet altijd de schuldige van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom heb je geen herkansingen??? Bij ons is dat iig nog niet afgeschaft hoor...
Verder ben ik het helemaal met Steven K en een aantal anderen eens. Tuurlijk hoef je niet de heilige maria te zijn en lees je misschien wel eens een samenvatting, daar is niks mis mee. Maar die knowall heeft nu al op ongeveer 3 verschillende topics om een samenvatting gevraagd, dat is gewoon absurd. Zoals ik al eerder ergens zei ga dan lekker al die websites af die uittreksels aanbieden en doe dat niet hier.
Ik heb ook wel eens een samenvatting gebruikt voor een vak maar dat was dan ( zoals Kafka al zei) voor een vak wat ik echt totaal niet leuk vond en er ook niks mee kon. In de meeste andere vakken ben ik ook echt daadwerkelijk geínteresseerd en dus wil je de stof toch ook beheersen lijkt me...? Als dat niet het geval is kan je beter een andere studie gaan doen.
Het gaat inderdaad niet alleen om het halen van het tentamen ( wat in sommige gevallen vast heel goed kan met alleen een samenvatting ) maar ook om beheersing van de stof. Je leert toch niet alleen voor het tentamen om het vervolgens weer te vergeten, maar om de stof later toe te passen in je beroep.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er zijn wel herkansingen in utrecht hoor...ik heb nog nooit herkanst dus ik weet niet precies wat de regels zijn, maar bij de meeste vakken mag je herkansen als je gemiddeld voor dat vak tussen de 4.9 en 5.4 staat ofzo....anders niet. en als je meer dan 2 onvoldoendes hebt gehaald voor dat vak mag je sowieso niet herkansen en...je mag dan 1 toets gewoon herkansen en als je daar een voldoende voor haalt krijg je gewoon een 6 voor het vak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2004 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:
er zijn wel herkansingen in utrecht hoor...ik heb nog nooit herkanst dus ik weet niet precies wat de regels zijn, maar bij de meeste vakken mag je herkansen als je gemiddeld voor dat vak tussen de 4.9 en 5.4 staat ofzo....anders niet.

Huh ? Begrijp ik hieruit dat vakken in delen worden getentamineerd ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds