Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtswetenschappelijk onderzoek?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 23:11    Onderwerp: Rechtswetenschappelijk onderzoek? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien dat het op andere universiteiten anders is, maar ik heb het idee dat in Leiden *totaal geen* aandacht wordt besteed aan rechtswetenschappelijk onderzoek. Ik heb dus geen idee wat ik me er bij moet voorstellen... Wie kan mij die voorstelling verschaffen?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het allerlaatste vak wat ik heb gedaan (europees privaatrecht) kwam het voor het eerst echt aan bod.

Vooral 'Contractenrecht in Perspectief' van Hesselink was daarbij een zinvol en leerzaam boek, niet zozeer vanwege de juridische inhoud, als wel vanwege de behandeling van de diverse wetenschappelijke insteken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bdoel je het bijbrengen van die vaardigheden aan studenten? Hebben jullie niet een vak "onderzoeksvaardigheden" ofzo?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik weet ook niet wat onderzoeksvaardigheden zijn, wat ik heb geen idee hoe rechtswetenschappelijk onderzoek in zijn werk gaat... Je leert natuurlijk wel jurisprudentie opzoeken, en een enkel keertje moet je wat schrijven, maar een onderzoek opzetten o.i.d., wat er bij een rechtswetenschappelijk onderzoek komt kijken e.d. Blond
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet ik uit het uitblijven van concrete antwoorden concluderen dat jullie het eigenlijk ook niet weten? Smile
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ons zit het ook niet zo in het bachelorvakkenpakket. Wel kun je een onderzoeksmaster doen, bijvoorbeeld aan de RuG.

Mocht je er nu al meer over willen weten, overweeg dan eens de aanschaf van bijvoorbeeld Methoden en Technieken (van Baarda en De Goede).

Op de EUR heb je bij mijn weten bij Rechten bijvoorbeeld wel een (master)vak Rechtstheorie en Rechtsmethodologie, maar geen echte onderzoeksmaster of meerdere vakken op dat gebied.

Criminologie biedt wel 2 modules aan.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Moet ik uit het uitblijven van concrete antwoorden concluderen dat jullie het eigenlijk ook niet weten? Smile

Hoezo 'uitblijven' ? Ik heb toch een inhoudelijk antwoord, met verwijzing naar een nuttige titel, gegeven ?

Het 'probleem' van de rechtswetenschap is de geleerden het er niet over eens zijn wat het nu precies inhoudt.

Voor de één gaat de rechtswetenschap niet verder dan het analyseren van recht, voor de ander zijn het juist de meta-juridica en voor de een derde is het een mengvorm.

Ik ben nu met mijn scriptie bezig en, mede geïnspireerd door Hesselink, zijn voor de mij de uitleg van de betreffende EU richtlijnen, de implementatie ervan in de nationale wetgeving, de analyse van jurisprudentie en de beschrijving van de procesrechtelijke mogelijkheden slechts middelen om mijn hoofdvraag naar de effectiviteit van de maatregelen te kunnen beantwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie met jullie boeken.. Laughing Ik wil gewoon een kant en klaar antwoord Wink

Maar goed aanleiding voor de vraag: in het mei wordt in Leiden het vak Wetenschapsfilosofie voor Juristen gegeven "voor aanstormend wetenschappelijk talent", het vak maakt onderdeel uit van het "Talentprogramma", een extra-curriculair programma voor masterstudenten m.b.t. wetenschappelijk onderzoek (als je het Talentprogramma volgt hoef je een deel van de PhD-opleiding niet meer te volgen), maar Wetenschapsfilosofie staat ook open voor derdejaars bachelorstudenten "met een brede academische interesse". Wanneer heb je een brede academische interesse, en hoe weet je dat als je nooit in aanraking komt met wetenschappelijk onderzoek? De grap is ook nog eens dat er in mei wordt geselecteerd voor het Talentprogramma, dus je kan ook niet eerst aan de hand van Wetenschapsfilosofie bekijken of je geinteresseerd bent in wetenschappelijk onderzoek en dan nog aan het Talentprogramma deelnemen... beetje vreemd geregeld.. Hoe verwachten ze ooit studenten met wetenschappelijke interesses binnen te halen als er helemaal geen aandacht wordt besteed aan het wetenschappelijke? Ik ben lichtelijk gefrustreerd dat er nergens een beeld wordt geschetst van wat je nou eigenlijk doet als je rechtswetenschappelijk onderzoek doet, aangezien je niet in een lab stofjes bijelkaar gaat gooien oid Wink

M.a.w. ik wil er gewoon achter komen of dat vak wel of niet aan mij besteed is.. De aankondiging van het vak is ook zo heerlijk nietszeggend: "Dan is dit je kans om een kijkje te nemen achter de schermen van de (rechts)wetenschap. In mei wordt het nieuwe vak ‘Wetenschapsfilosofie voor juristen' aangeboden. In dit vak komen de overeenkomsten en verschillen tussen de rechtswetenschap en de ‘klassieke' empirische wetenschappen aan de orde. Ook zal worden onderzocht wat kenmerkend is voor de methoden van rechtswetenschappelijk onderzoek." Wellicht brengt het vak het verlossende antwoord op de vraag wat rechtswetenschappelijk onderzoek inhoudt Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Jullie met jullie boeken.. Laughing Ik wil gewoon een kant en klaar antwoord Wink
<knip>
M.a.w. ik wil er gewoon achter komen of dat vak wel of niet aan mij besteed is

En dan roep ik nogmaals: sla dat boek van Hesselink eens open !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik heb zo'n hekel aan privaatrecht... Confused
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Maar ik heb zo'n hekel aan privaatrecht... Confused

Ach, het lijkt dan misschien alsof het boek over privaatrecht gaat, maar eigenlijk gebruikt het boek het privaatrecht als handvat om de rechtswetenschappelijke methode niet alleen een gezicht te geven, maar ook in het perspectief van andere meta-juridische methodes te plaatsen.

(Wat overigens best wel frappant genoemd mag worden, aangezien Hesselink zeker niet de minste is op het gebied van internationaal privaatrecht)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het boekje Oefening Baart Kunst (IJzermans en van Schaaijk) geeft in het hoofdstuk Onderzoeken een behoorlijk duidelijk beeld over het opzetten van een onderzoek, en het onderzoeksobject in rechtswetenschappelijk onderzoek...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds