Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 08 jun 2024 20:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsvraag HR 8 maart 2004, NJ 2004; hulp bij annotatie
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elisabeth








Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2004 12:44    Onderwerp: Rechtsvraag HR 8 maart 2004, NJ 2004; hulp bij annotatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,
ik moet een annotatie schrijven bij HR 8 maart 2004, NJ 2004, 413 over het gebruik van foto's.
Maar kan iemand me helpen, ik zou niet weten hoe ik de rechtsvraag goed moet formulern bij dit betreffende arrest. En hoe vind ik de andere arresten waarin dit al ter sprake is geweest?
pff, het is echt lastig... weet niet goed waar ik moet beginnen
alvast bedankt

Moderatie: onderwerp aangepast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2004 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kzou je graag willen helpen, maar ken het arrest niet behalve dat het iets met foto's te maken heeft. Ik ben ook pas maandag weer in de bieb, maar je zou in de uitspraak zelf kunnen kijken naar de data van de uitspraken bij de lagere rechters. Verder neemt de A-G in zijn conclusie meestal ook verwijzingen op naar arresten met soortgelijke materie. Wat betreft het formuleren van de rechtsvraag...lees een arrest wat je zelf 100% snapt en kijk dan hoe de noot is uitgewerkt. Je weet voor jezelf wat de kern is uit dat arrest en in de noot zou je zo kunnen zien hoe een annotator het arrest heeft ontleed en de kernpunten en de rechtsvraag heeft blootlegd.

wanneer moet het af zijn?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Elisabeth








Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

over een paar weken... dus heb nog wel even de tijd. Maar ik blijf het telkens uitstellen, omdat ik niet weet wat ik ermee aanmoet. Wat moet er precies in een noot? is daar een vaste structuur voor? want die kon ik niet uit de verschillende noten halen die ik gelezen heb... Maar in ieder geval bedankt voor je reactie, je helpt me er enorm mee!

De essentie van het arrest is dit:
Voor het bewijs zijn gebruikt een ambsedig proces-verbaal, waarin staat gerelateerd wat verbalisanten hebben gezien, alsmede de daabij als bijlage gevoegde foto's. Geen rechtsregel staat aan een zodanig gebruik van foto's in de weg, in aanmerking genomen dat op die foto's is te zien wat de verbalisanten hebben gerelateerd. Onder die omstandigheden hoefde het hof niet uitdrukkelijk te overwegen dat het een en ander zelf heeft waargenomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2004 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou een vaste structuur voor het schrijven van noten is er niet echt geloof ik. Elke annotator hanteert zijn eigen stijl, de ene noot is wat makkelijker te lezen dan de andere, maar ook dat hangt weer af van de te bespreken materie.
Wat je in je achterhoofd moet houden bij het schrijven van de noot is de vraag wie je lezer is. In dit geval denk ik een gemiddelde rechtenstudent.
Superingewikkeld taalgebruik is derhalve niet nodig, de tekst moet toegankelijk blijven.
Een noot wordt vaak gelezen om op een snelle en duidelijke manier een idee te krijgen van de inhoud van het arrest. Wat is dus nodig: een korte en duidelijke weergave van de feiten, behandeling van de materie die er over dit onderwerp ter hande is(literatuur, rechtspraak, toekomstige wetgeving, verdragen), de centrale vraag in het arrest en het antwoord hierop.

misschien dat je kan beginnen met het weergeven van de feiten...niet te uitgebreid natuurlijk, maar de belangrijktse feiten.
suc6 alvast
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2004 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook of de Hoge Raad in vergelijking met eerdere uitspraken over deze rechtsvraag bij deze uitspraak iets anders heeft gedaan. Misschien dat HR nu een andere invalshoek heeft over dit onderwerp, of dat ze juist weer terugkeren naar een eerder ingenomen standpunt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 11 sep 2004 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis is het doel van een noot enerzijds het uitleggen van wat de Hoge Raad nu precies beslist heeft (= samenvatting), en anderzijds het in perspectief plaatsen daarvan. Bij dit laatste komen vragen aan de orde als: Heeft de Hoge Raad eerder over dit onderwerp beslist? Is de HR hier wellicht afgeweken van een eerder geformuleerde leer? Wat betekent dit arrest voor de toekomst? Wat is precies het vernieuwende eraan? etc. Een vaste structuur is er inderdaad niet echt, maar volgens mij geven de meeste annotatoren eerst een soort van samenvatting, en daarna het perspectief.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Elisabeth








Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2004 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thanx! dan kan ik in ieder geval beginnen!
Dus nu maar afwachten of het goed gaat,
maar dat moet haast wel met alle steun hier... Wink
Het arrest gaat over het gebruik van foto's, dus dan maar alle foto'- zaken opzoeken.
Iedereen in ieder geval bedankt!
groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds