Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtstheoretische scriptie - integratie en identiteit
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 14:02    Onderwerp: Rechtstheoretische scriptie - integratie en identiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe op moment de Master Grondslagen van het Recht. Verplichte vakken zijn: Recht en Ethiek (dit was in de praktijk vooral rechtspolitiek), Recht in de pluriforme samenleving, Rechtspraak en juridische retorica. Daarnaast volg ik 3 vakken richting Strafrecht en criminologie.

Omdat de Master zo breed is en vooral gaat over de achterliggende principes van het recht, vind ik het vrij lastig een onderwerp te kiezen voor mijn scriptie.

Gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen is het denk ik wel interessant om iets te schrijven over integratie en identiteit, gecombineerd met een notie van burgerschap. Vragen in de richting: in hoeverre is het noodzakelijk dat migranten hun eigen identiteit loslaten voor een optimaal werkende maatschappij? Wat is het Nederlanderschap?

Zouden jullie dit interessant vinden om over te lezen?

Zijn er andere maatschappelijke ontwikkelingen die veel interessanter zijn?
Wat lijkt jullie een leuk onderwerp?
Waar wil je echt iets over lezen?
Roep het en ik schrijf het Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me heel interessant maar ook moeilijk onderwerp. Een voorvraag is volgens mij vooral wat voor een methode/richting binnen rechtstheorie je wilt gebruiken. Wil je iets (empirisch) rechtssociologisch schrijven? Of iets rechtsfilosofisch? Of...? De reden waarom ik dat vraag is dat ik je vraag wel heel interessant vind, maar ik me niet zo direct kan voorstellen hoe je die op een academisch verantwoorde manier kunt oplossen. Ik kan me wel een rechtsfilosofische benadering voorstellen, maar of die dan nog echt op het Nederland van hier en nu betrekking heeft weet ik niet direct.

Vooral 'optimaal werkende maatschappij' lijkt me een lastige... Think
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Het lijkt me heel interessant maar ook moeilijk onderwerp. Een voorvraag is volgens mij vooral wat voor een methode/richting binnen rechtstheorie je wilt gebruiken. Wil je iets (empirisch) rechtssociologisch schrijven? Of iets rechtsfilosofisch? Of...? De reden waarom ik dat vraag is dat ik je vraag wel heel interessant vind, maar ik me niet zo direct kan voorstellen hoe je die op een academisch verantwoorde manier kunt oplossen. Ik kan me wel een rechtsfilosofische benadering voorstellen, maar of die dan nog echt op het Nederland van hier en nu betrekking heeft weet ik niet direct.

Vooral 'optimaal werkende maatschappij' lijkt me een lastige... Think


Ja I know. Het is ook zeker niet bedoeld als vraagstelling, maar meer om te aan geven welke richting ik op wil. Ik zou graag empirisch onderzoek willen doen, maar ik denk niet dat daar ruimte voor is. Rechtsfilosofisch is daarentegen waarschijnlijk te abstract. Het is heel lastig om zo'n groot onderwerp te moeten afbakenen... Maar ook jij kunt je dus niet goed voorstellen hoe dit onderwerp een wetenschappelijk onderzoek zou moeten omvatten...

Over 1,5 week (na mijn tentamens) ga ik me aanmelden voor een scriptiebegeleider. Ik ga dit probleem ook aan hem voorleggen, zodat hij mee kan denken over een eventuele afbakening, maar ik hoop voor die tijd een enigszins duidelijk onderwerp te hebben, en niet alleen een richting.

Wat me ook een interessant onderwerp lijkt is in hoeverre bepaalde strafrechtelijke sancties het gewenste effect/doel hebben (zeker in combinatie met mijn strafrechtvakken en een eventuele aanmelding voor RAIO). Gezien de grote hoeveelheid onderzoeken verricht naar dit onderwerp, zal dit helaas "slechts" een literatuuronderzoek worden. Terwijl empirisch me juist zo leuk lijkt, maar waarschijnlijk niet haalbaar binnen een rechtenstudie. Het helpt ook niet dat ik pas in het 4e blok het vak "strafrechtelijke sancties" ga volgen...

Een andere richting die mijn interesse heeft is een eventueel verband tussen de emancipatie van de vrouw en de toename van huiselijk geweld. Er wordt namelijk weleens gesteld dat dit verband bestaat, ik vraag me of of dat ook werkelijk zo is en als dit zo is, proberen hiervoor een verklaring te vinden. Ik vrees alleen dat dit een veel te groot onderwerp is voor een Masterscriptie.

Weer iets anders is het recht op bijzonder onderwijs. Past dit nog wel in onze huidige maatschappij? Wordt het niet tijd om dit recht te herzien of zelfs af te schaffen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelet op je master, zou de oplossing voor de mogelijke onderwerpen die je noemt wel in het recht moeten worden gevonden. De meeste maatschappelijke vraagstukken, o.a. die je noemt, kan je m.i. moeilijk oplossen door regels op te stellen.
_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Gelet op je master, zou de oplossing voor de mogelijke onderwerpen die je noemt wel in het recht moeten worden gevonden. De meeste maatschappelijke vraagstukken, o.a. die je noemt, kan je m.i. moeilijk oplossen door regels op te stellen.


Regels opstellen is ook niet de bedoeling van mijn Master en rechtstheorie in het algemeen. Ik moet op moment bijvoorbeeld een een paper schrijven over de rechtspolitieke uitkomst van een oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling, waarbij je moet beargumenteren of de uitkomst al dan niet wenselijk is (los van hoe het juridisch in elkaar zit). In bijna alle zaken komt een botsing van grondrechten voor: vrijheid van godsdienst/onderwijs tegenover de vrijheid van meningsuiting e.d. Centraal hierin staat ook welke rol de overheid moet spelen.

In het vak wat ik in het 1e blok heb gevolgd, werd het boek Contemporary Political Philosophy van Kymlicka behandeld, waarbij alle politieke stromingen zijn behandeld, waaronder ook multiculturaliteit, burgerschapstheorieën en feminisme.

De eventuele afschaffing van de vrijheid van onderwijs is op zich een perfect onderwerp binnen mijn Master.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom vindt je een rechtsfilosofische benadering te abstract? Heeft dat met voorkeur te maken of denk je dat het niet haalbaar is? Mocht je je trouwens willen verdiepen in burgerschap, dan zou je natuurlijk ook kunnen kijken naar het Europees burgerschap. Aangezien dat met het verdrag van Lissabon gaat wijzigen (en het vermoedelijk op zich al redelijk afwijkt van 'gewoon' burgerschap) is het in ieder geval erg actueel.

Als je bij integratie en identiteit wilt blijven zou je ook de vraag kunnen stellen wat precies de relatie is tussen (de concepten) burgerschap en nationaliteit, waarbij je burgerschap dan zou kunnen zien als het behoren tot een bepaalde politieke gemeenschap, en nationaliteit als het vallen onder een bepaalde nationale jurisdictie.

Ten aanzien van je laatste onderwerp moet je in ieder geval beseffen dat de vrijheid van onderwijs (lees: de gelijkberechtiging van het bijzonder onderwijs) een zeer moeilijk punt is in de Nederlandse politiek. Wellicht kan je, als je toch in de hoek van integratie of identiteit zou willen blijven, je onderwerp zoeken in de richting van de gelijkberechtiging van (bv. de wenselijkheid van) islamitische scholen.

Ik vrees dat mijn suggesties zijn ingegeven door mijn (Europees-)staatsrechtelijke achtergrond. Ik hoop dat je er iets mee kunt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
RonnyJ schreef:
Gelet op je master, zou de oplossing voor de mogelijke onderwerpen die je noemt wel in het recht moeten worden gevonden. De meeste maatschappelijke vraagstukken, o.a. die je noemt, kan je m.i. moeilijk oplossen door regels op te stellen.


Regels opstellen is ook niet de bedoeling van mijn Master en rechtstheorie in het algemeen. Ik moet op moment bijvoorbeeld een een paper schrijven over de rechtspolitieke uitkomst van een oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling, waarbij je moet beargumenteren of de uitkomst al dan niet wenselijk is (los van hoe het juridisch in elkaar zit). In bijna alle zaken komt een botsing van grondrechten voor: vrijheid van godsdienst/onderwijs tegenover de vrijheid van meningsuiting e.d. Centraal hierin staat ook welke rol de overheid moet spelen.

In het vak wat ik in het 1e blok heb gevolgd, werd het boek Contemporary Political Philosophy van Kymlicka behandeld, waarbij alle politieke stromingen zijn behandeld, waaronder ook multiculturaliteit, burgerschapstheorieën en feminisme.

De eventuele afschaffing van de vrijheid van onderwijs is op zich een perfect onderwerp binnen mijn Master.


Ik doelde meer hierop.

Quote:
Binnen het masterprogramma wordt aandacht besteed aan de vraag hoe dergelijke ontwikkelingen te verklaren zijn en hoe daar binnen het recht op gereageerd moet worden.

_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Waarom vindt je een rechtsfilosofische benadering te abstract? Heeft dat met voorkeur te maken of denk je dat het niet haalbaar is? Mocht je je trouwens willen verdiepen in burgerschap, dan zou je natuurlijk ook kunnen kijken naar het Europees burgerschap. Aangezien dat met het verdrag van Lissabon gaat wijzigen (en het vermoedelijk op zich al redelijk afwijkt van 'gewoon' burgerschap) is het in ieder geval erg actueel.

Als je bij integratie en identiteit wilt blijven zou je ook de vraag kunnen stellen wat precies de relatie is tussen (de concepten) burgerschap en nationaliteit, waarbij je burgerschap dan zou kunnen zien als het behoren tot een bepaalde politieke gemeenschap, en nationaliteit als het vallen onder een bepaalde nationale jurisdictie.


Ik had nog niet verder gekeken dan Nederland, maar een Europese invalshoek is inderdaad erg interessant! Ik ga het meenemen in mijn gedachtevorming.

Het "onderscheid" tussen burgerschap en nationaliteit is iets wat uiteraard in elke scriptie over burgerschap meegenomen moet worden Smile

Quote:
Ten aanzien van je laatste onderwerp moet je in ieder geval beseffen dat de vrijheid van onderwijs (lees: de gelijkberechtiging van het bijzonder onderwijs) een zeer moeilijk punt is in de Nederlandse politiek. Wellicht kan je, als je toch in de hoek van integratie of identiteit zou willen blijven, je onderwerp zoeken in de richting van de gelijkberechtiging van (bv. de wenselijkheid van) islamitische scholen.


Het is juist mooi dat het een moeilijk politiek punt is. Ik denk dat het tijd is om dit recht van bijzonder onderwijs te evalueren. Juist inderdaad omdat er steeds meer islamitische scholen bij komen. Daarnaast bestaat dit recht al sinds 1850 o.i.d. en het is nog maar de vraag of het in zijn geheel nog wel wenselijk is, want je kunt je ook afvragen of streng gereformeerde scholen (die bijvoorbeeld de evolutietheorie niet uitleggen en kinderen leren dat homoseksualiteit een zonde is) nog wel zo wenselijk zijn in onze huidige samenleving. Het feit dat er maar weinig van dit soort scholen zijn (de meeste bijzondere scholen hebben namelijk geen consistent beleid mbt de geloofsovertuiging van leerlingen en docenten), kan een aanduiding zijn dat de mensen in Nederland hier niet meer zo'n behoefte aan hebben.
Oorspronkelijk is het recht op bijzonder onderwijs ontstaan als een tegenhanger van het christelijke overheidsonderwijs (maar dan ongefinancierd). Er is vervolgens gestreden voor gelijke rechten, maar vooral gelijke subsidiëring. Op een gegeven moment veranderde de grondslag van het openbaar onderwijs van christelijk naar neutraal, maar de bijzondere scholen bleven bestaan. Wordt het geen tijd voor een nog scherpere scheiding tussen kerk en staat?

Al met al zitten er een boel kanten aan. Je hebt een stukje rechtsgeschiedenis (icm de verzuiling), invloed van de multiculturaliteit en hoe de overheid hiermee om moet gaan, neutraliteit van de overheid (liberalisme), vrijheid van geloof vs verbod op discriminatie en een botsing tussen de normen en waarden van streng gelovigen (welk geloof dan ook) met die van de meerderheid in de samenleving.

Quote:
Ik vrees dat mijn suggesties zijn ingegeven door mijn (Europees-)staatsrechtelijke achtergrond. Ik hoop dat je er iets mee kunt.


Dat geeft niks, tegenwoordig kun je als rechtenstudent vrij weinig zonder de invloed van Europa mee te nemen. Vooral een Europees burgerschap is inderdaad erg interessant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al enige idee welk onderwerp je nu uiteindelijk wilt kiezen en welke (discipline en/of) invalshoek?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Heb je al enige idee welk onderwerp je nu uiteindelijk wilt kiezen en welke (discipline en/of) invalshoek?


Ik moet eerst een paper schrijven en een tentamen leren. Dan ga ik afspreken met een scriptiebegeleider en kijk ik wat hij het meest geschikt acht. Zodra ik het weet, laat ik het wel weten Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds