Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten erfgename bij plaatsvervulling.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans v



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 19:52    Onderwerp: Rechten erfgename bij plaatsvervulling. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over de wettelijke rechten van een erfgename die de erfenis middels testament heeft verkregen. Haar moeder was in het testament tot enige erfgename en executeur benoemd maar is eerder overleden dan de erflater. In het testament is plaatsvervulling van toepassing. De wettelijke erfgename is woonachtig in het buitenland maar is goed traceerbaar middels het GBA. Omdat de notaris over de plaatsvervulling in het testament heen heeft gelezen en eerst met de broers en zuster van de erflater in contact is getreden duurde het even voordat de wettelijke erfgename werd benaderd. Er is zelfs een procedure beneficiaire aanvaarding in gediend bij de rechtbank.

De familie van de overledene wilde de begrafenis niet afwikkelen en de gemeentelijke dienst uitvaart heeft de afwikkeling toen aan een 'Rechtskundige adviesbureau' overgedragen. Dat bedrijf heeft ook die notaris ingeschakeld.

Mijn vraag is kan/mag een beheerder. die de afwikkeling van de erfenis in zijn beheer heeft, voorwerpen verkopen zonder dat er schulden aanwezig waren? Er is namelijk een gloednieuwe auto contant verkocht en ver onder de dagwaarde met zo'n €6000.00 verlies zonder enig overleg.

Mijn vraag is wordt de opvolgende wettelijke erfgename automatisch ook executeur als de eerder genoemde erfgename in het testament dit ook al was? En kan zij zonder de beheerder de erfenis zelf verder afwikkelen want zij heeft de erfenis zuiver aanvaardt.

Er is geprobeerd om de beheerder van de afwikkeling van de erfenis te halen maar deze weigerde hier aan mee te werken. Net zo min verstrekt hij geen inlichtingen als de erfgename erom vraagt. Omdat hij niet door een kantonrechter is benoemd hoeft de erfgename volgens mij ook niet deze stappen te volgen en kan zij hem gewoon ontslaan.

Is mijn veronderstelling juist?
En wat zijn de beperkingen en plichten van een beheerder i.p.v. een executeur?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste hans v,

voor opgesteld:Ik ben geen geleerde op dit gebied maar deel mijn kennis wat ik over het onderwerp weet.

Op het moment dat iemand overlijd en niemand de begrafenis op zich neemt word de gemeente ingeschakeld.
De gemeente maakt kosten voor de begrafenis en wil deze vergoed krijgen.
Ook moet het huis leeg geruimd worden .
Dit doet ook de gemeente.
hiervoor schakelen ze een beheerder in.
Een beheerder kan niet aan de banktegoeden komen maar mag/kan wel goederen ten gelde maken voor het aflossen van openstaande schulden.
De gemaakte begrafeniskosten zijn een nieuwe ontstaande schuld die niet gemaakt is door de erflater.

Een beheerder heeft geen inzage in een testament>

Daarom is het de taak van de beheerder om een notaris inschakelen om op zoek te gaan naar erfgenamen.
Omdat moeder(dochter erflater) de enigste erfgenaam was in het testament maar reeds was overleden gaat de notaris kijken naar andere erfgenamen en komt uit bij de broers/zussen van erflater(in uw geval uw ooms en tantes)
Deze hebben de erfenis niet aanvaard en een heeft het beneficiair aanvaard.
Daarna gaat de notaris kijken of er neven/nichten in aanmerking komen voor de erfenis.
Omdat de dochter in het buitenland woont staat zij niet in het BRP(voorheen GBA) ingeschreven (wel haar moeder) en werd daarom later benaderd door de notaris.

U erft niet de taak van executeur want die stond gereserveerd op naam van enigste erfgenaam.(moeder)
Door het eerder overlijden van de executeur is er niemand die de taak kan vervullen.
U kunt proberen om gezamenlijk met de andere (beneficiaire)erfgenaam
bij de notaris aan te geven dat u als executeur wilt optreden.

Pas als de notaris of de executeur aangeeft aan welke erfgenaam uitgekeerd moet worden houd de taak van de beheerder op.
Dan moet de beheerder overdracht doen van alle gegevens en goederen die er zijn .
Maar verder hoeft/mag hij geen inlichtingen te verstrekken aan derden.
De beheerder heeft door verkoop van goederen er in ieder geval voor gezorgd dat erfgenamen geen nieuwe schuld erven.

ik hoop dat ik iets heb kunnen verduidelijken met deze aanzet.
ook hoop ik dat er andere misschien aanleiding vinden om eventuele aanvullingen te geven.

verder wens ik u sterkte toe

m
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hans v



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2015 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Slinger,

Dank voor uw antwoord en mijn excuses voor mijn late reactie maar de praktijk was toch echt anders.

De notaris heeft zeer slecht gehandeld door niet eerst te gaan zoeken naar de opvolgende rechtmatige erfgename, in dit geval de dochter van de wettelijke, maar inmiddels overleden, erfgename. Haar dochter stond weldegelijk geregistreerd in het BRP, alleen heeft zij zich gevestigd buiten Nederland maar zij was wel makkelijk, o.a. via de ambassade, traceerbaar. De notaris heeft simpelweg niet de moeite genomen om dit uit te zoeken en dit heeft zij later ook toegeven. Een andere notaris vond haar adres in minder dan 5 minuten!!

Waarschijnlijk heeft de rechtbank, toen de notaris de beneficiaire aanvaarding van de erfenis door de niet rechtmatige familieleden indiende bij de rechtbank, de notaris erop gewezen dat zij (notaris) te weinig onderzoek heeft verricht. Pas na deze procedure is de notaris past echt gaan zoeken naar de dochter.

Wat betreft dat de beheerder een notaris dient in te schakelen, dit was een geval van handje klap. Wat mij is verteld is dat er zelfs een kantonrechter ingeschakeld had moeten worden ter controle van de beheerder. Deze kantonrechter had ook toestemming moeten verlenen voor de verkoop van de auto. Al helemaal omdat er geen schulden waren.

Op 01-04-2014 is de dochter in beeld gekomen en de auto is op 16-04-2015 contant verkocht zonder enig bewijs wat er is betaald. De beheerder heeft het ontvangen bedrag niet eens op de ervenrekening gestald maar op zijn eigen bedrijfsrekening. Een andere notaris heeft hem gedwongen het geld op de ervenrekening te storten! De beheerder had de erfgename ook toestemming moeten vragen want de dochter had misschien de auto zelf wel willen behouden of kunnen verkopen. Overleg was immers nu mogelijk en dat zegt de wet ook.

Inmiddels is de gehele erfenis afgesloten maar dat de beheerder, die zich onterecht executeur noemde, dat is er eentje die de boel heeft lopen belazeren. Ik zag zelf genoeg redenen om tegen deze man te gaan procederen maar de dochter zag hier (enigszins begrijpelijk) van af.

De afspraak was €3500,00 aan totale kosten, maar deze man flikt het later om de BTW er nog bij op te tellen waardoor de kosten opliepen tot €4250,00. Ik heb erbij gezeten toen ik hem vroeg wat de totale kosten zouden zijn als de dochter toen zou stoppen. Zijn antwoord was €3500,00 als hij zou stoppen, en €3500,00 tot het einde van de afwikkeling van de erfenis? Dit soort antwoorden daar neem ik geen genoegen mee, maar mijn dochter kon niet al te lang in Nederland blijven. Ik heb mij toen teruggetrokken om dat ik deze beheerder al in twijfel trok gezien zijn manier van handelen en ik deze man wilde aanpakken en daar zijn (hoge)kosten aan verbonden.

Ik zou zijn website hier moeten plaatsen omdat hij zich een executeur noemt maar dat kan alleen als hij in een testament wordt benoemd. Maar omwille van zijn privacy doe ik dat maar niet.

Ik ga er nog wel een klacht over indienen bij de NOVEX.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds