Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op extra contractuur?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: do 23 okt 2014 12:40    Onderwerp: Recht op extra contractuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 2 jaar geeft ik 4 uur per week les op een sportschool. Deze 4 uur staan in mijn arbeidscontract. Het arbeidscontract is gesloten tussen bedrijf A en mijzelf.

Vorig jaar kwam er nog één uur per week vrij welke ik samen met mijn collega voor mijn rekening heb genomen (om de week lesgeven). Dit uur is niet in mijn contract opgenomen (als 0,5 uur bovenop de 4 uur die ik al had), maar deze lessen kon ik iedere maand gewoon declareren en deze declaratie werd dan netjes bij / met mijn salaris verwerkt.

Kort na het aannemen van de extra les is de sportschool overgenomen door bedrijf B. De contracten zijn 1 op 1 overgenomen. Alle invallessen (en dus ook de extra les die ik aangenomen heb, want deze staat niet in mijn contract) worden bij bedrijf B weggeschreven als tijd voor tijd uren (TVT). Bij bedrijf B worden deze uren 1 x per jaar uitbetaald, indien het saldo hoog genoeg is (minimaal aantal TVT uren dat nodig is voor tot uitbetaling wordt overgegaan is (nog) niet bekend).

Nu de overname inmiddels achter de rug is heb ik mijn leidinggevende hierop aangesproken met het verzoek mijn contract aan te passen van 4 naar 4,5 uur per week. Ik zit namelijk niet te wachten op een alsmaar oplopend saldo van TVT uren (maak ik geen gebruik van) en bovendien: ik werk 0,5 uur per week, waar - vind ik - gewoon een vergoeding voor tegenover hoort te staan. Straks blijkt aan het einde van het jaar dat ik net onder de grens van uitbetaling zit en blijf ik maar TVT opbouwen.

Na overleg is gebleken dat er geen prioriteit gegeven wordt aan het aanpassen van contracten en dat de personeelskosten te hoog zijn en dus omlaag moeten.

Mijn vragen:
- Als contracten 1 op 1 overgenomen worden en het was altijd gebruikelijk dat extra gewerkte uren in de maand daarop uitbetaald werden, kan een nieuwe werkgever dit dan zomaar anders doen? Daar zal dan toch een nieuw contract tegenover moeten staan?

- Kan een werkgever weigeren je extra uren te geven in je contract als voor beide partijen duidelijk is dat deze extra uren met een vaste regelmaat (namelijk 0,5 uur per week) voor een lange periode (onbepaalde tijd) terug blijven komen?

PS: dat de personeelskosten omlaag moeten en dat daarom geen extra uren op het contract worden gegeven is denk ik een smoes, aangezien 1 x per jaar de TVT uren uitbetaald worden (als het saldo hiervan hoog genoeg is). De uren worden dus uiteindelijk wel een keer uitbetaald (vraag is dus alleen wanneer).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 23 okt 2014 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat u (veel) langer dan 3 maanden werkzaam bent voor deze werkgever is sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van het gemiddelde aantal uur van de laatste 3 maanden.
Hieronder vindt u een voorbeeldbrief om uw uren te claimen, welke u aan uw situatie kunt aanpassen.

LET OP: De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in cao.

Het betreft wetsartikel 7:610b BW: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Geachte heer, mevrouw,

Vanaf XXX werk ik bij u met een oproepovereenkomst / arbeidsovereenkomst voor XXX uur per week/maand.

Gemiddeld heb ik (tenminste) de afgelopen drie / XXX maanden meer uren, te weten XXX uur gewerkt. Ik wil deze uren dan ook graag in mijn arbeidsovereenkomst laten opnemen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
jupjupjup



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 20:47    Onderwerp: ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een werkgever die niet weerlegt kan hij dan ook de werknemer ontslaan?
Met als reden bv. vertrouwensbreuk. Hoe snel gaat een rechter hier in mee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2015 21:59    Onderwerp: Re: ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

jupjupjup schreef:
Als een werkgever die niet weerlegt kan hij dan ook de werknemer ontslaan?
Met als reden bv. vertrouwensbreuk. Hoe snel gaat een rechter hier in mee?

Een brief aan je werkgever waarin je vraagt om waar je naar jouw mening recht op hebt kan geen grond zijn voor een vertrouwensbreuk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit kan nimmer een geldige reden zijn voor een vertrouwensbreuk/ontslag.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
jupjupjup



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 9:36    Onderwerp: breuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi
ook niet de pesterijen van 1 kant komen?
bv door loon niet uit te betalen, minder of niet inplannen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook dat kan voor werkgever geen reden zijn voor ontslag. Voor werknemer eventueel wel. Ik raad werknemer aan rechtshulp in te schakelen. Zie mijn persoonlijke bericht.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds