Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 4:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

RAIO analytische test 16 april 2008 (ook info over inhoud)
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 14 van 14 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LindavdS



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 67


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 11:02    Onderwerp: late reactie Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi allemaal,

ten eerste: van harte gefeliciteerd met jullie toelating!!

Ik heb enige tijd, vanwege privé omstandigheden, niet meer op het forum gekeken. Ik zag dat er weer erg veel gebeurd is en dat sommige vragen nog openstaan (met name over hoe het bevalt als raio).

Zoals jullie misschien al weten ben ik raio in Roermond. Het bevalt me echt super en de rechtbanksfeer is ook erg leuk en informeel.

Ik zag wat vragen staan die ik maar even per vraag zal beantwoorden.

- Moet je veel studeren voor de eerste analytische testen? Of zou ik dit bijv. nog naast de studie kunnen doen?
Ik vond het meevallen. Ik heb het naast mijn studie en een verhuizing gedaan en dat was goed te doen. Je leest het boekje, oefent met die opgaven en met opgaven via internet en meer kun je niet doen.

- Wat vonden jullie het moeilijkste gedurende de selectieprocedure?
Lastig. Ik denk het laatste gesprek, omdat je dan al zo ver gekomen bent. Het lijkt me erg vervelend om dan net op het laatste gesprek stuk te lopen. Die middag is ook best intensief en je hebt twee gesprekken met steeds drie personen. Bij mij speelt ook mee dat ik die ochtend tentamen had, dus misschien dat de dag daarom zwaarder leek. De tweede ronde vond ik het minst moeilijk, omdat het maar een gesprek van 20 minuten betreft en je jezelf daar ook niet echt op kunt voorbereiden.

- Gaat het vooral om juridische kennis of juist meer om sociale vaardigheden?
Volgens mij wordt aan beide vaardigheden erg veel belang gehecht. Het is juist de combinatie van maatschappelijke betrokkenheid en juridische kennis (m.i. meer juridische vaardigheid/analytisch vermogen) die je geschikt maakt als raio.

- Waarom denk je dat jij bent toegelaten voor de Raio? Wat denk je dat het belangrijkste wordt gevonden gedurende de selectie?
Weet ik echt niet. Er wordt eigenlijk niet gezegd waarom je bent toegelaten.
Ik kreeg de indruk dat het analytisch vermogen erg belangrijk was en dat het ook belangrijk was dat je niet wereldvreemd bent.

- Op welk rechtsgebied zijn jullie afgestudeerd? Ik heb begrepen dat dit in principe geen rol speelt, maar dat ze wel aanraden om privaatrechtelijke blokken te volgen aan gezien deze het moeilijkste zijn gedurende de Raio?
Privaatrecht en strafrecht. Het verhaal gaat dat bij civiel inderdaad de meeste mensen struikelen. Ik denk dat dat niet alleen aan het rechtsgebied ligt maar ook aan het feit dat je dan zelf vonnissen schrijft en zittingen doet en dus al veel meer verantwoordelijkheid hebt en zelfstandig vonnissen moet schrijven/oordelen, dan bij straf.

- Hoe oud zijn jullie en denken jullie dat leeftijd een grote rol speelt?
Ik ben 22. Ik ben de jongste van onze lichting. Ik denk dat het wel een rol speelt, want ze vroegen er bij mij in het eerste gesprek erg veel over. Met name waarom ik op die leeftijd al solliciteerde en waarom ik niet eerst ging werken. De leeftijd varieert bij ons tussen begin twintig en eind dertig dus wat dat betreft zijn er geen echte leeftijdseisen.

- Degene die al aan de Raio zijn begonnen, hoe gaat het?
Het gaat goed. Straf is erg leuk en ik heb het erg goed naar mijn zin. Overigens krijg je bij je strafstage geen officiele beoordeling (tenzij je een A of B krijgt). Je weet dus niet of je een C of D hebt aan het einde.

Ik hoop dat ik jullie vragen een beetje heb beantwoord. Ik ben benieuwd wie er in Roermond terecht komt!

Veel succes alvast allemaal en als iemand vragen heeft; mailen kan altijd.

groetjes,
Linda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update van mijn kant mbt de plaatsing...ik ga naar mijn tweede keus, Utrecht. Niet verkeerd.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Christian W.



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 10:45    Onderwerp: plaatsing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geplaatst in Arnhem. Gezien mijn woonplaats 's-Hertogenbosch is dat niet ongunstig (lees: ik hoef niet te verhuizen). Hoeveel opleidingsplaatsen heeft Arnhem eigenlijk, een of twee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SvdH



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:30    Onderwerp: Plaatsing/ruilen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ha! Ook ik zit in de lichting voor april 2009. Alleen ik ben in Leeuwarden geplaatst (en ik woon in Den Haag!!!). Is er iemand die heel graag naar Leeuwarden wil en wil ruilen?
Ciao!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SylviaK



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:40    Onderwerp: plaatsing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mede RAIO's!

Ook ik mag op 1 april aan mijn RAIO opleiding gaan beginnen. Ik heb gister mijn plaatsing te horen gekregen: Haarlem. Ik woon zelf in Leiden en Haarlem was mijn tweede keus, dus ik ben super blij!
Helaas voor SvdH: geen ruilmateriaal hier.

Tot de introductieweek allemaal!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi Sylvia en Sanne!
Ik heb ook geen ruilmateriaal helaas...
_________________
Be the change you want to see in the world


Laatst aangepast door Ramonkey op vr 30 jan 2009 14:20, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Christian W.



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 14:10    Onderwerp: raio-plaatsing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ai, naar Leeuwarden vanuit Den Haag is wel een bittere pil...
Ik kan je niet gelukkiger maken met Arnhem helaas. Weet je wat nu? Ga je nu snel huisvesting daar zoeken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Liselot



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oe jee, Sanne dat is niet niks! Confused
Wat ga je doen inderdaad?

(overigens: ken je toevallig Amel?)

Ik heb meer geluk, ik mag naar Amsterdam!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cobus19



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Liselot, we gaan elkaar veel zien; ik ben ook in Amsterdam geplaatst! Ik prijs me zeer gelukkig; vanaf april fietsend naar mn werk.

Oef Sanne, Leeuwarden zal wel een tegenvaller voor je zijn. Niet bepaald binnen een uur reisafstand.. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SvdH



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker een bittere pil. Mijn voorkeuren waren A'dam, R'dam of Den Haag. Dit is ietsje pietsje uit de richting. Ik ga bezwaar maken en heb, hoe moeilijk ook, besloten om iig niet naar Leeuwarden te gaan.

Hopelijk ontmoet ik jullie allemaal in Zutphen maar ik vrees het ergste. Confused

Ciao!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cobus19



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heftig zeg, ik heb met je te doen. Overigens begreep ik dat je na 2 jaar, voorafgaand aan je parketstage, een verzoek tot overplaatsing kan doen.

Sterkte in ieder geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Josien



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 17:35    Onderwerp: raio lichting april Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi mede raio's,

Leuk om al iets te horen van lichtingsgenootjes.
Ik begin ook in april in haarlem mn eerste keuze. Dus Sylvia wij zullen elkaar veel gaan zien.
Ik heb er in elk geval heel veel zin in!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hannie



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 19 apr 2009 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje over die analytische test:

zitten er ook van die getallenreeksen bij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Silke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi.

Inmiddels zijn er al een aantal van jullie al een paar weken bezig aan de opleiding, hoe bevalt het jullie? Ik ben erg benieuwd!

En SvdH, hoe is het nog afgelopen? Heeft je bezwaar nog geholpen? Ik hoop het voor je, want het lijkt me heel jammer als je nu niet aan de opleiding bent kunnen beginnen.

Is het trouwens van belang voor de selectieprocedure om er voor te zorgen dat je over kennis van alle rechtsgebieden beschikt? Ik zelf heb me het afgelopen jaar namelijk voornamelijk bezig gehouden met strafrecht en zal dus niet meer alle privaatrechtelijke en bestuursrechtelijke kennis helemaal paraat hebben...
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 14 van 14 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds