Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Professionaliteit van een Rechter
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens met de stelling dat rechters in Nederland ten aller tijde onafhankelijk moeten zijn. Alleen is de wet in enkele gevallen niet gedetailleerd genoeg, en is een rechter genoodzaakt een 'eigen' visie op een bepaalde kwestie te geven.

Klein voorbeeld. Wat betreft het aanvoeren van in het geheim gemaakte geluidsopnamens waarbij je zelf deelnmam aan het gesprek als bewijsstuk, mag de rechter zelf bepalen of hij/zij de geluidsopname als bewijsstuk accepteerd.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met de stelling ('De rechter dient ten alle tijde te handelen uit zijn/haar professionaliteit die haar of zijn ambt stelt') op hoofdlijnen eens. Gezien het feit dat ook de rechtr een mens is , zou ik menen dat de stelling beter kan luiden: De rechter dient ten alle tijde de professionaliteit te betrachten die zijn ambt veronderstelt.

Het woord 'rechter' is mannelijk trouwens. Vandaar het woord 'zijn' als verwijswoord.

Het soort uitspraken van rechters zoals in het eerste bericht aangehaald kunnen echt niet. Ook niet in de VS waar de rechter een politieker figuur is dan in Nederland. In Nederland is het alleen al uit den boze vanwege de gedachte de persoon van de rechter er hier officieel niet toe doet. Ook doet het er niet toe of de rechter de straf zelf teleurstellend vindt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om de hiervoor aangegeven redenen ben ik het ook eens met de stelling.
Een rechter moet geacht worden objectief te zijn.
Absolute objectiviteit is onmogelijk (en misschien zelfs onwenselijk in sommige omstandigheden).
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
(en misschien zelfs onwenselijk in sommige omstandigheden).


Zoals? Kun je voorbeelden noemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat te denken van bijvoorbeeld de Asbestzaak (waarbij de verschijnselen zich pas na de verjaringstermijn openbaarden en eiser volgens de wet geen poot had gehad om op te staan)?

Amotiearrest, waarbij de eigenaresse van het stuk grond waar de garage wat overheen was gebouwd op zich wel het recht zou hebben dat te laten afbreken.

Die dingen ..... Van die zaken waarin 1 partij formeel misschien wel gelijk heeft, maar waarbij het in het gelijk stellen van die partij uiteindelijk een hoog onrechtvaardigheidsgehalte zou hebben.

Dus ik kan me wel iets voorstellen bij de stelling van nemine.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er schiet mij momenteel maar één voorbeeld* te binnen wat ik lang geleden een keerde hoorde in een college strafrecht.
Mogelijk niet al te sterk, maar het voorbeeld wat ik had toen ik de reactie schreef is me even ontgaan.

Een moeder van 2 kinderen stopt haar 6 maanden oude zoontje in bad gevuld met ongeveer 10 cm water.
Op dat moment begint haar 2 jarige dochtertje die in een andere kamer is heel hard te huilen.
De moeder rent naar haar dochtertje pakt haar op en loopt terug naar de badkamer onderwijl het dochtertje troostend.
Ze komt in de badkamer en ziet haar zoontje voorover in het laagje badwater liggen.
Hulp kan niet meer baten, het zoontje overlijd.
Toen de moeder vervolgd werd oordeelde de vrouwelijke rechter dat er geen andere mogelijkheid bestond dan dat de tenlastegelegde dood door schuld wettig en overtuigend bewezen was.
De uitspraak luidde een schuldig verklaring met oplegging van geen straf.
De rechter motiveerde alsvolgt;
Ik ben zelf moeder van 2 kinderen, en u heeft door het verlies van een van uw kinderen de zwaarste straf gehad. Het strafrecht zou u nooit zo zwaar kunnen straffen...





* Het zou kunnen zijn dat de details niet allemaal kloppen maar het gaat om de essentie, de uitspraak.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de overweging 'ik ben zelf ook moeder van twee kinderen' ronduit slecht. Dat doet er niet toe. Het zou immers betekenen dat als de moeder in kwestie een rechter had getroffen die geen moeder/vader is, de straf wellicht hoger uitgevallen zou zijn. Dat is misschien sowieso wel waar, maar dat betekent niet dat de rechter een dergelijke overweging in zijn vonnis moet opnemen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat ook als zodanig in de (motivering) van de uitspraak is opgenomen?

Of heeft deze rechter dit bij de uitspraak mondeling naar voren gebracht...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is dat in die bewoordingen gezegd.
Maar ik kan me vergissen, ik weet absoluut niet of het alleen maar een voorbeeld was van de desbetreffende docent. of dat het ook daadwerkelijk een vonnis c.q. arrest is.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Dat is misschien sowieso wel waar

Dat ben ik niet met je eens, want je hoeft geen ouder te zijn om het verlies te kunnen begrijpen van een 'eigen' kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eigenlijk dat je dat wel moet, als je het echt wil begrijpen. Maar dat is mijn persoonlijke inschatting. Ik heb daar geen andere bronnen voor dan dat ouders vaak vraggen of je zelf kinderen hebt, als het om dergelije zaken gaat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het een drogreden is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter krijgt veel zaken voorgeschoteld waar hij/zij zelf (gelukkig) geen ervaring mee heeft en wordt dan wel geacht e.e.a. te begrijpen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval van de verdronken baby kun je je afvragen of de vervolging wel opportuun was. In ieder geval lijkt het niet opleggen van een straf me volkomen juist. Er zou niemand bij gediend zijn als moeder ook nog eens achter de tralies verdwijnt.

Bij mijn weten worden boeren die met de tractor hun kleuters vermorzelen (je leest het elk jaar wel een paar keer in de krant) en ouders die op een strandje niet opletten terwijl hun kind verdrinkt niet vervolgd.

Maar het ging natuurlijk om de motivering. In het vonnis lijkt me zo'n persoonlijke noot niet gepast. Dat een rechter dergelijke overwegingen (in gedachten) wel een rol laat spelen lijkt me echter niet meer dan normaal. Rechtsvinding is vrijwel nooit het aflopen van regeltjes om te kijken wat er dan uitkomt. Een rechter bepaalt gewoon eerst voor zichzelf wat er uit zou moeten komen, en kijkt dan of (en hoe) die uitkomst steun vindt in het recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een rechter bepaalt gewoon eerst voor zichzelf wat er uit zou moeten komen, en kijkt dan of (en hoe) die uitkomst steun vindt in het recht.


Dat denk ik ook, maar strikt genomen zou het natuurlijk andersom moeten. Op deze manier ligt toch het gevaar op de loer dat de rechter regelgeving zo gaat uitleggen als het in zijn straatje te pas komt, op zo'n manier dat hij zijn rechtsgevoel, zijn gevoel van wat in die specifieke casus 'rechtvaardig' is, kan bevredigen.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: do 08 jun 2006 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In het geval van de verdronken baby kun je je afvragen of de vervolging wel opportuun was. In ieder geval lijkt het niet opleggen van een straf me volkomen juist. Er zou niemand bij gediend zijn als moeder ook nog eens achter de tralies verdwijnt.


Dat weet ik nog zo net niet. De omstandigheden van het geval kunnen toch maken dat een vervolging opportuun is. Ik noem maar bijvoorbeeld dat het de tweede keer is dat het de moeder gebeurd, dat er een vermoeden van opzet bestaat maar men twijfelt over de bewijsbaarheid daarvan etc. etc. Hoe de exacte feiten daaromtrent in deze zaak waren zijn immers niet bekend.

En in de trand van alle risicoaansprakelijkheden van tegenwoordig kun je ook stellen dat je als ouder nou eenmaal aansprakelijk bent voor de dood van je kind indien de dood door het betrachten van meer voorzichtigheid voorkomen had kunnen worden...en dat maakt vervolging in zo'n geval opportuun.

Daarnaast kun je je afvragen of i.v.m. generale preventie vervolging opportuun is, ook al stuur je als OM (uiteindelijk) aan op toepassing van art. 9a Sr. In sommige gevallen denk ik van wel.

Maar het verliezen van een kind, aan je eigen schuld te wijten, is natuurlijk misschien wel het ergste wat je kan overkomen...dat zal iedereen wel met mij eens zijn.
Behoudens uitzonderingen past dan inderdaad géén straf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds