Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Private universiteit eist doktersverklaring voor herkansing
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ms19004



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2018 21:11    Onderwerp: Private universiteit eist doktersverklaring voor herkansing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik volg naast mijn werk een deeltijdopleiding aan een private universiteit. Helaas heb ik eenmaal een herkansing van een vak gemist vanwege ziekte. Dit heb ik voor het tentamen gemeld aan de universiteit, wat volgens het examenreglement ook moet. Echter, geeft het examenreglement ook aan dat een doktersverklaring benodigd is om een nieuwe poging aan te kunnen vragen. Het ging niet om een ziektebeeld (hoofdpijn) waarbij geen medische kennis is vereist, dus ben ik destijds niet langs een dokter geweest. Tijdens mijn gesprek met de universiteit voor het tentamen werd er ook niet op gewezen dat dit verplicht was (het stond dus wel in de reglementen). Achteraf ben ik alsnog langs mijn eigen dokter gegaan. Deze gaf aan sowieso geen doktersverklaring af te geven voor situaties waarin 1) geen medische kennis benodigd is en 2) de universiteit in dat geval een onafhankelijk dokter moet inschakelen. Dit heeft hij op papier gezet en heb ik naar de universiteit gestuurd. Deze blijft er helaas bij dat ik geen nieuwe poging krijg omdat ik geen "bewijs" heb dat ik daadwerkelijk ziek was. Dit betekent dat ik het vak inclusief verslagen opnieuw moet volgen en 1250 euro moet bijbetalen.

Mag een universiteit een doktersverklaring verlangen als bewijs dat je daadwerkelijk ziek bent? Op internet vond ik onder ander het volgende;

"In Nederland hanteert de KNMG het standpunt dat een behandelend arts helemaal geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt waarbij een oordeel wordt gegeven over de medische geschiktheid of ongeschiktheid om iets wel of niet te doen. Meer informatie hierover staat in de Richtlijn inzake het omgaan met medische gegevens."

Had de universiteit niet zelf een onafhankelijke arts in moeten schakelen als ze twijfelden aan mijn verklaring? Graag kom ik te weten hoe ik bovenstaande het beste aan kan pakken.

Ik zei het erg op prijs stellen als iemand een reactie achterlaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018 11:59    Onderwerp: Re: Private universiteit eist doktersverklaring voor herkansing Reageer met quote Naar onder Naar boven

ms19004 schreef:
Beste allemaal,

Ik volg naast mijn werk een deeltijdopleiding aan een private universiteit. Helaas heb ik eenmaal een herkansing van een vak gemist vanwege ziekte. Dit heb ik voor het tentamen gemeld aan de universiteit, wat volgens het examenreglement ook moet. Echter, geeft het examenreglement ook aan dat een doktersverklaring benodigd is om een nieuwe poging aan te kunnen vragen. Het ging niet om een ziektebeeld (hoofdpijn) waarbij geen medische kennis is vereist, dus ben ik destijds niet langs een dokter geweest. Tijdens mijn gesprek met de universiteit voor het tentamen werd er ook niet op gewezen dat dit verplicht was (het stond dus wel in de reglementen). Achteraf ben ik alsnog langs mijn eigen dokter gegaan. Deze gaf aan sowieso geen doktersverklaring af te geven voor situaties waarin 1) geen medische kennis benodigd is en 2) de universiteit in dat geval een onafhankelijk dokter moet inschakelen. Dit heeft hij op papier gezet en heb ik naar de universiteit gestuurd. Deze blijft er helaas bij dat ik geen nieuwe poging krijg omdat ik geen "bewijs" heb dat ik daadwerkelijk ziek was. Dit betekent dat ik het vak inclusief verslagen opnieuw moet volgen en 1250 euro moet bijbetalen.

Mag een universiteit een doktersverklaring verlangen als bewijs dat je daadwerkelijk ziek bent? Op internet vond ik onder ander het volgende;

"In Nederland hanteert de KNMG het standpunt dat een behandelend arts helemaal geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt waarbij een oordeel wordt gegeven over de medische geschiktheid of ongeschiktheid om iets wel of niet te doen. Meer informatie hierover staat in de Richtlijn inzake het omgaan met medische gegevens."

Had de universiteit niet zelf een onafhankelijke arts in moeten schakelen als ze twijfelden aan mijn verklaring? Graag kom ik te weten hoe ik bovenstaande het beste aan kan pakken.

Ik zei het erg op prijs stellen als iemand een reactie achterlaat.


Mmmmm ik roep maar even wat:


    - Heb je getekend voor accoord met het examen-reglement?
    - Is de Universiteit Bevoegd ingevolge de Wbp, e.a. wetten, bijv. de Wet BIG om medische gegevens te verzamelen en op te slaan?
    - Als zij stellen dat je pas ziek bent, nadat een arts e.e.a. op papier heeft gezet, zou je kunnen vragen: Waaruit blijkt dat ik (aka de
    topic starter dus) Njet ziek was, welke gronden dragen zij aan?
    - Beroep je op overmacht, nu de arts, weigert e.e.a. op papier te zetten.



Kijk in het reglement of je in beroep kunt gaan tegen het besluit, anders een KG starten?


Kun je hier wat mee?

Succes!
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds