Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Privacywetgeving en beleid werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018 21:31    Onderwerp: Privacywetgeving en beleid werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste medeforummers, ik ben in deze materie niet zo thuis.

Op het werk krijgen we regelmatig te maken met mensen die zich ziekmelden. Nu heb ik onlangs mij proberen in te lezen in deze materie en kwam ik tot de conclusie dat de werkgever maar zeer weinig informatie mag delen omtrent ziekmeldingen. Toch wordt er van mij verwacht dat ik bepaalde dingen doormail.

Zo stond voorheen op de planning (die hangt op bij de ingang en is inzichtelijk via intranet) wie er ziek was die dag en wie er vrij zijn. Naar mijn idee mag dit niet.

En zo moet ik mensen die zich ziekmelden via een mailgroep aanmelden. Alle teamleiders krijgen deze mail. Kennelijk wordt er verwacht dat ik er bij zet wat iemand mankeert. Naar mijn idee is dit in strijd met de wet. Als teamleider mag je immers helemaal niets registreren omtrent iemands ziekte.

Een ander opvallend iets is dat iemand van de arbo onlangs een mail rondstuurde met een update van bepaalde mensen die ziek zijn of tijdelijk werk. Ook hierin beschreef men wat deze mensen mankeerden.

Ik zou graag weten of dit allemaal wel kan en mag. De informatie die ik gevonden heb staat hier namelijk negatief tegenover. Als teamleider mag je wel aanhoren wat iemand heeft, maar dit op geen enkele wijze registreren. Dat is informatie die ik vind. Dan zou dat betekenen dat we in strijd met de wet handelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2018 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het komt mij voor dat je uitermate juiste standpunten in neemt.

Dus ... of zoiets als molens en vechten.... of uitkijken naar een serieuzere werkgever?
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 17 mei 2018 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bedrijfsarts mag in principe alleen maar verklaren dat iemand inderdaad ziek is op verzoek van de werkgever. Als je naar de huisarts gaat en je werkgever gelooft het niet kun je hooguit vragen voor een bevestiging van je kwaal aan de huisarts, maar in geen van de gevallen mag een arts (wegen medisch beroepsgeheim) inzage geven in de details over de ziekte.

De enige manier voor een werkgever om een ziekte in twijfel te trekken is door middel van een bedrijfsarts. En mag die enkel "Ja, is ziek / arbeidsongeschikt" en "Nee, kan gewoon werken / aangepast werk verrichten" doorgeven.

Je bent geenszins verplicht je werkgever in te lichten over de vorm van je ziekte.

Dat je mogelijk op goede voet leeft met je werkgever en details door speelt over je ziekte is je eigen verantwoordelijkheid. De werkgever (of aan wie je het ook verteld) mag daar geen inhoudelijke notitie van bewaren.

Ten aanzien van planning en continuïteit op de werkvloer is het wel handig om te weten of een medewerker 'afwezig' is. Dat kan een geplande vrije dag zijn of 'ad-hoc' dat iemand zich heeft ziek gemeld.

Naar mijn idee moet je dat wel kunnen communiceren intern, maar meer dan "afwezigheid door ziekte" hoeft verder niet gedeeld te worden.

Of dit soort informatie nog gedeeld mag worden voor planningsdoeleinden t.a.v. de nieuwe wetgeving durf ik niet te zeggen. Mogelijk dat je dan enkel nog maar in de planning mag zetten "Niet beschikbaar voor werk" of een andere neutrale term.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2018 6:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortom mijn idee hierover is juist en intern zijn we nu dingen aan het doen die niet mogen?
Ik heb werkgever reeds in een eerder stadium op de hoogte gebracht van mijn bevinden, incl links via internet, maar men heeft weinig tot geen actie ondernomen tot op heden.
Er is wel een regeling om misstanden te melden binnen de organisatie. Ik zou het wellicht daar eens neer kunnen leggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2018 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Het komt mij voor dat je uitermate juiste standpunten in neemt.

Dus ... of zoiets als molens en vechten.... of uitkijken naar een serieuzere werkgever?


Als de werkgever je eerder negeerde toen je met valide argumenten aankwam, wat verwacht je nu dan?
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds