Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Populariteit van het notariaat
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: za 22 jul 2006 10:24    Onderwerp: Populariteit van het notariaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het notariaat schijnt steeds impopulairder te worden. Kijk alleen al naar de cijfers van het aantal afgestudeerden. (en de populariteit van dit deelforum Wink ) Heeft iemand een idee waarom? Is het notariaat zo saai of verdient het gewoon te weinig??
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 22 jul 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het notariaat heeft niet alleen een mateloos saaie uitstraling, maar ook is het ontzettend moeilijk (en duur) om notaris te worden. Daarmee vergelijken is de advocatenstage nog aanlokkelijk (hoewel ik laatst een verhaal hoorde van iemand die 40k neer moest leggen om zich in te kopen in de advocatenstage)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: za 22 jul 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

idd, sluit me aan bij vorige spreker en vermeldt ook dat er natuurlijk ook genoeg vragen, bij rechtshulp, civiel recht en burgerlijk recht net zo goed in het notariaatforum kunnen worden geplaatst, wat betreft het terrein van expertise
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cella

Cella

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk gezegd lijkt het notarisvak me wel wat voor mij. (Kan niet tegen al te veel opwinding, zoals in de advocatuur. Cool )
Ik wist alleen niet dat je jezelf moest inkopen? Weet iemand waar je precies voor betaald en hoeveel dat dan is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cella schreef:
Eerlijk gezegd lijkt het notarisvak me wel wat voor mij. (Kan niet tegen al te veel opwinding, zoals in de advocatuur. Cool )
Ik wist alleen niet dat je jezelf moest inkopen? Weet iemand waar je precies voor betaald en hoeveel dat dan is?

Zou het misschien voor een plekje/'gebied' zijn?Want naar mijn weten houden ze het aantal notarissen/notariskantoren beperkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 01 aug 2006 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je niet van al te veel opwinding houdt, dan is het notariaat ook ongeschikt ben ik bang Razz . Dat is me in ieder geval na ruim een jaar kandidaat-notaris zijn wel duidelijk. Zelfs op een kleiner kantoor gebeurt veel. Hoe het in vergelijking met de advocatuur is, kan ik niet zeggen want ik het geen ervaring in de advocatuur. Dus dat zou je aan iemand moeten vragen die ervaring in beide beroepsgroepen heeft.

Om notaris te worden moet je in ieder geval de beroepsopleiding doorlopen (3 jarig) en in totaal 6 jaar stage lopen (waar de 3 jaar beroepsopleiding mede voor gebruikt mag worden). Beroepsopleiding wordt betaald door de werkgever. Dus dat is nog best te doen. In principe is het mogelijk om na 6 jaar als notaris benoemd te worden.

Je 'koopt jezelf in' omdat je het over het algemeen van een andere notaris overneemt. Hier zal een bepaald bedrag betaald moeten worden voor het protocol wat je overneemt en uiteraard voor de 'goodwill'. Je kunt ook aangeven dat je een nieuwe (extra) standplaats wilt hebben. Dan begin je met de teller op 0.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cella

Cella

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 7:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hé Flash, kun je voorbeelden noemen van het soort "opwinding" dat je op een notariskantoor zoal tegen komt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 7:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag dat maar aan een notaris in de maand december .... Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
qwerty



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou....ik doe zelf de administratie op een kleine kantoor....maar er is sprake van stress (bij mijn collega's dan).....huizen die gepasseerd zouden worden tegen het einde van de maand, worden ineens opgeschoven naar t begin van de maand....terwijl alles is opgevraagd voor bijv de 31ste........laatst ontving ik een koopakte waarvan t huis binnen 2 weken passeert Confused ....terwijl een hypotheek opzeggen minstens een maand duurt....en dan heb ik het hier over stress op de afdeling onroerend goed....laat staan hoe het gaat op die andere afdelingen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me best mooi werk notaris. Ik vraag mij echter af hoe we aan het geld komen om mijzelf in te kopen ?? 40K , wie leent dat nou aan een studentje
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bank die verwacht dat jij daarna het meervoudige daarvan op je rekening bij hen zet.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 40k ging over het inkopen in de advocatenstage. Ik vermoed dat het vele malen meer kost om jezelf in te kopen als notaris.

Dat je moet betalen om tot de advocatenstage toegelaten te worden vind ik trouwens wel raar. Tijdens de stage heb je recht op een soort minimumloon, en met zo'n inkoopbedrag ontduikt het kantoor dat bedrag, lijkt me.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shocked Whow how Shocked . Stop de persen.

Inkopen dit is echt nieuw voor mij.

Ik dacht, tonnetje gaat rechten studeren, haalt leuke cijfertjes , solliciteerd voor stagiare advocaat en krijgt een x bedrag per maand van het bedrijf.

Als ik mijzelf eerst moet inkopen dan betaal ik toch eigenlijk mijn eigen loon en studie ?

Dit is echt helemaal nieuw voor mij, zal toch niet overal zo zijn lijkt mij ?
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat StevenK vertelde was ook nieuw voor mij. Kennelijk gebeurt het, maar ik neem aan dat de meeste kantoren een advocaat-stagiair gewoon betalen voor zijn of haar werk.

Wat volgens mij gebruikelijker is, is dat je je als advocaat moet inkopen om partner te kunnen worden. Zo'n investering betaalt zich bij een goedlopend kantoor op termijn wel flink uit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inkopen bij het notariaat speelt pas als je notaris wilt worden en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook nog eens verander zodra de notaris in loondienst er is. Deze zal zich niet in hoeven kopen. Als kandidaat heb ik me uiteraard niet in hoeven kopen.

Voorbeelden van 'opwinding' op een notariskantoor? Nou buiten inderdaad de 'decemberstress' en de hectiek op de og-afdeling kan ik zo snel even bedenken:

- stelletjes die uit elkaar gaan zonder advocaat, maar het eigenlijk niet eens zijn met elkaar (flitsscheiding). Dit levert aardige scheldpartijen en soms zelf handgemeen op.

- bij het opstellen van een verklaring van erfrecht erachter komen dat er een extra kind blijkt te zijn, waar de voltallige familie niet van op de hoogte was (waarvan jij ze op de hoogte dient te brengen).

- uiteraard de spoedtestamenten van de mensen die op sterven liggen en een bepaald iemand willen onterven.

Er komt al met al best een hoop opwinding bij kijken! En dat houdt het ook wel leuk denk ik!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds