Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Per direct boventallig, moet ik nog werken?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WillemdeBoer



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 11:23    Onderwerp: Per direct boventallig, moet ik nog werken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

wegens een reorganisatie ben ik per direct boventallig verklaart (zowel mondeling als schriftelijk) en mijn werknemer is voornemens mijn arbeidscontract middels een vaststellingsovereenkomst over enige maanden te ontbinden.

Vraag: moet ik, aangezien ik per direct boventallig ben, nog op mijn werk verschijnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 13:14    Onderwerp: Re: Per direct boventallig, moet ik nog werken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

WillemdeBoer schreef:
Hallo,

wegens een reorganisatie ben ik per direct boventallig verklaart (zowel mondeling als schriftelijk) en mijn werknemer is voornemens mijn arbeidscontract middels een vaststellingsovereenkomst over enige maanden te ontbinden.

Vraag: moet ik, aangezien ik per direct boventallig ben, nog op mijn werk verschijnen?


Ja, absoluut, je moet je ook bereid stellen om je werk te doen, anders geeft dit niet alleen een reden voor ontslag, maar ook voor weigering van WW-uitkering (immers, het mag niet jouw schuld zijn dat je geen baan meer hebt). Voor de rest impliceert een overeenkomst een akkoord van beide zijden, dus ook die van jou; het is in beginsel niet jouw belang om hieraan mee te werken, mede met het oog op WW-uitkering. Dit nog onverlet of de boventalligheid een consequentie voor jou kan hebben, of er een ondernemingsraad is die wel akkoord is met dit plan enz enz. Je zult begrijpen dat we met zulke summiere informatie daarin weinig specifieks kunnen aangeven.

Lid van een vakbond? Bel hen. Schakel anders een arbeidsrechtdeskundige in, zodat je eigen rechten in deze gewaarborgd zijn.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WillemdeBoer



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 13:22    Onderwerp: Re: Per direct boventallig, moet ik nog werken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
WillemdeBoer schreef:
Hallo,

wegens een reorganisatie ben ik per direct boventallig verklaart (zowel mondeling als schriftelijk) en mijn werknemer is voornemens mijn arbeidscontract middels een vaststellingsovereenkomst over enige maanden te ontbinden.

Vraag: moet ik, aangezien ik per direct boventallig ben, nog op mijn werk verschijnen?


Ja, absoluut, je moet je ook bereid stellen om je werk te doen, anders geeft dit niet alleen een reden voor ontslag, maar ook voor weigering van WW-uitkering (immers, het mag niet jouw schuld zijn dat je geen baan meer hebt). Voor de rest impliceert een overeenkomst een akkoord van beide zijden, dus ook die van jou; het is in beginsel niet jouw belang om hieraan mee te werken, mede met het oog op WW-uitkering. Dit nog onverlet of de boventalligheid een consequentie voor jou kan hebben, of er een ondernemingsraad is die wel akkoord is met dit plan enz enz. Je zult begrijpen dat we met zulke summiere informatie daarin weinig specifieks kunnen aangeven.

Lid van een vakbond? Bel hen. Schakel anders een arbeidsrechtdeskundige in, zodat je eigen rechten in deze gewaarborgd zijn.


Dank je wel. Smile Hele route met vakbonden, OR etc.etc. is keurig netjes doorlopen en m'n vaststellingsovereenkomst ligt ook al bij de jurist van de vakbond. Ik vroeg me alleen af of het een verschil maakt tussen per datum einde arbeidsovereenkomst boventallig verklaard worden en per direct en of ik dan misschien met goed fatsoen de komende weken uit kan slapen. Wink Nee dus en ik ga dan ook keurig naar m'n werk. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 15:56    Onderwerp: Re: Per direct boventallig, moet ik nog werken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

WillemdeBoer schreef:
dr.dunno schreef:
WillemdeBoer schreef:
Hallo,

wegens een reorganisatie ben ik per direct boventallig verklaart (zowel mondeling als schriftelijk) en mijn werknemer is voornemens mijn arbeidscontract middels een vaststellingsovereenkomst over enige maanden te ontbinden.

Vraag: moet ik, aangezien ik per direct boventallig ben, nog op mijn werk verschijnen?


Ja, absoluut, je moet je ook bereid stellen om je werk te doen, anders geeft dit niet alleen een reden voor ontslag, maar ook voor weigering van WW-uitkering (immers, het mag niet jouw schuld zijn dat je geen baan meer hebt). Voor de rest impliceert een overeenkomst een akkoord van beide zijden, dus ook die van jou; het is in beginsel niet jouw belang om hieraan mee te werken, mede met het oog op WW-uitkering. Dit nog onverlet of de boventalligheid een consequentie voor jou kan hebben, of er een ondernemingsraad is die wel akkoord is met dit plan enz enz. Je zult begrijpen dat we met zulke summiere informatie daarin weinig specifieks kunnen aangeven.

Lid van een vakbond? Bel hen. Schakel anders een arbeidsrechtdeskundige in, zodat je eigen rechten in deze gewaarborgd zijn.


Dank je wel. Smile Hele route met vakbonden, OR etc.etc. is keurig netjes doorlopen en m'n vaststellingsovereenkomst ligt ook al bij de jurist van de vakbond. Ik vroeg me alleen af of het een verschil maakt tussen per datum einde arbeidsovereenkomst boventallig verklaard worden en per direct en of ik dan misschien met goed fatsoen de komende weken uit kan slapen. Wink Nee dus en ik ga dan ook keurig naar m'n werk. Smile


Je baas kan verklaren tot hij een ons weegt, wat telt is de datum van beëindiging van de overeenkomst, welke ligt op het moment van overeenkomst daartoe, bij gebreke van welke deze door de rechter moet worden ontbonden als jij het er niet mee eens bent.

Ik zou vooral even met die jurist overleggen wat je wel en niet moet doen; je moet jezelf in ieder geval beschikbaar houden, maar als je naar huis wordt gestuurd kun je dan in ieder geval zeggen dat je dat onder protest doet en gewoon beschikbaar bent voor arbeid. En documenteer alles, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Hou ondertussen ook even in de gaten of er binnen het bedrijf (dan wel dochterondernemingen) nieuwe vacatures ontstaan of zelfs worden ingevuld. Hiermee kun je ook je voordeel doen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WillemdeBoer



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom dank je wel. Smile

Nog een aanvullende vraag: stel nou dat ik voor de datum dat mijn arbeidscontract ontbonden wordt een nieuwe baan vind en dus eerder uit dienst wil, heb ik dan nog te maken met een opzegtermijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 29 apr 2014 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ook dan geldt gewoon de opzegtermijn. Wel kun je uiteraard samen afspreken dat je daarvan afwijkt, mits de werkgever daar geen bezwaar tegen heeft.

Zelf opzeggen kan natuurlijk wel gevolgen hebben voor de eventuele ontslagvergoeding.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds