Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overgaan van rechten en plichten bij overname bedrijf(je)?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 15:34    Onderwerp: Overgaan van rechten en plichten bij overname bedrijf(je)? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog geen ondernemingsrecht gehad, dus misschien is onderstaande vragen naar de bekende weg. Wink

Is het zo dat als een bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf, alle rechten en plichten in principe mee over gaan? Ik weet dat dit geldt voor b.v. arbeidscontracten.

De vraag komt voort uit de volgende casus: een vrouw koopt een tweedehands auto van 1 jaar oud. Na ongeveer een week begeeft de airco en de achterspiegelverwarming het (of deze hebben het nooit gedaan, is onduidelijk). Ik riep meteen nonconformiteit enzo. Deze vrouw heeft zich echter laten afschepen door de garagehouder door de mededeling dat het bedrijf inmiddels is overgenomen (in 1 week? Shocked ) en dat het nieuwe bedrijf geen garanties biedt.
Die garantie lijkt me sowieso flauwekul, immers de wet stelt dat een product moet voldoen aan de verwachtingen. Maar het kan toch niet zo zijn dat een verkoper door overname onder zijn verplichtingen uitkomt? Zo kan ik ook een bedrijf beginnen, de éne week neemt mijn partner mij over, en de volgende week ik hèm weer. Wink

Maar zoals gezegd, ik heb hier weinig kennis van. En tenzij ik een knoepert van een verbintenisrechtelijk leerstuk mis, krijg ik het ook niet sluitend beredeneerd met de standaard stof. Kan iemand me uitleggen hoe dit formeel juridisch zit?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst is van belang om wat voor soort overname het gaat. Juridische fusie? Aandelenfusie? Overgang van activa?

Bij een juridische fusie gaan de rechten en plichten zonder meer over.
Bij een aandelenfusie blijft de rechtspersoon die tegenover jou een plicht heeft gewoon bestaan.
Wanneer de activa worden opgekocht en de rechtspersoon wordt opgeheven heb je wellicht een probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pfft, dat zou ik niet weten! Het is zo'n via-via casus die ik wel interessant vond.
Het enige wat ik weet is dat mevrouw de auto heeft gekocht bij een dealer in 2e hands auto's, en dat deze dealer nu beweert te zijn 'overgenomen'.
Ik zal proberen meer info te bemachtigen, maar ik denk niet dat zij weet om wat voor overname het gaat.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het inderdaad 2x mis wat de garagehouder beweert. Ten eerste gaan inderdaad alle verplichtingen en rechten, dwz het hele vermogen, over in de nieuwe organisatie. Zie 2:309 BW over juridische fusies. Overigens wil een 'overname' misschien nog niet eens zeggen dat er een nieuwe rechtspersoon is, alleen dat die een nieuwe aandeelhouder heeft? In alle gevallen moet het (overgenomen of gefuseerde) bedrijf gewoon alle garanties leveren.

En zelfs áls er geen garantie is, dan mag je verwachten dat de verkoper een conform product levert. Deze verplichting rust dus ook sowieso op het bedrijf. Volgens art. 7:18 BW lid 2 is het zo dat, als het gebrek zo snel ontstaat, vermoed wordt dat het al ten tijde van de verkoop bestond. Je kunt dan in afdeling 3 van boek 7 kijken wat er dan moet gebeuren.

EDIT:
bona fides schreef:
Wanneer de activa worden opgekocht en de rechtspersoon wordt opgeheven heb je wellicht een probleem.

Oei, die was ik vergeten... daar weet ik jammer genoeg te weinig van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bankman



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michelle

Praktische tip:
Informatie over overnames en fusies moet in het Handelsregister terug te vinden zijn. Daar wordt ook vastgelegd wie de eigenaar van een bedrijf is en ik meen dat ook geregistreerd wordt per welke datum dit veranderd. Inzage on-line is mogelijk, anders even langsgaan bij de Kamer van Koophandel in de plaats waar de dealer is gevestigd.

Ik ga er dan wel van uit dat het een bestaand bedrijf is en niet een particulier die in auto's handelt. Ook duurt registratie soms wel even, dus als er niets vastligt is dat niet automatisch bewijs dat er niets gewijzigd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedenk me dat zo'n vordering alleen door een faillissement stuk kan lopen. Het lijkt er niet op dat de oorspronkelijke dealer failliet is verklaard, maar dat is na te trekken.

Zonder faillissement is nog wel voor te stellen dat de persoon die aangaf niet aansprakelijk te zijn, inderdaad los staat van de rechtspersoon op wie de vrouw een vordering heeft. De juridische constructie is dus wel van belang.

Praktisch gesproken lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat de garagehouder gelijk heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet bij de beoordeling ook even kijken of er als het ware sprake is van voortzetting, ook al is het nu een ander bedrijf.

Hier is het een garage de dus ook doorgaat als garage. Werkt hetzelfde personeel er bijvoorbeeld?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je moet bij de beoordeling ook even kijken of er als het ware sprake is van voortzetting, ook al is het nu een ander bedrijf.

Het gaat hier niet om de vraag of het personeel mee overgaat Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, volgens mij wel, want dat geeft een indicatie in hoeverre je het bedrijf nu op verplichtingen van het vorige bedrijf zou kunnen aanspreken. Anders zouden mensen wel heel makkelijk van verplichtingen kunnen afkomen: even ander bedrijf opzetten met andere bestuurders en verder doorgaan op de oude voet et voila
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier niet om een overeenkomst die onder het arbeidsrecht valt, dus boek 7, titel 10, afdeling 8 is niet van toepassing.

Tenzij je een bijzondere bepaling vindt over bedrijfsovernames in het consumentenrecht, kun je de vordering zien als een reguliere schuldvordering. Mocht de rechtspersoon (of natuurlijke persoon) failliet zijn gegaan, dan is de vrouw concurrent schuldeiser.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties! Very Happy
Ik zou graag meer informatie willen geven, maar de vrouw in kwestie is een collega van mijn wederhelft en schijnt nu een maand (!) op vakantie te zijn. Als het lukt zal ik later nog aanvullende info posten.

bona fidez schreef:
Eerst is van belang om wat voor soort overname het gaat. Juridische fusie? Aandelenfusie? Overgang van activa?

Bij een juridische fusie gaan de rechten en plichten zonder meer over.
Bij een aandelenfusie blijft de rechtspersoon die tegenover jou een plicht heeft gewoon bestaan.
Wanneer de activa worden opgekocht en de rechtspersoon wordt opgeheven heb je wellicht een probleem.


Ik weet het fijne niet van deze terminologie, behalve wat van economie en de kranten. Confused Wat zou de meest waarschijnlijke constructie zijn bij een autodealer? Tenzij er sprake is van een mega-overname van een keten, lijkt het me sterk dat er aandelen bij betrokken zijn. Voor hetzelfde geld is er alleen een nieuwe filiaalmanager gekomen.
Stel dat er inderdaad zo'n overname heeft plaatsgevonden dat klanten geen aanspraken meer hebben op het oude bedrijf, dan gebeurt dit niet binnen een paar dagen. Had de verkoper dat destijds dan niet moeten melden aan de klant? Het is namelijk nogal van cruciaal belang voor de naservice, garanties, etc.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mleen



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2007 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is nu precies een juridische fusie? En waarom zou bijvoorbeeld bedrijf A die bedrijf B overneemt kiezen voor een juridische fusie? Bij een bedrijfsfusie gaan toch alle bedrijfsmiddelen (activa/passiva) over? Een juridische fusie lijkt mij dan veel meer gedoe..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, die is juist makkelijker, omdat je de aandelen verkoopt.
De bedrijfsmiddelen moet je namelijk anders per stuk leveren. Dat is dus een heel gedoe.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds