Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegtermijn van een arbeidscontract bepaalde tijd.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mmuetst



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2014 23:21    Onderwerp: Opzegtermijn van een arbeidscontract bepaalde tijd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik zal mij even voorstellen gezien ik nieuw ben op dit forum,

Mijn naam is Michael en ik heb de volgende interessante juridische vraag:

Ik ben sinds 1 april 2014 bij mijn huidige werkgever begonnen met een contract voor bepaalde tijd (1 jaar) dit zou inhouden dat ik tot 31 maart 2015 bij deze werkgever zou moeten werken. Echter heb ik van een andere firma een voor mij beter aanbod gekregen. In mijn arbeidscontract voor bepaalde tijd staat geen opzegtermijn vernoemd maar er staat wel een regel: Art. 20 Personeelshandboek. Werkgever heeft een personeelshandboek opgesteld, waarvan werknemer kosteloos een exemplaar verstrekt heeft gekregen. Het personeelshandboek maakt onlosmakelijk onderdeel uit van deze arbeidsovereenkomst. In het personeelshandboek staat duidelijk vermeld dat ik een opzegtermijn heb van één maand. Nu beweert de HR afdeling van mijn huidige werkgever dat dit niet gelding is en alleen geld voor een contract van onbepaalde tijd. In het personeelshandboek wordt niet vermeld of dit voor bepaald of onbepaalde tijd is. Nu wil ik mij netjes houden aan mijn opzegtermijn maar is mijn huidige werkgever van mening dat ik tot het einde van mijn jaarcontract moet blijven en beroepen zich op de wet dat er geen opzegtermijn vermeld hoeft te staan in het arbeidscontract. Kunt u mij advies geven over mijn rechtspositie is deze kwestie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb slecht nieuws voor u. In het geval van een tijdelijk arbeidscontract moet men het contract geheel uitdienen, tenzij de arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk bepaalt dat u tussentijds op kan zeggen.
Het is overigens wel vreemd dat werkgever hier zo star aan vast houdt. Aan een niet gemotiveerde werknemer heeft men immers weinig.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er letterlijk in zowel de arbeidsovereenkomst als in het handboek?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mmuetst



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Letterlijk staat het volgende in het arbeidscontract:

Er wordt in het arbeidscontract niets direct genoemd over een opzegtermijn.

Het volgende wordt genoemd in de arbeidsovereenkomst:

Art. 20 - Personeelshandboek

Werkgever heeft een personeelshandboek opgesteld, waarvan werknemer kosteloos een exemplaar verstrekt heeft gekregen. Het personeelshandboek maakt onlosmakelijk onderdeel uit van deze arbeidsovereenkomst. Door ondertekenning van deze overeenkomst wordt verklaard een exemplaar van het personeelshandboek te hebben ontvangen en met de inhoud daarvan in te stemmen.

Het volgende wordt genoemd in het personeelshandboek:

2.17.1 Opzegging

Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, doet dit schriftelijk en vermeld de reden van opzegging. De opzegtermijn gaat in na de opzegging, op de eerste dag van de volgende maand. Je hebt een opzegtermijn van één (1) maand tenzij anders vermeld in je arbeidsovereenkomst.

Voor %naamwerkgever% gelden de volgende opzegtermijnen:
1 maand bij een dienstverband korter dan 5 jaar;
2 maanden bij een dienstverband van 5 tot 10 jaar;
3 maanden bij een dienstverband van 10 tot 15 jaar;
4 maanden bij een dienstverband van 15 jaar of langer.

Verder wordt niets meer gemeld over opzeggen.
Als ik het op de letter lees heb ik dus recht op een maand opzegtermijn...of zie ik nu iets over het hoofd. Er wordt in het personeelshandboek niets vermeld over bepaald of onbepaalde tijd.
En in het contract staat heel duidelijk: onlosmakelijk onderdeel uit van deze arbeidsovereenkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verwijs naar mijn eerdere antwoord en de wet:

Artikel 7:667 BW
• 1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
• 2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
o a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;
o b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.
• 3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mmuetst schreef:
Als ik het op de letter lees heb ik dus recht op een maand opzegtermijn...of zie ik nu iets over het hoofd.


Je gaat er aan voorbij dat je überhaupt niet mag opzeggen. Je komt dus niet toe aan de opzegtermijn.

Eigenlijk nog niet met de allerbeste wil van de wereld lees ik in het artikel van het handboek dat jij "altijd" zou mogen opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Niets let jou om met deze argumentatie je werkgever alsnog op andere gedachte te brengen, omdat je redenering an sich wel klopt. Ik denk echter niet dat een rechter ook daadwerkelijk jouw betekenis zal geven aan de bewuste bepaling.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mmuetst



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrijp is de regel in mijn contract dat het handboek onlosmakend onderdeel is van mijn contract niet rechtsgeldig. En kan ik alles negeren wat daar in staat, want dit antwoord krijg ik nu op dit forum.
Ik bekijk het bewust effen van 180 graden van de andere kant.
Als het zo is dat het mijn rechtspositie niet veranderd dan leg ik me er bij neer. Opzeggen van een contract voor bepaalde tijd kan wel. Bij UWV en werk.nl staat vermeld dat dit dan overeen gekomen is in het arbeidscontract. Nu het dus zo vermeld staat als een onderdeel van het handboek is het een grijs gebied geworden.

Stel dat onderstaande regel in mijn arbeidsovereenkomst had gestaan:

Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, doet dit schriftelijk en vermeld de reden van opzegging. De opzegtermijn gaat in na de opzegging, op de eerste dag van de volgende maand. Je hebt een opzegtermijn van één (1) maand.

Had ik dan wel kunnen opzeggen? Maar nu het via een verwijzing in het handboek staat niet....Juridische zaken zijn toch ingewikkeld, gelukkig heb ik meer verstand van automatiseren Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
mmuetst schreef:
Als ik het op de letter lees heb ik dus recht op een maand opzegtermijn...of zie ik nu iets over het hoofd.


Je gaat er aan voorbij dat je überhaupt niet mag opzeggen. Je komt dus niet toe aan de opzegtermijn.

Dat ben ik niet met je eens. In de overeenkomst staat niets over opzeggen, behalve verwijzing naar het handboek en het handboek zegt 'opzegtermijn één maand, tenzij anders overeengekomen'. In de overeenkomst staat geen afwijkende termijn genoemd.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat een rechter zal oordelen dat de werknemer hieruit terecht begrijpt dat hij op mag zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan niet tussentijds opgezegd worden, zo simpel is het. Tussentijdse opzegging moet uitdrukkelijk worden overeengekomen zoals ik al aangaf. En dat is niet het geval.
Een opzegtermijn is iets dat pas aan de orde komt als er opgezegd kan worden. En dat is overduidelijk niet het geval. Ik sluit mij dan ook bij Dennis79 die dat ook benadrukte.
En ik herhaal maar weer dat artikel 667 lid 3 boek 7 BW duidelijk is hierover. En de jurisprudentie en literatuur ook.

667 lid 3 boek 7 BW:
Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.

Van een schriftelijk tussentijds opzegbeding voor beide partijen is overduidelijk geen sprake.
Dan had er een bepaling moeten staan zoals de volgende: Partijen kunnen deze overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mmuetst



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrijp is:

Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, doet dit schriftelijk en vermeld de reden van opzegging. De opzegtermijn gaat in na de opzegging, op de eerste dag van de volgende maand. Je hebt een opzegtermijn van één (1) maand.

Niet hetzelfde als:

Partijen kunnen deze overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.

Maar dit is dan voor iemand die geen jurist is toch niet duidelijk. De werkgever heeft in mijn geval verzuimd om aan te geven in het handboek dat het om een opzegging gaat voor onbepaalde tijd, dan was het duidelijk geweest.

Maar goed, er zit nu niets anders op om met de directie een gesprek aan te gaan en kijken of het contract ontbonden kan worden.

Ik ben trouwens niet iemand die (als hij zijn zin niet krijgt) de kantjes er van af gaat lopen, sterker nog, ga meer mijn best doen. Als mijn contract dan is afgelopen is het alleen maar zuurder voor mijn werkgever. Goed personeel in de ICT zijn schaars dus zit hij in maart 2015 met een uitdaging als mijn contract verloopt. Hoop alleen dat die functie bij het bedrijf waar ik naar toe wil gaan dan nog beschikbaar is (maar ja dan zijn er wel weer andere banen).

Bedankt iedereen voor het meedenken en commentaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
DENNIS79 schreef:
mmuetst schreef:
Als ik het op de letter lees heb ik dus recht op een maand opzegtermijn...of zie ik nu iets over het hoofd.


Je gaat er aan voorbij dat je überhaupt niet mag opzeggen. Je komt dus niet toe aan de opzegtermijn.

Dat ben ik niet met je eens. In de overeenkomst staat niets over opzeggen, behalve verwijzing naar het handboek en het handboek zegt 'opzegtermijn één maand, tenzij anders overeengekomen'. In de overeenkomst staat geen afwijkende termijn genoemd.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat een rechter zal oordelen dat de werknemer hieruit terecht begrijpt dat hij op mag zeggen.

Maar dat handboek is in het algemeen van toepassing op arbeidsovereenkomsten en geeft op dit punt slechts zeer precies de inhoud van art. 7:672 lid 2 en lid 3 BW weer. Het feit dat art. 7:672 lid 3 BW aangeeft dat de door de werknemer in acht te nemen opzegtermijn één maand bedraagt, betekent ook niet dat de werknemer altijd kan opzeggen.

Dus ik ben het ook met de HR afdeling eens.

Dit punt is hier al vaker aan bod gekomen. Er bestaat vast rechtspraak over (en die is vast niet eensluidend).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mmuetst



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 7:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vind het antwoord van "bona fides" zeer helder, nu is de vraag hoe mijn rechtspositie is. Het is voor iemand die niet juridisch is niet duidelijk.
Ik denk dat als ik aan 5 collega's dit laat zien, ze zullen antwoorden dat je snel gaat denken dat je een opzegtermijn hebt. Het is jammer als er een rechter aan te pas moet komen. Ik heb nu een betaalde jurist laten uitzoeken wat mijn positie is, maar vrees dat mijn werkgever gelijk krijgt. Het houd wel in dat er op mijn werk een vreemde situatie ontstaat omdat mijn naaste collega's weten hoe ik over mijn huidige baan denk.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoord en als iemand een vergelijkbare situatie kent ben ik zeer benieuwd wat zijn ervaring is. Tevens zal ik laten weten wat de jurist voor uitspraak doet over deze zaak.

Groeten mmuetst
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mmuetst schreef:
Tevens zal ik laten weten wat de jurist voor uitspraak doet over deze zaak.


Afgaande van de reacties op jouw vraag is de kans 1 op 4 dat de jurist een voor jou positief antwoord gaat geven. Ik hoop dan ook dat je in dat geval zijn antwoord in juist perspectief weet te plaatsen.

De mensen die hier namelijk antwoord hebben gegeven zijn namelijk niet zo maar een paar "pannenkoeken" (Wink), maar zijn ook allemaal "betaalde" juristen!
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
mmuetst schreef:
Tevens zal ik laten weten wat de jurist voor uitspraak doet over deze zaak.


Afgaande van de reacties op jouw vraag is de kans 1 op 4 dat de jurist een voor jou positief antwoord gaat geven. Ik hoop dan ook dat je in dat geval zijn antwoord in juist perspectief weet te plaatsen.



Maak er maar 1 op 5 van Very Happy

Handboek: Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, doet dit schriftelijk en vermeld de reden van opzegging. De opzegtermijn gaat in na de opzegging, op de eerste dag van de volgende maand. Je hebt een opzegtermijn van één (1) maand tenzij anders vermeld in je arbeidsovereenkomst.

Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt moet eerst wel in de arbeidsovereenkomst en bijlagen kijken of die mogelijkheid daar wel in is opgenomen. In deze passage lees ik die mogelijkheid an sich niet, alleen een nadere invulling voor het geval die mogelijkheid er wel in is opgenomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als die jurist zou gaan aangeven dat u in uw recht staat, bent u nog veel verder van huis en moet die jurist zijn studie nog eens overdoen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds