Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
kgb-dave
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 3
|
Geplaatst: di 01 sep 2015 10:41 Onderwerp: Ontbinden koopovereenkomst tweedehands auto |
|
|
Goedendag, ik ben mij momenteel aan het inlezen over de mogelijkheden van het ontbinden van de koopovereenkomst van een tweedehands auto gekocht bij een dealer. Ik heb hier het e.e.a. over opgezocht bij consumentenorganisaties en de ANWB, en begrijp dat aardig wat factoren (prijs, staat, jaartal) van invloed zijn of een overeenkomst ontbonden kan worden. Ik zoek naar advies en eventueel (praktijk) ervaring zodat ik beter in kan schatten of dit traject in mijn situatie kans maakt of een onbegonnen geval is.
Situatie:
- Tweedehands auto aangekocht bij dealer bouwjaar 2004, prijs rondom €4000, kilometerstand rondom 117.000km
- Eerste oplevering door de dealer, bij het wegrijden na de aankoop blijkt er een motorstoring te zijn (lampje op dashboard) en rijdt de auto in nood-modus (weinig vermogen). Direct omgekeerd en terug voor onderzoek.
- Tweede oplevering, auto is gerepareerd. Na 7 km exact dezelfde storing. Auto weer terug voor onderzoek.
- Derde oplevering, auto is gerepareerd. Na 10 km thuis aangekomen, geen issues geconstateerd. Volgende dag de eerste langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer. Auto terug voor onderzoek.
- Vierde oplevering, geen problemen met de uitval storing gevonden door dealer. Vervolgens tweede langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg weer plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer.
- Auto momenteel opnieuw in onderzoek.
Er is gesproken met de directeur van de garage. Deze beweerd dat er geen reden is om de verkoopovereenkomst te ontbinden, en dat er geen grote problemen met de auto zijn. Sinds oplevering eind juli eigenlijk de auto niet kunnen gebruiken, telkens de auto teruggebracht en afgegeven voor langdurig onderzoek.
Mijn inziens voldoet de auto niet aan redelijke verwachting voor een auto van €4000 van 11 jaar oud, die eigenlijk nog geen dag zonder storingen heeft gereden na herhaaldelijk reparaties van de dealer. Bovendien is de storing erger geworden, waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan, omdat de auto plots uit kan vallen op willekeurige momenten op de snelweg.
Hoe schatten jullie deze situatie in? Is hier redelijke grond om dit neer te leggen bij de geschillen commissie waar de dealer bij is aangesloten? Of is het niet redelijker wijs te verwachten dat de auto functioneert zonder storingen die betrouwbaar en veilig rijden onmogelijk maken? |
|
|
|
|
BartL
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 442
|
Geplaatst: di 01 sep 2015 11:34 Onderwerp: Re: Ontbinden koopovereenkomst tweedehands auto |
|
|
kgb-dave schreef: | Goedendag, ik ben mij momenteel aan het inlezen over de mogelijkheden van het ontbinden van de koopovereenkomst van een tweedehands auto gekocht bij een dealer. Ik heb hier het e.e.a. over opgezocht bij consumentenorganisaties en de ANWB, en begrijp dat aardig wat factoren (prijs, staat, jaartal) van invloed zijn of een overeenkomst ontbonden kan worden. Ik zoek naar advies en eventueel (praktijk) ervaring zodat ik beter in kan schatten of dit traject in mijn situatie kans maakt of een onbegonnen geval is.
Situatie:
- Tweedehands auto aangekocht bij dealer bouwjaar 2004, prijs rondom €4000, kilometerstand rondom 117.000km
- Eerste oplevering door de dealer, bij het wegrijden na de aankoop blijkt er een motorstoring te zijn (lampje op dashboard) en rijdt de auto in nood-modus (weinig vermogen). Direct omgekeerd en terug voor onderzoek.
- Tweede oplevering, auto is gerepareerd. Na 7 km exact dezelfde storing. Auto weer terug voor onderzoek.
- Derde oplevering, auto is gerepareerd. Na 10 km thuis aangekomen, geen issues geconstateerd. Volgende dag de eerste langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer. Auto terug voor onderzoek.
- Vierde oplevering, geen problemen met de uitval storing gevonden door dealer. Vervolgens tweede langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg weer plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer.
- Auto momenteel opnieuw in onderzoek.
Er is gesproken met de directeur van de garage. Deze beweerd dat er geen reden is om de verkoopovereenkomst te ontbinden, en dat er geen grote problemen met de auto zijn. Sinds oplevering eind juli eigenlijk de auto niet kunnen gebruiken, telkens de auto teruggebracht en afgegeven voor langdurig onderzoek.
Mijn inziens voldoet de auto niet aan redelijke verwachting voor een auto van €4000 van 11 jaar oud, die eigenlijk nog geen dag zonder storingen heeft gereden na herhaaldelijk reparaties van de dealer. Bovendien is de storing erger geworden, waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan, omdat de auto plots uit kan vallen op willekeurige momenten op de snelweg.
Hoe schatten jullie deze situatie in? Is hier redelijke grond om dit neer te leggen bij de geschillen commissie waar de dealer bij is aangesloten? Of is het niet redelijker wijs te verwachten dat de auto functioneert zonder storingen die betrouwbaar en veilig rijden onmogelijk maken? |
In hoeverre kun je aantonen dat de geschetste problemen zich voordoen? Wanneer de problemen aantoonbaar zijn en de dealer krijgt ze niet opgelost dan acht ik je zaak sterk. Er kan echter een bewijsprobleem ontstaan indien de dealer ontkent dat er iets met de auto mis is (ik weet niet of de uitval terug te vinden in de software..?). In dat geval kan het verstandig zijn de auto door een derde te laten onderzoeken. |
|
|
|
|
kgb-dave
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 3
|
Geplaatst: di 01 sep 2015 11:42 Onderwerp: |
|
|
De garage heeft aantekeningen gemaakt van de reparaties en het terugkomen van de auto voor het eerste problemen (algemene motorstoring). Van de tweede storing weet ik het niet. Ik heb deze gegevens echter zelf niet in mijn bezit, en ook geen facturen omdat dit op kosten van de dealer is gedaan. Ik zou eventueel wel kunnen vragen om een uitdraai van de werkplaats.
Het eerste probleem (de motorstoring met verlies van vermogen) was terug te vinden in de boordcomputer/software van de auto. Het tweede huidige probleem, de uitval van de motor, kan de garage vooralsnog niet terugvinden in de boordcomputer/software als een foutcode of melding. Wat betreft dit probleem is het dus mijn woord tegen hun woord. De ANWB is destijds ook niet gebeld, omdat na opnieuw starten de auto weer verder reed, dus het staat nergens op papier. De auto is nu wel nog in onderzoek, waarbij de dealer met speciale apparatuur tijdens het rijden probeert uit te lezen wat er precies gebeurd zodra de motor uitvalt (indien ze deze situatie kunnen repliceren tijdens de test ritten). |
|
|
|
|
miss marple
Leeftijd: 94 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 126
|
Geplaatst: di 01 sep 2015 14:10 Onderwerp: |
|
|
Wat ik u aanraad is een ingebrekestelling te sturen waarin u ten eerste de overeenkomst beschrijft (merk/bouwjaar/enz) gekocht voor x bedrag.
Vervolgens beschrijft u de mankementen (noem data) en wat er tot nu toe aan is gedaan en wat wel of niet is verholpen. Beschrijf vooral ook dat u niet veilig met deze auto op de weg heeft kunnen rijden. Dat is eenl belangrijk gegeven.
Vervolgens geeft u de dealer een redelijke termijn waarbinnen de problemen moeten zijn opgelost. Indien dit niet mogelijk is binnen die termijn, zo stelt u, dan ontbindt u de overeenkomst.
Verzoek om een schriftelijke reactie binnen bijv. 14 dagen.
Doe dit per aangetekende brief (maakt altijd meer indruk) en tevens per mail.
Na die termijn staat u veel sterker en kunt u het geschil eventueel bij de geschillencommissie aankaarten.
Alleen vrees ik dat u buiten de regels van de geschillencommissie valt
uit het reglement:
gekocht op of na 30 maart 2002 voor een prijs van tenminste € 4500 of (bij een lager bedrag) van tenminste 35% van de oorspronkelijke catalogusprijs, zonder afstand gedaan te hebben van de BOVAG-garantie.
-
Het is niet voor niets dat tweedehandsauto's vaak voor net onder de 4500 euro worden verkocht.
Ik vermoed dat dit een zaak voor de kantonrechter is en dan zult u degene zijn die de rechtszaak zal moeten beginnen.
U kunt hier een vonnis lezen waarin iemand met een nog veel goedkopere auto in het gelijk werd gesteld.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574
Misschien kunt u er met wat blufpoker zonder rechtsgang nog wat uitslepen.
Succes! |
|
|
|
|
kgb-dave
Leeftijd: 39 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 3
|
Geplaatst: di 01 sep 2015 14:37 Onderwerp: |
|
|
miss marple schreef: |
Alleen vrees ik dat u buiten de regels van de geschillencommissie valt
uit het reglement:
gekocht op of na 30 maart 2002 voor een prijs van tenminste € 4500 of (bij een lager bedrag) van tenminste 35% van de oorspronkelijke catalogusprijs, zonder afstand gedaan te hebben van de BOVAG-garantie.
-
|
Is het mogelijk een directe link of bron op te geven van deze regel? Ik heb al zitten kijken op de stichting geschillen consumentenzaken maar kan dergelijke specifieke regels niet vinden. Alvast dank
EDIT: al gevonden, had de commissie Voertuigen nog niet in het rijtje gezien. |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|